کد خبر: 831714
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
قاسم غفوری
نامه‌های خداحافظی چه می‌گویند

دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بر کاخ سفید در حالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که وی و نزدیکانش در حال نگارش نامه‌های خداحافظی هستند. نامه‌هایی که بخش عمده‌ای از آن برای نشان دادن دستاوردهای آنان در طول 8 سال ریاست بر کاخ سفید است.

نکته‌ای کمه در این میان به چشم می‌آید تکرار نام ایران در همه این نامه‌هاست بگونه‌ای که بعضا بخش عمده‌ای از آنها را شامل می‌شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آخرین سخنان دوران ریاست جمهوری‌اش در باب جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند که با دیپلماسی و سیاست تحریم توانسته ایران را به عقب گرد هسته‌ای سوق دهد و این پیروزی بزرگی برای دولت وی است. در همین حال وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از ساخت بمب اتم، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.جان کری گفته که ایران در مسیر ساخت بمب اتم بوده و «جامعه جهانی بر سر اینکه چگونه با این تهدید فزاینده برخورد کند، اختلاف‌نظر داشت ... ایالات متحده طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را روی میز و در دسترس داشت ولی می‌دانستیم که گزینه دیپلماتیک، ماندگارترین اثر را داشت.»کری نوشته که برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای «شانس آینده‌ای بهتر را برای مردم ایران ایجاد کرده است.» این وزیر کابینه اوباما ادامه داد: «در مورد دولت ایران، ما به آنها با صراحت گفته‌ایم که برای (ایجاد) آینده‌ای متفاوت آماده‌ایم به شرطی که بسیاری از سیاست‌های مخالفت‌برانگیز خود را تغییر دهد.» از سوی دیگر وزیر دفاع آمریکا گفت: با وجود توافق با ایران، تلاش ها برای مقابله با دیگر رفتارهای تهدید آمیز این کشور ادامه دارد. اشتون کارتر در مراسم قدردانی از اوباما در وزارت دفاع آمریکا مدعی شد: توافق هسته ای اوباما با ایران، این کشور را را از دستیابی به سلاح اتمی باز داشت و یکی از عوامل اساسی خطر را در منطقه از میان برداشت.ارنست مونیز وزیر انرژی در یادداشت خداحافظی خود آورده است: «برجام امکان نظارت و راستی آزمایی نامحدود از برنامه هسته ای ایران را فراهم می آورد.» در همین حال لوی وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز از توافق هسته‌ای و دستاوردهای آمریکا علیه ایران می‌گوید.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا سران آمریکا چنین رویکردی را در پیش گرفته و چرا بر آوردن نام ایران و توافق هسته‌ای تاکید دارند؟

پیش از پاسخ به این پرسش باید به یک نکته مهم توجه داشت و آن اینکه این رویکرد خود گواه این واقعیت است که ادعای منزوی بودن ایران امری واهی است چرا که اگر ایران کشوری منزوی بود در نامه خدا حافظی سران کاخ سفید بارها و بارها نام آن برده نمی‌شود و گفت وگو مذاکره با آن دارای اهمیت شمرده نمی‌شد.

در این میان در باب چرایی این رویکرد سران آمریکا برخی بر این عقیده‌اند که آنان در روزهای پایانی حضورشان در کاخ سفید برآنند تا باردیگر خوش خدمتی خود را به صهیونیست‌ها و دشمنان ایران نشان دهند. هر چند مواضع مطرح شده در این نامه‌ها جنبه خدا حافظی و بیان کارنامه دارد آن نقطه مشترک تمام آنان تکرار واژه تهدید بودن ایران برای جهان و اقدام آمریکا برای مقابله با آن است. در اصل سران آمریکا همچنان بر اصل ایران هراسی و سوق دادن کشورها و شرکت‌های خارجی به عدم روابط با ایران اصرار دارند. رفتاری که در کنار نقض آشکار تعهدات آمریکا در برجام صرفا خوش آیند صهیونیست‌ها و شرکای آنها در برخی از کشورهای غربی و عربی است.

جالب توجه آنکه سران کنونی آمریکا برای دولت آینده نیز نسخه پیچی کرده و بر لزو م ادامه تحریم‌ها و تهدیدات تاکید دارند. روندی که باید آن را نشانه‌ای اشکار بر دشمنی ریشه‌ای سران آمریکا و واهی بودن لبخندهای دیپلماتیک آنان دانست. نامه‌های خداحافظی اوباما و هم‌قطارانش نشان داد که برای آنان صرفا یک هدف وجود داشته و آن ضربه زدن و تسلیم سازی جمهوری اسلامی ایران بوده است. اصلی که اوباما در سال 2009 همزمان با اولین ورودش به کاخ سفید اعلام داشت و آن اینکه سیاست وی بر اساس هویج و چماق‌های بزرگ برای برچیدن فعالیت هسته‌ای ایران، دست کشیدن ایران از مقاومت و عدم دشمنی آن با رژیم صهیونیستی و عقب گرد توان موشکی آن است. سران کاخ سفید بر این تصورند که در حوزه هسته‌ای دستاوردی بزرگ داشته‌اند و حال باید دولت آینده برای مقابله با توان دفاعی ایران اقدام نماید.

نکته بسیار مهمی که در باب مواضع سران کاخ سفید مطرح است تاثیرات سایر دستاوردهای آنان در برجسته سازی توافق هسته‌ای است. کارنامه اوباما نشان می‌دهد که به رغم ادعاهای بسیار کارنامه اوباما نشان می‌دهد که در عرصه داخلی نتوانسته کارکرد چندانی داشته باشد و حتی طرح تحول سلامت وی نیز از سوی کنگره لغو شد. شرایط امنیتی و نژادپرستانه و نیز فضای ناامنی نیز همچنان در آمریکا ادامه یافته است. در صحنه جهانی نیز به اذعان بسیاری از کارشناسان طراحی آمریکا برای سلطه بر جهان ناکام مانده که قدرت یابی روسیه، چین، شکست در غرب آسیا در برابر مقاومت، استمرار بحران امنیتی در افغانستان و صدها مورد دیگر را در این زمینه می‌توان برشمرد. با توجه به این شرایط سران کاخ سفید با برجسته سازی توافق هسته‌ای (برجام) به دنبال پنهان سازی این شکست‌ها هستند. در اصل آنها برای حفظ آبرو پشت دیوار برجام پنهان شده‌اند. به هر تقدیر یک اصل مهم را باید در نظر داشت و‌ آن اینکه نامه‌های خدا حافظی نشان داد که سران کاخ سفید 8 سال لبخندهای دیپلماتیک دروغین زده‌اند و نیت آنان همان اصل دشمنی با ایران بوده است. اصلی که به دولت آینده آمریکا نیز توصیه کرده‌اند که خود نشانگر دشمنی ناتمام آمریکا با جمهوری اسلامی و ملت ایران است که همچون گذشته راهکار مقابله با آن حفظ یکپارچگی و وحدت و استمرار حضور در جبهه مقاومت به عنوان رکن اصلی ارتقا جایگاه جهانی ایران است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار