کد خبر: 831650
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مشاور امور ايثارگران وزير فرهنگ و ارشاد در گفت‌و‌گو با «جوان»:
سعيد الفتي مشاور امور ايثارگران وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، متولد 1343 در كرمانشاه است. در نوجواني و مصادف با ايام انقلاب، در توزيع اعلاميه و رساله‌هاي امام(ره) فعاليت مي‌كرد و...
غلامحسين بهبودي
سعيد الفتي مشاور امور ايثارگران وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، متولد 1343 در كرمانشاه است. در نوجواني و مصادف با ايام انقلاب، در توزيع اعلاميه و رساله‌هاي امام(ره) فعاليت مي‌كرد و از همان شروع غائله كردستان، رخت رزمندگي بر تن كرد. وي سال 59 در سپاه عضويت يافت و تا اتمام دفاع مقدس در عمليات متعددي شركت داشت. اين جانباز دوران دفاع مقدس كه عهده‌دار رياست شوراي سياست‌گذاري در جايزه ايثار و رسانه است يكي از بانيان برگزاري اين جايزه نيز محسوب مي‌شود كه سعي كرديم طي گفت‌و‌گوي كوتاهي از فعاليت‌هاي وي در اين عرصه بيشتر بدانيم.
زمان جنگ ما بالاترين رفتار ايثارگرايانه را در جامعه شاهد بوديم؛ به نظر مي‌رسد نتوانسته‌ايم آن سطح از فداكاري را به بستر اجتماعي امروز انتقال دهيم؟
اگر تعارف را كنار بگذاريم مي‌بينيم كه نتوانسته‌ايم از دستاوردهاي دفاع مقدس به خوبي استفاده كنيم. از همان ابتداي جنگ امام(ره) با نامه‌هايي كه به رزمندگان دادند شرايط را براي ما تبيين كردند. همچنين مقام معظم رهبري هم بحث «شبيخون و تهاجم فرهنگي» را مطرح كردند، اما با توجه به شرايطي كه در جامعه پيش آمد در برخي از موضوعات افراط و تفريط بسياري داشتيم. ما بعد از جنگ، دولت‌هاي مختلفي با شعارهاي گوناگوني را گذرانديم. عملاً تأثير اين دوره‌ها را روي فرهنگ كشورمان شاهد بوديم و سرمايه‌گذاري ما در بخش فرهنگي در حد مطلوب نبود و از دستاوردهاي خودمان به خوبي استفاده نكرديم. همين بي‌توجهي‌ها باعث شد فرهنگ ايثارگري در جامعه كمرنگ شود و بسياري از مردم نسبت به آن بي‌تفاوت شوند.
پس شما بر اين باور هستيد كه دولت‌ها بيش از هر بخش ديگري به حوزه فرهنگ كم‌توجهي كردند؟
اين يك واقعيت است كه موضوعات فرهنگي در جامعه ما اولويت اول را ندارد. ما امروز دغدغه‌هاي اقتصادي بسياري اعم از نان و بنزين براي مردم داريم اما به هيچ وجه دغدغه‌ فرهنگي نداريم. اين در حالي است كه دشمنان نظام هم با تمام توان در حال فعاليت هستند كه به ما ضربه بزنند. آن زمان كه امريكايي‌ها با بودجه‌هاي چند ده ميليون دلاري در دهه 70 فعاليت خودشان را شروع كردند ما آنها را به استهزا گرفتيم كه با اين بودجه مگر چه كاري مي‌خواهند انجام دهند، اما اكنون با گذشت بيست و اندي سال از آن زمان مي‌بينيم كه امريكايي‌ها با شبكه‌هاي ماهواره‌اي، شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي عليه ما كار مي‌كنند و تأثيرات آن هم به خوبي محسوس است. از طرف ديگر ما راهبرد جدي براي مباحث فرهنگي نداريم و كاملاً سليقه‌اي عمل مي‌كنيم.
امروزه دستگاه‌هاي فرهنگي بسياري در موازات و متناقض يكديگر در كشور وجود دارد و عزمي براي ايجاد راهبردهاي كلان فرهنگي جزم نشده است. من مي‌خواهم از اين سخن رهبري كه فرمودند «سياست‌هاي خارجي ما سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي است و دولت‌ها بايد با تسريع در اجرايي كردن‌ آنها عمل كنند و از سليقه‌اي برخورد كردن پرهيز كنند» الگو بگيرم كه با موضوعات فرهنگي هم بايد به همين شكل برخورد كنيم. ما بايد سياست‌هاي فرهنگي را تدوين و مشخص كنيم تا هر دستگاهي با توجه به وظيفه خود عمل كند و ما هم تلاشمان بر آن است، نقش مفاهيمي كه نگاه ديني و ملي دارند را در حوزه‌هاي فرهنگي تبيين كنيم.
تأثير رسانه‌ها را در ترويج فرهنگ ايثار و فداكاري در جامعه چقدر مي‌دانيد؟
يكي از بخش‌هايي كه فكر مي‌كنيم بيش از هر زمان ديگر نياز به توجه به مفاهيم فداكاري و ازخودگذشتگي دارند، رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها يكي از ابزارهاي مهم در جهان امروز به حساب مي‌آيند كه مي‌توانند ما را براي رسيدن به اهدافمان ياري كنند؛ رسانه‌ها به جامعه و افكار عمومي جهت مي‌دهند. هرچند آنها هم در جامعه رسانه‌اي خود بايد ايثار و از خودگذشتگي داشته باشند و از تخريب همديگر و نگاه جناحي پرهيز كنند. امروز وقتي يك خبري در رسانه‌هاي ما مطرح مي‌شود به شدت افكار عمومي را تحت تأثير قرار مي‌دهد و اين سبب خواهد شد تا امواج فرهنگي و تبليغاتي در جامعه شكل بگيرد. اگر رسانه‌ها فقط نكات منفي و انتقادي را برجسته نكنند و رفتارهاي مثبت و الگوهاي ديگرخواهانه را به خوبي براي مردم نمايش دهند، مي‌توانند تأثير عميقي در حوزه ايثار اجتماعي بگذارند.
ايده اصلي شكل‌گيري جايزه ايثار و رسانه از كجا شكل گرفت؟
يكي از بحث‌هايي كه روي آن تأكيد داشتيم اين بود كه ارزش‌هاي ديني و ملي‌مان در جامعه پررنگ شوند. يكي از اين مفاهيم، فرهنگ ايثار و فداكاري بود. ما گام اول را با تأليف كتاب مردمي ايثار برداشتيم كه همچنان ادامه دارد. با توجه به بداخلاقي‌هايي كه در عرصه‌هاي ورزشي، سياسي، اجتماعي و حتي متأسفانه خانوادگي وجود دارد بر آن شديم تا موضوع ايثار و رسانه را در بين اهالي رسانه و مردم برجسته كنيم و به همين خاطر با ابزار «تشويق» پاي در ميدان فرهنگ‌سازي گذاشتيم. امروز برخي رسانه‌ها به جاي اينكه از خودگذشتگي افراد را در جامعه نشان دهند بيشتر به دنبال منفي‌بافي و منازعات جناحي هستند.
ما بايد از داشته‌هاي خودمان بهره‌مند شويم و استفاده كنيم كه برخي از اين داشته‌ها در دوران دفاع مقدس وجود داشته است. به همين خاطر مي‌گوييم شهداي ما پيش از اينكه جانشان را ايثار كنند در زندگي خود فداكار و از خودگذشته بودند و در دوران جنگ دست به ايثار جان زدند. 
غير از بحث جايزه، چه برنامه‌هايي براي ترويج فرهنگ فداكاري و ايثار داريد؟
ما تلاش كرديم اين جايزه مردمي باشد و سايه دولتي روي آن نيفتد. مي‌خواهيم در اين عرصه دولت فقط سياست‌گذار باشد و اجراي اين مراسم را به دست خود مردم بسپاريم. ولي براي ترويج فرهنگ ايثاگري و تأثيرگذاري اين مراسم در جامعه، نيازمند كمك‌هاي دولت هم هستيم. ما به معاونت مطبوعاتي پيشنهاد كرديم به رسانه‌هايي كه در عرصه ايثار فعاليت مي‌كنند نگاه حمايتي ويژه‌اي داشته باشند. اين جايزه در اصل بهانه‌اي براي تحقق آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي در سايه رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري است. من از رسانه‌ها درخواست دارم كه ما را در راستاي ترويج فرهنگ نيكوكاري و تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ياري كنند. ما معتقديم كه اصحاب رسانه سرداران دفاع از جبهه فرهنگي هستند و مي‌توانند نقش مهمي در اين زمينه داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار