کد خبر: 831462
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
متخصصان طب سنتي دست به دامن رئيس‌جمهور شدند
حجت‌الاسلام پناهيان: تدريس نشدن طب سنتي به دليل حاكميت سكولاريسم در حوزه‌هاي علميه است...
زهرا چيذري
درست در شرايطي كه نمايندگان مجلس سرگرم تغييرات جهت‌دار در قانون برنامه ششم توسعه به نفع وزارت بهداشت و گروه پزشكان بودند، كمي آن سو‌تر گروهي ديگر از پزشكان همايشي برگزار كردند و طي بيانيه‌اي از رئيس‌جمهور خواستند تا كمك كند طب سنتي در كشور گسترش يابد و در خدمت مردم قرار بگيرد. 

انگار طب سنتي و طب مدرن آبشان در يك جو نمي‌رود. اين را مي‌توان از سياستگذاري‌هاي شخص وزير بهداشت در جايگزيني معاونت اجتماعي با معاونت طب سنتي متوجه شد؛ ‌وزيري كه خود عطارزاده است اما همچون ديگر پزشكان طب مدرن انگار بيش از شغل خانوادگي، خود را مديون طب مدرن مي‌داند. اين دين البته چندان هم دور از ذهن نيست؛ چراكه بر خلاف طب سنتي كه بر پيشگيري و روش‌هاي غير تهاجمي براي درمان تمركز دارد و طبيبان واقعي طب سنتي چندان براي مردم خرج تراشي نمي‌كنند، اما طب مدرن در نوع خودش تجارتي پر سود است و روش‌هاي پر هزينه و پر عارضه درماني و داروهاي شيميايي گرانقيمت و با عوارض گاه جبران‌ناپذير هر چند بيماران را با چالش جدي مواجه مي‌كند، اما توانسته پزشكي را به يكي از پردرآمد‌ترين مشاغل تبديل كند. اين موضوع تا حدي جدي است كه پزشكان مجلس و وزارت بهداشت سرانجام براي حفظ منافعشان بيمه‌هاي درمان را زير مجموعه وزارت بهداشت بردند تا ريش و قيچي تعيين تعرفه‌هاي درمان را هم دست خود بگيرند و لابي قوي‌تر براي مقابله با طب سنتي داشته باشند. 
  
سكولاريسم حذف طب سنتي
حسين خيرانديش در نخستين همايش مردمي «اطباي طب اسلامي ــ ايراني» با اشاره به نوپا بودن طب سنتي ايراني در كشور گفت: حركتي كه به‌عنوان احياي طب سنتي ايراني آغاز شده است، در مقابل جرياناتي كه نمي‌خواهند اين نهال به ثمر برسد، هيچ تناسب مادي از نظر حمايت‌هاي سياسي و اقتصادي ندارد. 

خيرانديش با اشاره به حمايت‌هاي سازمان‌هاي سياسي و اقتصادي از طب نوين در مقابل طب سنتي خاطر نشان كرد: اكثر سازمان‌هاي سياسي، اقتصادي و تشكيلات حقوقي وسيع در جهان در حال حمايت از طب نوين در مقابل طب سنتي هستند، اما در نظامي كه اسلامي است برخي با بودجه عمومي اين كشور در مقابل اين طب ايستادگي مي‌كنند.  حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان هم با انتقاد از حذف طب از دروس حوزه‌هاي علميه گفت: اين نوعي از سكولاريسم حاكم بر حوز‌ه‌هاي علميه است، چراكه بر‌خلاف دستورات اسلام، ديگر علوم مانند طب، اقتصاد و سياست به‌خلاف قرون گذشته و سيره ائمه در حوزه‌ها تدريس نمي‌‌شود. 
  
درخواست تقابل با جريان مقابل طب سنتي 
در اين همايش همچنين جمعي از دانش‌آموختگان و دستياران تخصصي طب سنتي ايراني طي نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهور با تذكر اين نكته كه برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي به‌سمت كاهش انگيزه ورود پزشكان به رشته طب سنتي است، خواستار مساعدت رئيس‌جمهور براي توسعه و گسترس طب سنتي در كشور شدند. در اين نامه بيمه نبودن خدمات اين طب، ‌فقدان ضابطه مشخص در ارائه مجوز عطاري‌ها و نبود ساماندهي و ارزيابي مدعيان، ‌بلاتكليفي پزشكان متخصص طب سنتي، تلاش در راستاي غير‌علمي نشان دادن طب سنتي، در نظر نگرفتن حتي يك واحد درسي مرتبط با طب سنتي در واحدهاي آموزش دانشجويان رشته‌هاي پزشكي، به‌رغم تصويب در مراكز تصميم‌گيري بالادستي، از مهم‌ترين چالش‌هاي اين حوزه بر شمرده شده است. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
2
برگشتن به طب سنتی بد تر از برگشتن به حمل ونقل سنتی . یعنی بجای استفاده از هواپیما از کجاوه استفاده کردن است . طب اکنون چنان پیشرفته است که برای مداوای بیماران ده ها رشته تخصص و هر هر رشته تخصصی هم چندین رشته فوق تحصصی دارد . بطوری که هیچ فوق تخصص جراحی قلب به خود اجازه نمی دهد در مورد بیماری چشم نظر بدهد . در چنین شرایطی ایا صلاح است یک پزشک سنتی در همه امور پزشکی دخالت کند ؟ در قرن 18 و 19 که از کیاهان داروئی استفاده می کردند دارو های شیمائی خیلی خیلی موثر تر و کم عارضه تر از کیاهان داروئی نبود . مثلا بجای افدارا که مقلد اپی نفرین است اکنون داروهای متعددی که مقلد گیرنده های جداگانه اپی نفرین هستند پیدا شده که چون اثر خاص دارند هم موثر تر هستند وهم کم عارضه تر.
لذا باید همیشه در مسیر علم حرکت نمود و گول افراد حقه باز را نخورد . چون اکنون تقریبا تر کیبات همه گیاهان شناسائی شده و هر ماده موثره گیاهی معلوم شده و همانند این ماده موثره در ده ها ساختمان شیمیائی با اثر اختصاصی شاخته شده است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
1
0
مضحک است در حکومتی که ادعای اسلامی دارد،‌ اما طب صادق(ع) و طب ابوعلی سینا را قبول ندارند! البته مافیای پزشکی که رگه‌های قوی در قدرت و دستگاه حکومتی دارد، در این امر تأثیرگذار است همانند بقیه مافیاها!!! و البته ناآگاهی برخی که آنرا در حد وسایل ایاب و ذهاب سنتی میدانند زجرآور!! چین با آن توسعه یافتگی و قدرت اقتصادی دوم دنیا، هنوز با طب سنتی خود حتی در اقصی نقاط جهان مشغول مداواست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
چینی ها سوسک و طجال میمون و چیس جشرات و000 می خورند ما هم باید بخوریم ؟ طب سوزنی چین که ان هم مبنی علمی دارد برای تسکین درد بیشتر دردنیا استفاده می شود. شما که وارد هستید ومی خواهم زجر نکشید بفرمائید روش ترمیم رگ های بسته قلب با طب صادق کدام است ؟ روش درمان دیوانگی با طب قدیم چیست؟ برای درمان دیوانگی چون روش نبود این بیماران را جن زده می گفتند و از اجتماع می راندند . بیماران دیابتی هم خیلی زود می مردند و0000 . اسلام باور معنوی ملت است برای درمان روحی و کمک به روش های علمی موثر است . اما بدون انتی بیوتیک عفونت از بین نمی رود . و00000 .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
2
به نظر من کسانی که طرفدار طب سنتی هستند برای خود وخانواده هایشان از همان روش استفاده کنند هیچ اشکالی ندارد وکسانی هم که طب جدید را می خواهند به این روش اگر بیمار شدند خود را مداوا کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار