کد خبر: 831453
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
افشاگري رئيس اتاق اصناف از پشت پرده قاچاق
به جاي آنكه در مبدأ با قاچاق مبارزه كنيم در بازار دنبال قاچاق هستيم...
رئيس اتاق اصناف ايران با اعلام اينكه قاچاق سازمان‌يافته بيش از ۱۵ سال است كه در كشور رسوخ كرده است، گفت: بسياري از اجناس قاچاق به صورت سازمان يافته وارد كشور مي‌شود، اين كالاهاي حجيم يقيناً از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، اين سايد‌باي‌سايد به اين بزرگي كه كالاهاي همراه مسافر نيست، اين حتماً بايد با كانتينر وارد كشور شود و با وسايل سنگين حمل و نقل شود. 

علي فاضلي در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اين پرسش كه همچنان كالاهاي قاچاق در سطح شهر ديده مي‌شود، گفت: بسياري از اجناس قاچاق به صورت هدفمند و سازمان يافته وارد كشور مي‌شود، حتي كالاهاي فاسدشدني چون ميوه از شيلي وارد مي‌شود در عرض دو تا سه هفته از مبدأ به دست مصرف‌كننده مي‌رسد، از سوي ديگر اين كالاهاي حجيم مانند يخچال ساي‌باي‌ساد يقيناً از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، حال آيا اينكه ما اين قاچاق گسترده و هدفمند را رها كرده و به يك مغازه‌دار كه ۱۵۰ كيلو ميوه قاچاق دارد، بچسبيم، مبارزه ريشه‌اي با قاچاق است؟ 
رئيس اتاق اصناف ايران، اظهار داشت: يخچال‌هاي ساي‌باي‌‌سايد امريكايي در بازار موجود است كه مي‌دانيد در مكزيك توليد مي‌شود و سازمان‌يافته از مرز گمركات رسمي وارد كشور مي‌شود. اين كالاهاي حجيم يقيناً از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود، اين سايد‌باي‌سايد به اين بزرگي كه كالاهاي همراه مسافر نيست يا لوازم آرايشي نيست كه بتوان در كيف گذاشت، اين حتماً بايد با كانتينر وارد كشور شود و با وسايل سنگين حمل و نقل شود. 
    
قاچاق لوازم خانگي را از گمرك بپرسيد
وي در پاسخ به اين پرسش كه در مورد ورود كالاهايي مانند لوازم خانگي قاچاق گفته مي‌شود كه همين برندهاي رسمي اقلام قاچاق هم وارد مي‌كنند، گفت: در اين خصوص بايد گمرك پاسخگو باشد و صاحب صلاحيت نيستم. 
وي گفت: وقتي در مورد قاچاق كالا صحبت مي‌شود بايد همه واقعيت را مطرح كرد و اينكه اصناف به طرح مبارزه با قاچاق تمكين نمي‌كنند درست نيست. 
    
توليد داخل را چه كسي بايد در اين سال‌ها تقويت مي‌كرد
به گفته فاضلي بزرگ‌ترين عارضه اين است كه متأسفانه منفعت شخصي بر منافع ملي ترجيح داده مي‌شود، گفت: به همين دليل راهي براي توجيه كالاي قاچاق پيدا شد و اين كالاها به كشور آمد. اجناس توليد داخل بايد با كالاهاي خارجي همسان مي‌شد اما همه مسئوليت‌هاي بهبود فضاي كسب و كار و تقويت توليد ملي از جمله تأمين مواد اوليه، كمك به نوسازي ماشين‌آلات و تكنولوژي توليد را رها كردند و سراغ مبارزه با قاچاق كالا آمدند. 
    
رهبري فرمودند مبارزه در مبدأ
رئيس اتاق اصناف ايران افزود: رهبري گفتند كالاهايي كه در مبدأ كشف مي‌شوند را آتش بزنيد. ايشان كي فرمودند كه به بازار كشور هجوم بياوريد و چهار تا قطعه كالا در بازار را به آتش بكشيد؟ با اين اقدامات امنيت بازار را از بين مي‌بريد و آن را نابود مي‌كنيد. متأسفانه براي اينكه صورت مسئله را پاك كنند، هدف را به جاي مبدأ ورود قاچاق كالا به كشور، بنگاه‌هاي درون شهر قرار دادند. 
    
توزيع گسترده كالاي قاچاق
فاضلي اظهار داشت: ما دست همه كساني كه در اين جهاد(مبارزه واقعي باقاچاق كالاو ارز) شركت مي‌كنند را مي‌بوسيم چراكه خودمان بيشترين آسيب و صدمه را در بخش قاچاق مي‌بينيم اما آنقدر توزيع اين نوع كالاهاي قاچاق در شبكه‌ها گسترده شده كه كار از دست ما در رفته است. عرضه اقلام قاچاق، بخشي‌اش در شبكه مجازي، يكسري در بنگاه‌هاي بدون پروانه و بخشي در دستفروشي‌ها جلوي مغازه‌ها انجام مي‌شود. 

رئيس اتاق اصناف ايران با اشاره به اينكه بانگاهي به خيابان جمهوري مي‌بينيد كه اغلب خريد و فروش‌ها بيرون از مغازه و سركوچه انجام مي‌گيرد، ادامه داد: راهكار اين است كه با اين دمل بدخيم بايد درست مبارزه كرد، اگر نيشتر را بدون فراهم كردن امكانات بزنيد يقيناً اين دمل تبديل به سرطان مي‌شود. 

وي با بيان اينكه بايد راه ورود كالاهاي خارجي را سر مرزها ببنديم و اجازه ندهيم كه كالاهاي قاچاق وارد كشور شود. ادامه داد: بايد توجه داشت كه معضل قاچاق تقريباً در يك دوره زماني ۱۵ ساله اتفاق افتاده و در شش ماه نمي‌توان آن را ريشه‌كن كرد و نياز به زمان دارد، بنابراين بايد به مردم و مصرف‌كننده‌ و ارائه‌كننده‌ خدمات و فروش آگاهي دهيم. 
    
دستگاه‌هاي مبارزه با قاچاق چه كرده‌اند؟
رئيس اتاق اصناف ايران گفت: دستگاه‌هاي ناظر بر قاچاق زياد هستند اما در عمل اقدامات آنها به جايي نرسيده است، مسئوليت مبارزه با قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است، حتي اتاق اصناف ايران را در اصلاح قانون سال ۹۲ از كاشف بودن قاچاق حذف كردند، يعني اصناف كه بزرگ‌ترين شبكه توزيع كالاهاي توليد داخل و وارداتي است از كاشف بودن حذف شد، كاشف دستگاه اصلي است و بقيه در كنار آنها هستند مانند نيروي انتظامي كه براي مبارزه با قاچاق در اختيار دستگاه‌هاست. 

رئيس اتاق اصناف ايران ادامه داد: بارها گفته‌ام اين همه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط توليدي داريم اما در دهه اخير مي‌بينيد كه سوداگراي در اقتصاد ايران چقدر جا بازكرده، خراب كردن اين جايگاه بسيار سخت است. وي با اشاره به ورود بخشي از كالاهايي كه جزو حرامات است به كشور، گفت: چرا اين كالاهاي حرام در اين حجم وارد مي‌شود؟ ما به تشكيلات واردكننده كاري نداريم، چه شبكه‌اي اينها را توزيع مي‌كند؟ بايد باوركرد كه اينها وجود دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار