کد خبر: 831412
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
درحالي مسئولان اصرار به واردات پنبه دارند که پنبه‌کاران خراسان‌رضوي به دليل قيمت گذاري غيرمنصفانه محصولشان، دخل و خرجشان با هم نمي خواند
شهرستان نیشابور از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی توليد محصولات کشاورزی در خراسان‌رضوی شناخته می‌شود كه بخش عمده روستائیان این شهرستان به کشت محصولات کشاورزی مشغول هستند و از اين طريق تامين معاش مي‌کنند. بنابراين با توجه به زمينه اشتغال بوميان اين منطقه، در سال جاري سرمازدگی و پائین بودن قیمت خرید برخی از محصولات در بخش‌های مختلف این شهرستان به ويژه بخش ميان جلگه نارضایتی مردم را به همراه داشت.
ميترا شهبازي

در اين ميان و با توجه به اينكه عمده کشاورزان ميان جلگه به کشت پنبه مشغول هستند، بي‌توجهي دولت به فعاليت اين قشر و واردات پنبه از آسياي ميانه و به تبع آن سقوط قيمت اين محصول چنان ضربه اي به فعالان اين عرصه وارد كرد كه كشاورزان به اين نتيجه رسيدند كه عطاي اين كار را به لقايش ببخشند.

+++

کشاورزان بخش میان جلگه از توابع شهرستان نيشابور در استان خراسان رضوي از ديرباز به دليل شرايط آب و هوايي و شوري خاک به کشت پنبه مشغول بوده اند. درحالي که اغلب بوميان منطقه از اين راه تامين معيشت مي‌کنند، مسئولان با وارادات بي‌موقع پنبه راه را براي ادامه کار پنبه کاران سد و موجب مي شوند پنبه‌هاي توليد داخل روي دست کشاورزان باد ‌کند. در اين راستا رئیس شورای بخش میان جلگه شهرستان نیشابور با اشاره به مشکلات کشاورزان اين منطقه مي‌گويد:« متاسفانه امسال سرمازدگی محصولات مشکلات عدیده‌ای را براي کشاورزان اين منطقه ايجاد کرده است. علاوه بر اين، درحالي که ميان جلگه قطب تولید پنبه در شهرستان نیشابور محسوب می‌شود اما قیمت خرید پنبه امسال با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها بسیار کم است و استمرار اين شرايط برای پنبه کاران مقرون به صرفه نیست.»

سیدعلی اصغر شاکری ضمن اشاره به بي تدبيري دولت براي واردات پنبه ادامه مي‌دهد:« متاسفانه در فصل برداشت پنبه واردات بی‌رویه پنبه از کشورهای آسیای میانه سبب شده است که پنبه‌کاران شهرستان بسیار متضرر شوند، از سوی دیگر قیمت پنبه بسیار افت کرده و در طرف مقابل هزینه‌های پنبه‌کاران نيز به صورت صعودي بالا رفته است، همچنین اگر قبلاً هزینه جمع‌آوری پنبه برای مثال 200 تومان بوده امروز به بالای 350 تومان رسیده و تمامی این شرایط سبب شده که حتی کشت پنبه نیز برای پنبه کاران منطقه مقرون به صرفه نباشد.»

درحالي کشت پنبه در بخش ميان جلگه ديگر مقرون به صرفه نيست که کشاورزان کار ديگري جز کشت اين محصول نمي‌توانند داشته باشند، چرا که شرايط آب و هوايي و شوري خاک امکان تغيير محصول را از آنها گرفته است. همچنين بي‌برنامگي مسئولان براي واردات هم عرصه را براي توليد پنبه تنگ کرده و کشاورزان با اين شرايط نمي‌دانند براي تامين خرج خانواده چه کار بايد کنند؟

در همين راستا و در حالي كه قيمت پنبه توليد داخل به شدت کاهش يافته و با دخل و خرج کشاورزان همخواني ندارد، رئیس شورای بخش میان جلگه شهرستان نیشابور مي‌گويد: «امسال قیمت خرید پنبه باید 5000 تومان می‌بود اما متاسفانه اکنون میانگین قيمتي که پنبه از کشاورزان خريداري مي‌شود بین 2500 تا 2700 تومان است که دردي از کشاورزان دوا نمي‌کند.»

اختصاص يارانه حلال مشکلات کشاورزان

درحالي که بيکاري به معضلي بزرگ براي ساکنان شهرستان‌هاي خراسان رضوي تبديل شده است. بي‌توجهي و برنامه‌ريزي‌هاي غير کارشناسي مسئولان نيز بخش کشاورزي را با مشکلات عديده‌اي همراه كرده است. در اين راستا واردات بي‌موقع پنبه و افت شديد قيمت محصول داخلي مي‌تواند مهر تاييدي بر اين ادعا باشد.

البته در اين خصوص مسئول زراعت جهاد کشاورزي در شهرستان نيشابور با اشاره به اينکه سطح توليد پنبه در کشور نمي‌تواند نياز نساجي‌ها و کارخانه‌ها را تامين کند، به «جوان» مي‌گويد: «در گذشته در شهرستان نيشابور نزديک به 8 هزار هکتار پنبه کشت مي شد که به مرور به دليل گران بودن هزينه هاي توليد و مشکلاتي از اين قبيل سطح زير کشت کاهش يافت و محصولات ديگري جايگزين توليد پنبه شد. البته با توجه به شرايط آب و هوايي و شور بودن خاک اين منطقه هنوز کشت پنبه رونق دارد و به عنوان محصول اصلي منطقه شناخته مي‌شود.»

مختار صفايي، با اشاره به اينکه در حال حاضر 3 هزار هکتار پنبه اصلاح شده و 1500 هکتار پنبه بومي در منطقه کشت مي‌شود، مي‌افزايد:« متاسفانه پنبه توليدي کشاورزان از لحاظ کيفي با پنبه وارداتي قابل مقايسه نيستند. چرا که کشاورزان اصولي که بهشان آموزش داده شده را رعايت نمي کنند و کارخانه ها هم نحوه بهره‌برداري از اين محصول را رعايت نمي کنند و يک سري الياف غريبه وارد مي شود که در بخش فرآوري نخ براي کارخانه هاي نساجي مشکلاتي را ايجاد مي‌شود. اما با تمام اين تفاسير محصول داخلي با کمي بالا و پايين شدن قيمت به فروش مي‌رسد.»

اين کارشناس با اشاره به اينکه براي تامين معيشت و مرتفع شدن مشکلات پنبه‌کاران نمي‌شود قيمت محصول را افزايش داد، مي‌افزايد:«اگر قيمت توليدي افزايش يابد، به همان نسبت قيمت پارچه هم افزايش مي‌يابد که اين شيوه مناسبي براي تامين معيشت پنبه‌کاران نيست. بنابراين دولت بايد در اين زمينه ورود پيدا کند و علاوه بر برنامه ريزي براي زمان واردات پنبه، يارانه اي به کشاورزان براي توليد اختصاص دهد تا معيشت آنها تامين شود. »


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار