کد خبر: 831408
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
بي توجهي به پروژه عظیم تلمبه ذخیره سد سیمره در حالي است كه بسیاری از خانواده‌های بدره از نبود درآمد رنج می‌برند و زمین‌های تشنه شهرستان هم از آب اين سداستفاده نمی‌کنند
جوانان بیکار شهرستان بدره از توابع استان ایلام در کنار سد سیمره به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سدسازی کشور همچنان چشم‌انتظار پروژه مهم «تلمبه ذخیره» هستند.سد سیمره واقع در شهرستان بدره که سال گذشته کار آبگیری آن انجام شد این روزها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سدهای کشور شناخته و یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام نیز برای توسعه به شمار می‌رود.این سد با حجم مخزنی دو میلیارد مترمکعب ذخیره آب چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است همچنین ۱۸۰ متر ارتفاع و از نوع بتونی دو قوسی دارد که ۴۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند.
عالم ازادپور
سد سیمره با وجود ظرفیت‌های گردشگری، محیط زیستی، کشاورزی، آبزی پروری آن طوری که باید وشاید برای مردم اشتغال ایجاد نکرده است که البته این مهم به برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی استان نیاز دارد. روز گذشته مهر در گزارشي به اين مهم پرداخت و اعلام كرد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این سد که طی سال‌های اخیر قرار بود اجرایی شود بحث تلمبه ذخیره سد سیمره بود که این پروژه در صورت اجرایی شدن علاوه بر اشتغال بیش از چهار هزار نفر به همان میزان سد می‌تواند برق تولید کند.

در سال‌های اخیر وعده‌های مختلفی برای اجرای پروژه از سوی مسئولان کشوری و استانی داده شد ولی به دلیل نبود اعتبارات اجرایی نشد، حتی قرار بود این پروژه از طریق فاینانس انجام شود که بازهم این مهم محقق نشد.

پروژه عظیم تلمبه ذخیره سد سیمره اما در کنار نبود شغل و طرح‌های صنعتی برای جوانان بیکار اهل شهرستان ۲۰ هزار نفری بدره از اهمیت ویژه برخوردار است.

بیکاری در شهرستان بدره به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌ها و نداشتن طرح‌های سدسازی باعث شده جوانان این شهرستان به شهرهای دیگر و حتی کشورهای خارجی مثل استرالیا و آلمان مهاجرت کنند.

بسیاری از خانواده‌های شهرستان بدره از نبود درآمد رنج می‌برند و زمین‌های تشنه شهرستان حتی از آب سد سیمرِه هم استفاده نمی‌کنند، برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از سد و مشکل حداقل بخشی از بیکاری منطقه با استفاده از ظرفیت متنوع این سد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم منطقه است.

اجرای طرح تلمبه ذخیره سد در انتظار بخش خصوصی

سیروس مرادحاصلی فرماندار شهرستان بدره در این‌ ارتباط به خبرنگار مهر گفت: سد سیمره یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرستان به شمار می‌رود و هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های خوبی برای استفاده از این طرح بزرگ برای توسعه و اشتغال شهرستان انجام‌شده است.

رایزنی‌های مختلفی برای اجرای پروژه تلمبه سد سیمره انجام‌شده ولی هم‌اکنون به دلیل نبود اعتبارات دولتی، باید از طریق بخش خصوصی این مهم محقق شود

وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این سد، طرح تلمبه ذخیره سد سیمره است که رایزنی‌های مختلفی برای اجرای این طرح انجام‌شده ولی هم‌اکنون به دلیل نبود اعتبارات دولتی، باید از طریق بخش خصوصی این مهم محقق شود.

فرماندار شهرستان بدره با اشاره به اینکه در صورت محقق شدن این پروژه ظرفیت تولید سد دو برابر می‌شود، افزود: علاوه بر بالا رفتن ظرفیت تولید برق، زمینه اشتغال جوانان زیادی در شهرستان نیز فراهم می‌شود.

مراد حاصلی عنوان کرد: هم‌اکنون طرح‌هایی درزمینهٔ پرورش ماهی در قفس در عقبه سد در حال اجرایی شدن است، ضمن اینکه بحث ظرفیت گردشگری سد همچنان مورد بازدید مردم قرار می‌گیرد.

پیگیر اجرای طرح هستیم

شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم حوزه جنوبی استان ایلام نیز اظهار داشت: سد سیمره ظرفیت بزرگی در شهرستان و کل استان ایلام برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است.سد سیمره ظرفیت زیادی در بخش انرژی، گردشگری، کشاورزی و.... دارد که باید برای اشتغال از آن استفاده کرد.وی بیان داشت: استفاده از آب سد سیمره برای زمین‌های شهرستان بدره یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در حال محقق شدن است.

کاظم‌زاده با اشاره به اینکه طرح تلمبه ذخیره سد سیمره نیز برای اشتغال هزاران جوان بیکار شهرستان باید محقق شود، افزود: این سد ظرفیت زیادی در بخش انرژی، گردشگری، کشاورزی و..دارد که باید برای اشتغال شهرستان از آن استفاده کرد.

سد سیمره یکی از مهم‌ترین سدهای کشور محسوب می‌شود که با خودش برکات بسیاری را برای استان به همراه داشته اما اجرای طرح تلمبه ذخیره‌ این سد که قرار بود با اجرای آن میزان تولید برق سد دو برابر شود همچنان با اماواگر روبه‌رو است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار