کد خبر: 831398
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کشتارگاه صنعتی بجنورد با هدف کشتار دام، صادرات گوشت قرمز و جلوگیری از خروج دام زنده ازخراسان شمالي در سال 88 به بهره برداری رسید. اما با گذشت بيش از 7 سال از زمان افتتاح اين واحد صنعتي، نه تنها هنوز زیرساخت‌های این واحد کامل نشده، بلکه حتي اسم صنعتي را هم به سختي يدک مي‌کشد. در اين کشتارگاه نه تنها اصول بهداشتي رعايت نمي‌شود بلکه از سيستم فاضلاب بهداشتي هم برخودار نيست و کارکنان آن نيز به دليل بيمه نبودن و دريافت حقوق کم، رضايت به ادامه فعاليت ندارند. بنابراين در راستاي رفع مشکل اين واحد صنعتي 800 میلیون تومان اعتبار از محل سفر رهبری برای کشتارگاه صنعتی داده ‌شد اما باز هم تغییر و تحولی در وضعیت کشتارگاه ایجاد نشد.
ميترا شهبازي

سالها بود که فعاليت‌ کشتارگاه‌هاي سنتي به معضلي بزرگ براي شهرهاي مختلف کشور تبديل شده بودند، چرا که بهداشت در اين مناطق رعايت نمي‌شد و سلامت مردم را به خطر مي‌انداخت. بنابراين بحث احداث کشتارگاه‌هاي صنعتي مطرح شد که نه تنها بر فعاليت بهداشتي کارکنانشان نظارت بيشتري باشد بلکه از زيرساخت هاي مناسبي همچون وجود سيستم فاضلاب بهداشتي و حصار کشي مناسب هم برخوردار باشند.

کشتارگاه صنعتی بجنورد هم يکي از اين مراکزي بود که قرار بود با احداث آن مشکل عدم رعايت بهداشت در کشتار دام و طيور بجنورد برطرف شود. علاوه بر اين مسئولان با احداث اين کشتارگاه در سال 88 تصميم به اين گرفتند که با راه اندازی اين واحد علاوه بر کشتار دام، دست به صادرات گوشت قرمز بزنند و جلوي خروج صادرات دام زنده از خراسان شمالي به سایر استان‌ها را بگيرند. اما با گذشت بيش از 7 سال از به بهره برداري رسيدن کشتارگاه صنعتي بجنورد، نه تنها هنوز زيرساخت‌هاي مورد نياز براي کشتارگاه صنعتي فراهم نشده و اين واحد به سبک کشتارگاه‌هاي سنتي فعاليت مي‌کند، بلکه از سيستم فاضلاب مناسبي هم برخوردار نيست و به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی فاضلاب‌های موجود در این کشتارگاه دفع نمی‌شود.

علی اصغر مطهری در اين خصوص مي‌افزايد: فاضلاب‌های کشتارگاه در داخل چاه‌ها تخلیه می‌شود که این امر به هیچ وجه اصولی نیست. اصلی‌ترین مخاطره استفاده از اين نوع فاضلاب‌ها برای منابع آب زیرزمینی است که منابع آبی را به خطر مي‌اندازند. علاوه بر اين در صورت جاری شدن این فاضلاب‌ها، آب‌های جاری و خاک نيز آلوده مي‌شوند که این امر سبب بیماری پرندگان و حیوانات اطراف مي‌شود که با توجه به اين گفته‌ها در خصوص عدم اصلاح سيستم فاضلاب اين کشتارگاه فاجعه‌اي زيست محيطي در انتظار بجنوردي‌ها است.

کشتارگاه سنتي يا صنعتي؟

علاوه بر مشکلاتي که گفته شد، سلاخ‌ها و کارکنان کشتارگاه صنعتي بجنورد هم از وضعيت خوبي برخوردار نيستند. با اينکه آنها با انواعي از ابزارهاي سخت و برنده سروکار دارند، اما نه تنها از درآمد مناسبي برخوردار نيستند بلکه بيمه هم نشده‌اند و تمايلي به ادامه فعاليت ندارند. جمشید گریوانی، عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نيز ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان کار سلاخ‌ها در کشتارگاه صنعتی بجنورد در اين باره مي‌گويد: نه تنها وضعيت کار سالاخ‌ها مشخص نيست و گاهي قرارداد اينها به شهرداری و گاهي هم به پیمانکار پاس داده مي‌شود بلکه در حال حاضر دو ماه از پرداخت حقوق اين افراد مي‌گذرد و چهار ماهي هم مي‌شود که بیمه آن‌ها واریز نشده است.

بنابراين با توجه به مشکلاتي که ادامه فعاليت کشتارگاه صنعتي بجنورد را احاطه کرده است، به گفته حمید رمضانی، معاون اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی  800 میلیون تومان اعتبار از محل سفر رهبری به کشتارگاه اختصاص داده‌ شد تا مسئولان مشکلات آن را برطرف کنند اما متاسفانه اختصاص اين اعتبارات هم نتوانسته تغییر و تحولی در وضعیت کشتارگاه ایجاد کند. بنابراين اين کشتارگاه همچنان به همان سبک سنتي و غير بهداشتي فعاليت مي‌کند و معلوم نيست مسئولان اين همه اعتبار مالي را صرف چه چيزي کرده اند؟ البته به گفته کیوان دژهوت، شهردار بجنورد براي جلوگيري از ورود سگ‌ها اطراف کشتارگاه فنس‌ کشي شده و چند دستگاه لاشه‌سوز هم خريداري شده است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار