کد خبر: 831314
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
گام اول براي خروج چرخ خودرو‌ها از معابر شهري
تراكم شهري و نبود فضا براي احداث معابر جديد سبب شده است تا مديريت شهري گام به سوي راه‌اندازي خطوط ال آر‌تي كه با محيط‌زيست سازگار است، بردارد.
بیژن یانچشمه
تراكم شهري و نبود فضا براي احداث معابر جديد سبب شده است تا مديريت شهري گام به سوي راه‌اندازي خطوط ال آر‌تي كه با محيط‌زيست سازگار است، بردارد. در اين خصوص اولين خط ال‌آرتي در محدوده رينگ تاريخي تهران در محدوده‌هاي بهارستان، جمهوري و بازار راه‌اندازي مي‌شود تا از بار ترافيكي معابر پر تردد مركزي شهر كاسته شود. 

شبكه سامانه حمل‌ونقلي LRT وسيله نقليه تركيبي از واگن‌هاي متعدد مترو و ترامواهاي برقي است كه حالا تراموا ‌لقب بزرگ‌ترين اتوبوس شهري جهان را به‌خود اختصاص داده و توانسته نگاه‌ها را به سمت خود جلب كند. اين وسيله نقليه با ظرفيت بيش از 200 مسافر خود ركورد بيشترين ظرفيت اتوبوسي جهان را نيز به‌خود اختصاص داده است. بزرگ‌ترين نقطه قوت ترامواهاي جديد در ظرفيت مسافر بالاي آن نهفته است. كاهش مصرف سوخت، استفاده از انرژي الكتريسيته و كاهش آلودگي و گازهاي گلخانه‌اي از جمله ساير مزاياي مهم اين وسيله درون‌‌شهري به شمار مي‌رود، اما يكي ديگر از مهم‌ترين ويژگي‌هاي تراموا راندن آسان آن است. بر اين اساس مديريت شهري در بسياري از شهرها و كلانشهرها به دنبال اين وسيله حمل‌ونقل عمومي پاك است. در اين زمينه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در مورد راه اندازي خطوط LRT گفت: با بيان اينكه مطالعات براي راه‌اندازي اولين خط LRT در محدوده رينگ تاريخي تهران در محدوده‌هاي بهارستان، جمهوري و بازار انجام شده است. مازيار حسني افزود: اين خط با اتكا به جذب سرمايه‌گذار خصوصي پيش خواهد رفت. حسيني با بيان اينكه براساس اين لايحه در افق 1404 كل حمل و نقل عمومي منطقه بازار به سمت حمل و نقل پاك و برقي پيش مي‌رود، گفت: برهمين اساس استفاده از موتور، اتوبوس و تاكسي برقي و همچنين LRT و مترو در دستور كار قرار مي‌گيرد. 

همچنين وي با بيان اينكه مطالعات براي تبديل خط 7 BRT  (راه‌آهن – تجريش) كه به LRT در حال انجام است، گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده روزانه 250 الي 300 هزار نفر از اين خط بي‌آرتي استفاده مي‌كنند كه اگر اين عدد را در ساعات فعال تقسيم كنيم، متوجه مي‌شويم كه در هر ساعت 10 الي 15 هزار نفر با اين خط جابه‌جا مي‌شوند كه بايد بگويم اين حجم استفاده ديگر در بستر بي‌آرتي جوابگو نيست، بلكه متد حمل و نقلي ال‌آرتي است كه حالا به دليل كمبودها مدل حمل و نقل بي‌آرتي فشار مضاعفي را تحمل مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار