کد خبر: 831295
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
چاووش اوغلو: بعد از الباب به‌سمت رقه مي‌رويم / ديپلمات‌ها در آنكارا مي‌گويند مذاكرات براي حل بحران سوريه چهارم بهمن ماه در آستانه برگزارخواهد شد؛ مذاكراتي كه قرار است در آن روسيه، ايران و تركيه درباره آينده سوريه گفت و گو كنند.
علي قنادي
ديپلمات‌ها در آنكارا مي‌گويند مذاكرات براي حل بحران سوريه چهارم بهمن ماه در آستانه برگزارخواهد شد؛ مذاكراتي كه قرار است در آن روسيه، ايران و تركيه درباره آينده سوريه  گفت و گو  كنند. با اين حال، با تشديد اقدامات نظامي تركيه در آستانه اين مذاكرات، نگراني‌ها در دمشق و تهران درباره سوء استفاده آنكارا از چتر آستانه براي پيشبرد اهداف نظامي خود در سوريه افزايش يافته است.

به گزارش «جوان» استفان دي ميستورا نماينده سازمان ملل ديروز گفت مذاكرات آستانه را رقيبي براي مذاكرات ژنو نمي‌بيند كه با محوريت كشورهاي غربي سازماندهي مي‌شد ولي قصدي هم براي شركت در اين مذاكرات ندارد. امريكايي‌ها هم كه از اين مذاكرات بيرون مانده‌اند، موضعي مقابل آن نگرفته‌اند ولي چندان هم راضي به پيشرفت آن نيستند. معارضان سوري دوشنبه گفتند كه دولت سوريه آتش بس را در حومه دمشق نقض كرده، به همين خاطر در مذاكرات شركت نمي‌كنند، ولي عصر ديروز اسپوتنيك گزارش كرد به سندي دست پيدا كرده كه بر اساس آن معارضان قبول كرده‌اند در مذاكرات حاضر شوند.  «مولود چاووش‌اوغلو» وزير امور خارجه تركيه روز گذشته با اعلام 23 ژانويه به عنوان زمان برگزاري مذاكرات صلح سوريه در آستانه قزاقستان، شمارش معكوس را براي شروع مذاكرات آغاز كرد. بعد از سفر چند روز قبل وزير خارجه سوريه به همراه علي مملوك رئيس امنيت ملي سوريه به تهران، ديروز بشار اسد در دمشق ميزبان علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي سياست خارجي مجلس بود. اسد در اين ملاقات از حمايت‌هاي تهران از دمشق در نبرد با تروريسم قدرداني كرد و گفت: « پيروزي‌هاي سوريه را بايد به جمهوري اسلامي ايران تبريك گفت. اين پيروزي‌ها در سايه حمايت‌هاي گسترده جمهوري اسلامي ايران حاصل شد. » همزمان با رايزني‌هاي تهران-دمشق در آستانه نشست آستانه، تركيه و روسيه نيز بر شدت مذاكرات خود افزوده‌اند. روسيه و تركيه هفته پيش براي آتش‌بس در سوريه به يك توافق دست پيدا كردند كه تا كنون مواردي از نقض آن گزارش شده، ولي تاكنون نسبتاً پايدار مانده است.

جزئيات اين توافق چندان روشن نيست ولي ظاهراً در چارچوب اين توافق است كه ارتش آزاد سوريه تحت حمايت آنكارا خود را براي عمليات گسترده‌ براي كنترل الباب در شمال سوريه آماده مي‌كند. فهيم عيسي، فرمانده گردان «السلطان مراد» به خبرگزاري آناتولي تركيه گفته كه نيروهايشان بعد از آزادي شهر الباب به منبج خواهند رفت. «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور تركيه ديروز پا را از اين هم فراتر گذاشت و گفت اين عمليات بعد از كنترل شهر «الباب» متوقف نخواهد شد و به سمت شهر «الرقه» پايتخت خودخوانده داعش در سوريه پيش خواهد رفت. دولت سوريه به‌رغم اينكه از توافق روسيه وتركيه براي آتش‌بس استقبال كرده ولي در مورد پيشروي‌هاي تركيه در داخل خاك خود موضع سكوت گرفته و در نخستين روز بعد از توافق نيز برخي نگراني‌هاي خود را از اين توافق ابراز كرد. وليد معلم، بعد از توافق هفته قبل روس‌ها با تركيه گفت كه توافق آتش‌بس «نشانه اطمينان ارتش و نيروهاي مسلح سوريه از پيروزي بر تروريسم بوده» ولي با گفتن اينكه دمشق «به تضمين داده شده از سوي روسيه كه شريك ما در جنگ عليه تروريسم است، اطمينان داريم» سعي كرد نگراني خود را از اين توافق پنهان كند. دولت امريكا هفته قبل تاكيد كرده بود كه بايد از جزئيات توافق روسيه و تركيه مطلع شود و حالا هم ظاهراً با اطلاع از جزئيات اين توافق، از آن استقبال كرده است.

پيتر كوك سخنگوي پنتاگون، ديروز گفت كه با آنكارا در عمليات‌هايي كه عليه تروريست‌هاي داعش دارد، همكاري دارد و دولت امريكا از عمليات‌هايي كه تركيه عليه تروريست‌هاي داعش و در حمايت از معارضان ضد دولت سوريه موسوم به «ارتش آزاد» انجام مي‌دهد، حمايت مي‌كند. وي گفت: نيروهاي معارض سوري با حمايت تركيه، عمليات‌هاي قابل توجهي را عليه داعش انجام مي‌دهند كه به نظر ما اقدامات خوبي هستند. هدف، شكست داعش است و اين هدف مشترك ما و تركيه است. ديروز همچنين « مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه فاش كرد كه « باراك اوباما» رئيس‌جمهور امريكا با همتاي ترك خود «رجب طيب اردوغان» بر سر موضوع انتقال گروه‌هاي YPG/PYD ( كردهاي دموكرات سوري مورد حمايت ايالات متحده امريكا) از منطقه منبج به ناحيه غربي شمال سوريه توافق كرده است. 
   
قطع آب دمشق 
دوشنبه اين هفته معارضان سوري گفتند كه ارتش سوريه در حومه دمشق به آتش بس پايبند نيست و به همين دليل در مذاكرات آستانه شركت نخواهند كرد. ارتش سوريه مي‌گويد دليل عمليات ارتش سوريه درمنطقه وادي بردي در حومه دمشق، قطع آب بخش‌هايي از دمشق به دست تروريست‌هاي جبهه النصره است. فرمانده جبهه النصره در منطقه وادي بردي در ريف دمشق نيز ديروز اعتراف كرد اين گروه تروريستي آب دمشق را قطع كرده است. «ابوهاشم التلي» معروف به «القلموني» سركرده جبهه النصره در وادي بردي در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت كه گروه‌هاي وابسته به النصره از چهار روز پيش در اين منطقه باقي مانده‌اند. با وجود اطلاع آنكارا از اين تحول، مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه ديروزانگشت اتهام نقض آتش بس را به سمت ايران نشانه گرفت و از ايران خواست با «اعمال فشار بر گروه‌هاي شيعه و دولت سوريه، جلوي نقض آتش‌بس اين كشور را بگيرد.» وي مدعي شد، «اين موارد نقض، مذاكرات برنامه‌ريزي‌شده صلح را به مخاطره انداخته است.» با وجود اين ادعا، ديروز خبرگزاري اسپوتنيك گزارش كرد به سندي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد معارضان سوري در مذاكرات آستانه شركت خواهند كرد. «اسپوتنيك» روسيه ديروز عصر گزارش كرد كه در اين توافقنامه آمده است كه معارضان سوري متعهد مي‌شوند يك هيئت را براي مذاكرات آستانه به منظور راهكار سياسي بحران سوريه تشكيل دهند. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
اولویت اردوغان در مذاکرات آستانه
..مقصر نشان دادن ایران و حزب الله
..عقیم کردن ابتکار عمل آتش‌بس
..و نجات بخشی از تروریست ها ست
و متاسفانه
در مقابل تلاش‌های بی رمق و خوش باورانه مقامات دیپلماسی ایران همچون گذشته (اعتماد به جان کری) ، این فرصت را به ترکیه و اردوغان داده تا این بازی کثیف را از همین امروز شروع کند.نمونه ان مصاحبه ییلدیم و محکوم نمودن ایران بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار