کد خبر: 831273
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
تحول در عرصه گياهان دارويي
محمدرضاهاديلو

چند ماه قبل بود كه طرح توسعه كشت گیاهان دارویی در 100 هزار هکتار از مراتع كشور به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ابلاغ شد.

طرحي كه مي تواند با اجرايي شدنش نه تنها بخش عظيمي از مراتع را از حالت بلاتكليفي خارج كند، بلكه علاوه بر ايجاد اشتغال، در زمينه صادرات گياهان دارويي هم كمك بزرگي به فعالان اين عرصه نمايد.

مشاركت مردم ضامن موفقيت طرح

طی دو سال اخیر، بحث توسعه کشت تلفیقی گیاهان دارویی در طرح های مرتعداری به منظور اقتصادی کردن فعالیت های مرتعداری در قالب تهیه طرح و همچنین احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی مطرح شده است.

اينها بخشي از صحبت هاي مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است كه با اشاره به اینکه مراتع عرصه وسیعی را در کشور در بر می گیرد، مي گويد: "دو رویکرد اصلی پیش روی مراتع وجود داردکه اولین رویکرد در این حوزه بحث مشارکت مردمی است. در این راستا باید به مردم اعتماد و به گونه ای ساختار سازی صورت گیرد و اقدامات حوزه امور مراتع اقتصادی شده و به خود مردم واگذار کرد."

ابوالفضل یاوری با بيان اينكه بعضی استان ها در حوزه مشارکت و گیاهان دارویی اقدامات مناسبی داشته اند، ادامه مي دهد: "قرار شده استان ها برنامه های عملیاتی و نحوه رسیدن به تعهد کشت گیاهان دارویی خود را اعلام کنند. ضمن اینکه ضروری است هر هفته گزارش اقدامات انجام شده در زمینه اجرایی کردن کشت گیاهان دارویی به سازمان اعلام شود."

البته مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیشنهاد مي دهد که یک سند راهبردی تولید گیاهان دارویی هم در یک افق یک یا دو برنامه ای پیش بینی شود.

گلستان پيشرو در كشت گياهان دارويي

در ميان استانها، گلستان را بايد جزو برترين هايي كه نگاه ويژه اي به كشت گياهان دارويي دارد برشمرد.

در اين استان اصلاح شیوه های سنتی بهره برداری از مراتع به دلیل جلوگیری از سیر قهقرایی مراتع و فرسایش خاک و بیابان زایی که یکی از اهداف مهم توسعه کشت گیاهان دارویی است مورد توجه قرار گرفته و مسئولان استاني معتقدند اگر مرتعداری چند منظوره اجرا نشود، پوشش گیاهی و تنوع گونه های مراتع به حد مطلوب و اهداف مد نظر نخواهند رسید.

در همين راستا مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای پروژه کشت گیاهان دارویی و صنعتی در مراتع استان گلستان را تحقق منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرده و مي گويد: "کشت گیاهان دارویی را می توان مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست."

ابوطالب قزل سفلو با بيان اينكه ارزش علوفه مراتع درصد کمی از کارکردهای مراتع است و ارزش اکولوژیکی گیاهان دارویی در مرتع بالاتر از ارزش علوفه ای آن ها است، ادامه مي دهد: "امروزه باید سریع تر به اقدام و اجرا رسید و در طرح های مرتعداری چند منظوره که تهیه شده از افراد علاقه مند و پیش رو برای اجرای این طرح ها بهره گیری شود."

وی همچنین در خصوص بازار مصرف گیاهان دارویی مي گويد: "نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد و این انتظار را داریم تا با ظرافت و دقت نظر ویژه ای در این خصوص پیش رفته و روی گونه هایی کار شود که بازار مطمئنی دارند، به طوری که محصولات روی دست تولید کننده نماند."

بهر حال چنين به نظر مي رسد كاري كه در این مسیر شروع شده باید با گام های محکم تری پيش رود تا نگاه مشارکتی چند منظوره و اعتماد مردم به این نوع کارها آسیب نبیند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار