کد خبر: 831271
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
نبود امکانات شهرک جديدالتاسيس مسجد سليمان را از سکه انداخت
بيش از يک دهه است که طرح احداث واحدهاي مسکوني جديد به منظور جابجايي ساکنان مناطق آلوده به نفت در مسجد سليمان به طور جدي در دستور کار دولت هاي وقت جا گرفته و براي تکميل و بهره برداري بيش از يک دهه است که طرح احداث واحدهاي مسکوني جديد به منظور جابجايي ساکنان مناطق آلوده به نفت در مسجد سليمان به طور جدي در دستور کار دولت هاي وقت جا گرفته و براي تکميل و بهره برداري هر چه سريعتر اين واحدها بارها از سوي مسئولان استاني و کشوري ضرب العجل تعيين شده است. گذشته از اينکه به رغم تمام تاکيدات، از 1400واحد مصوب تاکنون تنها 310 واحد احداث شده، بي توجهي به تامين زيرساختها و کمبود امکانات رفاهي و معيشتي، سبب شده ساکنان مناطق الوده همچنان ماندن در خانه هاي قديمي خود را به زندگي درواحدهاي جديد ترجيح دهند و در مقابل اجراي اين طرح چندين ساله مقاومت کنند.
مريم احمدي
طرح جابجايي شهر مسجد سليمان واقع در استان خوزستان به دليل وجود نفت و گاز و تهديد سلامت ساکنان اين شهر دردولت سازندگي تصويب شد. مصوبه اي که تا روي کار آمدن دولت نهم چندين سال مسکوت ماند و در نهايت در دولت نهم و دهم قرار شد تنها ساکنان چند نقطه بحراني و الوده به نفت و گاز از جمله کوی نفت‌خیز یا دره خرسون، حوالی چاه نفتي و نفتون،سی‌برنج و پشت‌برج جابجا شوند.

طبق برنامه‌ریزی هاي اولیه احداث 140 واحد مسکوني در منطقه هوانيروز با عنوان شهرک وليعصر در دستور کار جا گرفت و قرار بود پس از جابه‌جایی ساکنین، منازل قبلي آن‌ها توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تخریب و نهال‌کاری شود. اما به دليل عدم تأمین به‌موقع اعتبار موردنیاز و چندین نوبت تعطیلی این پروژه که هدر رفت سرمايه را در پي داشت، و البته با گذشت بيش از 10سال از آغاز عمليات ساخت، تاکنون تنها ۳۱۰ واحد مسکونی تکميل و به ساکنین مناطق آلوده واگذار شده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده ۳۱۰ واحد تحویل داده‌شده، ۱۹۵ واحد نیمه‌تمام، ۳۱۵ واحد نیز بالای ۸۰ درصد و ۱۸۰ واحد نیز حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند! اين در حالي است که بنا به گفته شهروندان، شهرک وليعصر مسجد سليمان فاقد هر گونه امکانات رفاهي و مراکز خدمات رساني است از اين رو بسياري از خانوارها تمايلي به جابجايي به منطقه جديد ندارند .

موضوعي که معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نيز با صراحت ان را تاييد مي کند. فرامند هاشمی‌زاده

با اشاره به لزوم تکمیل 195 واحد مسکونی در دست احداث برای ساکنان مناطق آلوده به نفت خوزستان تا پایان امسال مي گويد: با وجوداينکه سال‌های متوالی این پروژه در دست اجرا بوده اما اکنون به‌دلایل ناهماهنگی بین بعضی ادارات خدماتی، در اجرای کارهای زیربنایی، مشکلاتی به وجود آمده است!

وي با تاييد اينکه برخي قسمت هاي اين شهرک هنوز آب ، تلفن و معبر اسفالته ندارند، نبود درمانگاه و مدرسه را از جمله ديگرمشکلات اين منطقه نوساز عنوان مي کند.

اگرچه معاون امور عمرانی استاندار خوزستان از تلاش براي رفع مشکلات و کاستي هاي شهرک تازه ساز وليعصر خبر مي دهد، اما اظهارات و بي تمايلي ساکنان مناطق الوده نسبت به زندگي در واحدهاي جديد نشان مي دهد محقق نشدن وعده هاي مکرر، سبب دلسردي و بي اعتمادي بسياري از مسجدسليماني ها شده است. اصرار برخي از شهروندان براي ماندن در خانه هاي قديمي شان مسئولان شهر و استان را برآن داشته تا در خصوص لزوم جابجايي ساکنان مناطق الوده بررسي هاي بيشتري انجام دهند.

تا آنجا که حالا پس از گذشت بيش از يک دهه از آغاز جدي اين پروژه، علی عسگر ظاهری، نماینده مسجدسلیمان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انجام بازنگري در خصوص جابجايي مناطق الوده مي گويد: پس از بازنگري ادامه طرح جابجایی مناطق آلوده مسجدسلیمان، قرار شده مناطقی که آلودگی و غیرقابل سکونت بودن‌شان تائید شده جابجا شوند و مناطقی که الايندگي شان در حدي نبوده که جزو مناطق غير قابل سکونت جا بگيرند، به مردم اعلام و مجوز ساخت و ساز برای ساکنین این مناطق صادر شود!

اين در حالي است که طبق قانون، چندين سال است که ساکنان مناطق آلوده به دليل قرار داشتن در ليست جابجايي، امکان دريافت مجوز بازسازي و ساخت و ساز نداشته اند و به ناچار در خانه هاي فرسوده روزگار مي گذراندند.

از جمله ديگر موانعي که سبب کاهش رغبت ساکنان مناطق الوده پنج گانه اين شهر شده است عدم رضايت از قيمت گذاري مناسب منازل معوض در شهرک وليعصر است. بنا به گفته عزيزي يکي از ساکنان منطقه سي برنج قيمت بين قيمت خانه هاي جديد و خانه هاي قديمي خودشان تفاوت بسيار ي وجود دارد که با وعده هاي اوليه مسئولان همخواني ندارد. وي قيمت گذاري خانه ها را غيرمنصفانه دانسته و در اين خصوص مي گويد: بسياري از ما براي پرداخت مابه التفاوت خانه ها با مشکل مالي روبرو هستيم و تنها جوابي که از مسئولان مي گيريم اين است که قیمت گذاری منازل مناطق آلوده بیش از ارزش واقعی بوده و بايد با ما همکاري کنيد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار