کد خبر: 830835
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور امريكا: با ديپلماسي به برنامه هسته‌اي ايران پايان داديم...
رئيس‌جمهور امريكا كه اول بهمن با برگزاري مراسم تحليف دونالد ‏ترامپ از مقامش كنار مي‌رود، ادعا كرد كه برجام توانسته ‏معضل برنامه نظامي اتمي ‏ايران را   از طريق ديپلماسي حل كند ‏تا بار ديگر از برجام دستاوردنمايي كرده باشد. از سوي ديگر ‏مسئول سياست خارجي اروپا هم از لزوم حفظ برجام سخن ‏گفت، سخناني كه مي‏تواند اين معنا را داشته باشد كه آنها ‏مطمئن هستند ترامپ برجام را لغو نمي‌كند اما همان مسير ‏بدعهدي فعلي امريكا با بهانه‌هاي جديد پيگيري خواهد كرد. به ‏اين ترتيب اوباما و اروپا در حالي كه به ظاهر دلسوز ‏برجام هستند، در واقع در حال زمينه‌سازي رواني براي حفظ ‏توافق هسته‌اي به هر قيمت، حتي بي معني شدن آن در دولت بعدي ‏امريكا هستند.
رئيس‌جمهور امريكا در ‏آخرين روزهاي حضورش در كاخ سفيد، در پيامي به مناسبت آغاز سال نو ميلادي ‏ ضمن بر شمردن ‏دستاوردهاي كارنامه رياست جمهوري خود مدعي شد: ‏«از طريق ديپلماسي، به برنامه نظامي اتمي ايران پايان داديم‎.»‌ اين در حالي است كه زمزمه‌هايي از پيغام و پسغام‌هاي دولت فعلي امريكا به ايران شنيده مي‌شود كه محتواي ارائه امتيازهاي بيشتر به امريكا در همين چند روز باقي مانده به پايان دوران اوباماست. دولت اوباما ظاهراً از سر دلسوزي براي برجام و اينكه اين امتيازهاي بيشتر راه لغو برجام را براي دولت آتي امريكا سخت‏تر مي‏كند، چنين پيام‌هايي مخابره مي‌كند اما معناي ضمني اين پيام‌ها در واقع آماده كردن فضا ذهني ايران براي اقدامات دولت دونالد ترامپ است كه در راستاي دبه تراشي و مطرح كردن مذاكرات جهت بازنگري در برجام به تعليق بردن تعهدات برجامي طرف غربي را هدف‌گيري كرده است.  
   
موگريني: بايد برجام را حفظ كنيم
از سوي ديگر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ضمن اشاره به تحولات سياسي جهان در ‏سال ۲۰۱۶ ميلادي، از توافق هسته‌اي ايران به عنوان يكي از دستاوردهاي ديپلماسي مؤثر ياد ‏كرد. ‏ فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد: سال 2016 ميلادي سال ‏بسيار سختي بود و 2017 نيز با يك حمله تروريستي وحشتناك در استانبول آغاز شده است. ‏اين اتفاق به ما يادآوري مي‌كند كه همچنان بايد به كار و تلاش ادامه دهيم تا تروريسم را ‏شكست دهيم و به درگيري‌هاي زيادي كه در منطقه وجود دارد، پايان دهيم. ‏ وي در ادامه افزود: سالي كه آغاز كرديم، آسان نخواهد بود ولي چيزهايي وجود دارد كه در ‏سال 2016 توانستيم به آنها دست يابيم. 
‏ موگريني به 12 اتفاق و دستاورد بزرگ سياسي در عرصه بين‌المللي در سال 2016 ميلادي ‏اشاره كرده و در اين بين توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني نيز به چشم مي‌خورد. ‏ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين باره گفت: در طول مذاكرات با ايران، غالباً ما ‏گفته مي‌شد كه هرگز نخواهيد توانست به توافقي با ايران دست يابيد. پس از آنكه توافق ‏هسته‌اي را امضا كرديم، كساني كه شك و ترديد داشتند، اعلام كردند: اين توافق كارايي ‏نخواهد داشت و اجرا نخواهد شد ولي اين توافق اجرايي شد. در ژانويه 2016 ميلادي در ‏وين، همراه با محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران، ما اين مسئله را براي نخستين بار تأييد ‏كرديم كه همه طرف‌ها توافقنامه هسته‌اي جولاي 2015 ميلادي را اجرا كرده‌اند. ‏ وي افزود: از آن زمان تاكنون به طور معمولي و عادي، نشست‌هايي برگزار كرده‌ايم، اتحاديه ‏اروپا كه ضمانت اجراي توافقنامه را بر عهده دارد، به همراه ايران، امريكا، روسيه، چين، ‏بريتانيا، آلمان و فرانسه و در همكاري متوالي و ثابت با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تا ‏پايبندي همه طرف‌ها به تعهداتشان را تأييد كنيم. اين ديپلماسي است كه مي‌تواند بر مسائل ‏مختلف غلبه كند، اين ديپلماسي است كه فرصت‌هاي جديدي را براي اقتصادهاي ما ايجاد مي‌‏كند، براي شهروندان ما و براي امنيت منطقه ما. ما در سال جديد بر عزم خود براي حفظ اين ‏روش تأكيد مي‌كنيم و اين قرارداد تاريخي را حفظ خواهيم كرد؛ توافقي كه امنيت همه را ‏تضمين مي‌كند. او درباره روابط اتحاديه اروپا با امريكا و مواضع هشت‌ساله دولت باراك اوباما نوشته است: «در سال‌هاي اخير اتحاديه اروپا و امريكا ‏در مورد تك‌تك پرونده‌ها از سوريه گرفته تا تغييرات اقليمي، اوكراين و فرايند صلح خاورميانه، دوشادوش هم كار كرده‌اند‎.»  

موگريني افزود: «چنين كاري با دولت جديد(امريكا) ادامه خواهد يافت. ما همين حالا هم با تيم انتقالي در ارتباط هستيم و من ‏خودم شخصاً با مايك پنس معاون رئيس‌جمهور منتخب در ارتباط هستم. بر اساس منافع و اصول مشتركمان كه ما هميشه با ‏امريكا در آن اشتراك داشتيم، كار خواهيم كرد‎.»  
‏   
ايران ناقض برجام نخواهد بود ‏
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران ناقض برجام نخواهد بود و به ‏تعهداتش عمل خواهد كرد و هر جا ‏احساس كند بدعهدي و نقضي صورت مي‌گيرد، دستش باز ‏است و اقداماتش را صورت خواهد داد‎.  بهرام قاسمي روز دوشنبه در ادامه ‏نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال ‏خبرنگار فارس درباره پيگيري‌هاي وزارت خارجه در پاسخ به پرسشي در خصوص برجام با بيان اينكه ما نقض‌كننده برجام نيستيم و ‏متعهد به تعهداتمان هستيم، خاطرنشان ‏كرد: ما شروع‌كننده نقض برجام نخواهيم بود و تا جايي ‏كه بتوانيم به تعهداتمان به‌عنوان دولت مستقل پايبند خواهيم بود‎.  وي ادامه داد: در مورد تعهدات ديگر طرف‌ها، در بخش‌هاي زيادي تعهداتي كه بايد انجام ‏مي‌شده، انجام شده، البته شايد در حوزه ‏بانكي با مشكلاتي مواجه بوده‌ايم و كندي‌هايي بوده كه ‏بايد رفع شود كه بخشي از آنها به كارشكني‌ها و بدعهدي‌ها برمي‌گردد و ‏بخشي هم مي‌تواند به ‏ساير عواملي بازگردد كه نمي‌خواهم آن را باز كنم‎.  قاسمي اضافه كرد: اين روند راه خودش را طي كرده و در بخش‌هاي عمده‌اي از مسائل بيمه، ‏كشتيراني، نفت و ساير حوزه‌ها ‏موفقيت‌هاي زيادي حاصل شده كه بعد از ساليان زياد كه يك ‏سيستم هوشمند و قوي تحريم عليه ايران اعمال شده بود، باز شدن ‏همه گره‌ها در يك مقطع ‏حتي اگر اراده لازم باشد تاحدي دشوار مي‌نمايد‎.  وي گفت: بخشي را مي‌توان طبيعي ديد و بخشي را به حساب كارشكني‌ها و بدعهدي‌هاي ‏امريكا تلقي مي‌كنيم‎.  قاسمي ادامه داد: ما مصر هستيم تعهداتمان را انجام دهيم و هرجا كه احساس كنيم بدعهدي يا ‏نقضي صورت مي‌گيرد دست ما باز ‏است و اقدامات خود را در مورد فردو و ساير بخش‌ها ‏انجام مي‌دهيم‎. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
سایت محترم "گویند: به مرگ بگیر تا به تب راضی شود.
داستان برجام ما با تمام نواقصی که در متن دارد و عدم اجرای تعهدات امریکا به
برجام "تا پاره کردن برجام بوسیله ترامپ "همان مرگی ست"که کشورمان را به تب ا"یعنی انجام تعهدات یکطرفه برجام .
وحفظ برجام در تمامی شرایط تب سوزی
باقی بماند"تا مرگ برجام حاصل نشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
مسئله برجام بسیار ساده و مشخص است ،گفتند با زبان خوش و یا با زبان خشونت برنامه هسته ای را بگونه ای تنظیم نمایید که ما میگویم و ایران هم زبان خوش را انتخاب کرد .در مورد تحریم ها و سایر موارد نیز همین است یا زبان خوش و یا زبان خشونت ودر واقع برنامه هسته ای هیچ ربطی به تحریم ها نداشته است ،اگر همچنان حرف گوش کن یاشیم برخی تحریم ها برداشته خواهد شد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار