کد خبر: 830774
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در حالي در جامعه ما دانشجو محسوب مي‌شوند كه...
عليرضا حاتمي *
دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در حالي در جامعه ما دانشجو محسوب مي‌شوند كه شرايط دانشجويي آنها با ساير دانشجويان متفاوت است. به علت حجم بالاي دروس و سنگيني آن، اين دانشجويان اكثر وقت خود را پس از ساعت كلاس صرف مرور و يادگيري دروس خود مي‌كنند. علاوه بر اين موضوع، آنها مجبورند بنا بر قوانين جاري بر دانشگاه و رشته‌هاي علوم پزشكي بخش عظيمي از وقت خود را صرف رفتن به بيمارستان‌ها و كلينيك‌ها كنند و آنچه كه از وقت مفيد يك دانشجوي علوم پزشكي باقي مي‌ماند وقت خواب و خوراك است!
اين در حالي است كه دانشجوي علوم پزشكي همچون سايرين از حقوق انساني برخوردار است و بايد بتواند بخشي از وقت خود را صرف تفريح، كارهاي فوق‌برنامه مورد علاقه‌اش و... نمايد اما آنچنان فشار دروس دانشگاه، بيمارستان‌ها و كلينيك‌ها زياد است كه عملاً براي دانشجو وقتي باقي نمي‌گذارد.  مسلماً چنين دانشجويي با مشكلات زيادي روبه‌رو خواهد شد، مشكلاتي از قبيل افسردگي، خستگي و دل‌زدگي از رشته‌اش يا اينكه زير بار فشار مجبور مي‌شود براي رهايي از اين فشارها در درست درس خواندن تجديد نظر كند يا اينكه كارهايي انجام دهد كه در شأن يك دانشجو نباشد مثلاً با اجساد در اتاق تشريح سلفي گرفتن!
اين كار حتماً ناشي از فشار زياد روي دانشجو و نبود اقدامات فرهنگي است. متأسفانه اين روزها فضاي سنگيي بر فعاليت‌هاي فرهنگي در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي حاكم است و دخالت‌هاي بي‌مورد معاونت مربوطه، نظارت‌هاي سنگيني كه انگار به دانشجو ديكته مي‌كند كار فرهنگي انجام نده، و سنگ‌اندازي‌هايي به بهانه‌هايي چون بودجه نداريم و... همگي دست به دست هم دادند تا فضاي بي‌ميلي و بي‌انگيزگي در ميان دانشجويان گسترش يابد.  دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي سال قبل در طرح امتيازسنجي وزارت بهداشت رتبه يك را از لحاظ آموزش كسب كرد ولي‌ اي كاش يك نظرسنجي در حيطه‌هاي ديگر هم انجام مي‌شد تا به وخامت حال و هواي فرهنگي اين دانشگاه هم پي برده شود، حرف از دانشگاهي مي‌زنيم كه جلسات شوراي فرهنگي آن كه بالاترين مرجع امور فرهنگي در دانشگاه بوده و طبق قانون بايد حداقل ماهي يك بار با حضور تشكل‌ها برگزار گردد به فراموشي سپرده شده و امور فرهنگي به دست سلايق شخصي مسئولان افتاده است و در اين ميان اين دانشجو است كه فشارش را تحمل مي‌كند و نمي‌تواند پس از آن همه فشار درسي سنگين، كمي به فعاليت‌هاي فوق‌برنامه و فرهنگي بپردازد.  در اين بين آنچه به ما به عنوان دانشجو گران مي‌آيد مسئله محدود‌سازي فعاليت‌هاي فرهنگي سالم است كه مي‌تواند روح دانشجو را پرورش دهد اما انگار مسئولان فرهنگي دانشگاه آنچه برايشان مهم نيست سرنوشت دانشجوياني است كه پس از فارغ‌التحصيلي با سلامت و روح و روان مردم سر و كار دارند. 
* فعال دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار