کد خبر: 830629
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی:
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: اولین پروانه نشان استاندارد غذای حلال در استان آذربایجان‌شرقی صادر شد.

ساسان فرشی در جمع خبرنگاران از صدور اولین پروانه نشان استاندارد غذای حلال در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: ‌رعایت استانداردهای حلال به ویژه برای واردات محصولات به کشورمان ایران اسلامی و مصرف مردم مسلمان در کشورهای غیر اسلامی ضروری است، لذا در این راه، وظیفه داریم تا با تدوین استانداردهای لازم، توسعه این نوع از تجارت را هموار کنیم.

وی افزود: برای محقق شدن این موضوع تا کنون چندین استاندارد ملی و بین‌المللی در زمینه غذای حلال تدوین گشته است که از آن جمله می‌توان به راهنمای عمومی غذای حلال 2010‌ مصوب اجلاس کامسک، آئین‌نامه اجرائی قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید‌ 1387، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کل کشور، راهنمای عمومی غذای حلال (12000)‌ 1388، سازمان ملی استاندارد ایران و راهنمای عمومی غذای حلال 2010، مصوب اجلاس کامسک اشاره کرد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی اهمیت استاندارد غذای حلال را در تجارت مهم عنوان کرد و افزود: با تدوین استانداردهای لازم در زمینه غذای حلال، توسعه این نوع از تجارت را هموار کنند که این موضوع نیازمند، تدوین دستورالعمل‌های اختصاصی، آئین نامه‌ها و دستورهای شفاف خواهد بود.

وی اظهار داشت: حلال به عنوان یک استاندارد جهانی، معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان، عاملی برای توسعه مبادلات محصولات و صنایع غذایی در بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است و رعایت استانداردهای حلال به ویژه برای واردات محصولات به کشورهای اسلامی و مصرف جوامع مسلمان در کشورهای غیر اسلامی ضروری است.

‌فرشی در مورد غذای حلال (12000) سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در زمینه تهیه استاندارد غذای حلال در ایران، با همکاری کلیه ذینفعان و با نظارت سازمان ملی استاندارد در سال 1388، راهنمای عمومی غذای حلال (12000) در ایران تدوین و ملاک اجرا قرار گرفت.

وی افزود: راهنمای عمومی غذای حلال به بررسی ویژگی‌های افزودنی‌ها، فرایند اجرائی ذبح دام و طیور، ملاحظات اسلامی حقوق و رفاه حیوانات و غیره می‌پردازد که استان آذربایجان‌شرقی در این راستا گام مهمی برداشته و اولین پروانه نشان استاندارد حلال استان صادر شد.

مدیر کل استاندارد آذربایجان‌شرقی اهداف اجرای استانداردهای حلال را چنین عنوان کرد  گقت: ‌از دستاوردهای اجرای استانداردهای حلال می‌توان به دستیابی به تولید غذای حلال و افزایش اعتماد به نفس مصرف کننده مسلمان با توجه به غذای حلال، توسعه الزامات اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان توسعه بازارهای اسلامی بر پایه غذای حلال، برقراری چارچوب اساسی برای قوانین و آئین‌نامه‌ها در غذای حلال و گواهی‌های مرتبط اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر