کد خبر: 830451
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
سخنگوی شورای شهر ارومیه :
سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت: با هدف کاهش مصرف انرژی و پایین آوردن هزینه‌های شهروندان بومی‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ارومیه فرهنگ‌سازی می‌شود.

میرعلی محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جوان آنلاین از ارومیه با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های امروزی اظهار داشت: به لحاظ آماری میزان مصرف انرژی در ایران به نسبت جمعیت و و در مقایسه منطقه‌ای بسیار بالاست به گونه‌ای که متوسط مصرف انرژی (گاز، برق و سایر انرژیها مانند فسیلی و غیره) به طور متوسط تقریبا در رده‌بندی پنجم یا ششم جهان قرار گرفته است گر چه این رده‌بندی برای انرژی‌های مصرفی متفاوت است.

وی افزود: احداث ساختمان‌های کنونی در سطح کشور به ویژه در مناطق سردسیر مانند آذربایجان غربی نیاز به تجدید نظر با نگرش بهینه‌سازی در مصرف انرژی است ایجاد بسترهای مناسب برای این موضوع در صلاحیت و مسئولیت برخی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی است.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: به عنوان مثال در خصوص ساختمان‌ها وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور (از طریق استانداری‌ها و شهرداری‌ها) و ارگان‌های غیردولتی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت مستقیم در امر تقلیل و بهینه سازی مصرف انرژی دخیل هستند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اصول ساخت و ساز باید مبتنی بر مباحث مقررات ملی ساختمان است.

محمدی افزود: ایجاد بسترهای مناسب به عنوان یک زیرساخت از ضروریات امروزی است و لازم است با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و تغییر در اصول و مبانی طراحی و اجرای ساختمان‌ها می‌توان به این مهم دست یافت.

سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بسترسازی برای تامین ساختار مورد نیاز جهت استفاده از انرژیهای پاک (مانند انرژیهای خورشیدی و باد وغیره) یکی از راهکارهای بسیار مناسب در کشور ایران است و این موضوع در مناطقی مثل ارومیه که دارای مصرف انرژی در حد بالا است به صرف هزینه نه چندان زیاد (البته با دوره بازگشت سرمایه کوتاه مدت) می‌توان از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و یا سرمایه‌گذاری بانک‌ها به راحتی انجام داد.

وی اظهار داشت: تلاش سازمان‌ها دست‌اندر کار و صاحب صلاحیت برای طراحی، نظارت، اجرا و بهره‌برداری از ساختمان‌ها با سوق دادن صنعت ساخت و ساز به سمت مصارف بهینه و حداقل انرژی با ممیزی انرژی قابل دسترسی است.

به گفته وی این موضوع را می‌توان با بهره‌گیری از خدمات شرکتهای دانش بنیان در سطح کشور و آذربایجان غربی به راحتی انجام داد، نتیجه اولیه توجه به این موضوع نه تنها سبب کاهش در مصرف انرژی و پایین آوردن هزینه‌های آن است بلکه سبب کارآفرینی و اشتغال در حد تکنولوژی‌های نوین است.

محمدی گفت: در این میان لازم است با فرهنگ‌سازی مردم را به این موضوع آشنا کرد که طبیعتاً استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بومی‌سازی آن در ایران به ویژه در آذربایجان غربی و شهر ارومیه لازم است انجام شود.

وی افزود: پروژه نخستین ساختمان انرژی صفر (Net Zero Energy) برای وزارت علوم در مشکین دشت احداث شده است که در آن ساختمان از معماری سنتی و استفاده از سیستم انرژی خورشیدی بهره گرفته شده است.

محمدی گفت: نخستین ساختمان سبز ایران (Green Beilding) با طرح فرانسوی‌ها و با استفاده از سیستم‌های تاسیساتی پیشرفته اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما برخی شرکت‌های دست‌اندرکار در ساخت و ساز با تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمندسازی ساختمان‌ها امکان عملی ساختن استفاده بهینه از مصرف انرژی و افزایش راندمان بهره‌برداری امکان‌پذیر است بنابراین به نظر می‌رسد به منظور بالا بردن راندمان بهره برداری از ساختمان‌ها و افزایش عمر ساختمان‌های موجود و یا جدید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر