کد خبر: 830429
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان:
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان از هدف‌گذاری افزایش سطح زیرکشت کلزا از 2 هزار و 500 هکتار به 4 هزار و 500 هکتار در استان خبر داد.

به گزارش جوان از کردستان، فرید سپری در جلسه ستاد کارگروه گرده‌افشانی زنبور عسل استان کردستان که با حضور معاونین و مدیران جهاد کشاورزی کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل ستاد گرده‌افشانی در استان اقدام ارزشمندی است که امیدواریم بستر توسعه بیش از پیش صنعت زنبورداری را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: در زمینه برداشت علوفه با محدودیت زمانی مواجه هستیم و باید آن را در موعد مقرر برداشت کرد لذا برای توسعه زنبورداری می‌توان بیشتر روی ظرفیت آفتاب‌گردان و کلزا در سطح استان هدف‌گذاری کرد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان، یک ‌میلیون و 50 هزار هکتار از اراضی استان کردستان به زراعت اختصاص دارد، که از این مقدار اراضی حدود 85 درصد آن دیم است.

سپری از تولید سالانه 40 هزار تن علوفه در استان خبر داد و افزود: 26 هزار تن از این میزان یونجه، 8 هزار تن شبدر و 3 هزار تن نیز اسپرس است.

وی خاطرنشان کرد: 500 هکتار از 2 هزار و 71 هکتار زیر کشت کلزا در استان با مشکل مواجه شد و در بحث بیمه این محصول نیز مشکلاتی در استان داشتیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان به وجود 40 هزار هکتار باغات در استان و برنامه‌ریزی برای توسعه آن اشاره کرد و گفت: برنامه ما رساند کشت کلزا به 4 هزار و 500 هکتار در استان است.

به گفته سپری، طرح توسعه باغات در استان که قرار است به صورت مجتمعی احداث شود ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه زنبورداری است که باید با انجام اقدامات ترویجی از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.

وی با بیان اینکه یک‌میلیون و پنجاه هزار هکتار از اراضی استان کردستان به زراعت اختصاص دارد، اظهار کرد: کردستان با بهره‌مندی از 113هزار بهره‌بردار کشاورزی، 2.5 میلیون تن تولیدات گیاهی و 2.2 میلیون تن تولیدات زراعی که عمده‌ترین آنها گندم، علوفه و سیب‌زمینی است به جایگاه خوبی از تولید برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: نقش مراکز ترویج در اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت توجه به زنبورداری به صورت همزمان در کنار باغ‌داری بسیار قابل توجه بوده و باید از این ظرفیت به بهترین شیوه استفاده کرد.

سپری در پایان با بیان اینکه فرهنگ اهمیت توجه به زنبورداری باید در بین باغداران و کشاورزان ما نهادینه شود، اظهار کرد: اگر کشاورزان به تاثیر زنبورداری در افزایش محصولات باغی و غیره پی ببرند قطعا رغبت بیشتری به حرکت به این سمت پیدا خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار