کد خبر: 830426
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان:
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان از تولید یک‌هزار و 159 تن عسل در استان طی سال‌جاری خبر داد و گفت: کردستان 3 درصد عسل کشور را تولید می‌کند.

به گزارش جوان از کردستان، فرزاد معاونی در جلسه ستاد کارگروه گرده‌افشانی زنبور عسل استان کردستان که با حضور معاونین و مدیران جهاد کشاورزی استان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل پوشش گیاهی و تنوع گیاهی، کردستان در زمینه زنبورداری از استان‌های مستعد در کشور است.

وی به ارائه آماری از کلنی‌های زنبور عسل در استان پرداخت و گفت: در مجموع 185 هزار کلنی زنبور عسل در سطح استان وجود دارد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: 177 هزار و 234 کلنی یعنی 95.7 درصد از این تعداد، کلنی‌ مدرن و 7 هزار و 703 عدد مابقی نیز کلنی‌های بومی است.

معاونی، از تولید یک‌هزار و 159 تن عسل در استان طی سال‌جاری خبر داد و افزود: 1.3 درصد از این عسل در کلنی‌های بومی استخراج شده است.

به گفته وی، در حال حاضر 4 هزار و 725 زنبوردار در سطح استان کردستان فعالیت می‌کنند که شهرستان سقز با یک‌هزار و 150 زنبوردار بیشترین آمار زنبورداران استان را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: کمترین آمار زنبورداران استان مربوط به شهرستان‌های قروه و بیجار است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه یک‌هزار و 200 نفر از کل مجموع زنبورداران استان به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: حرفه و شغل اصلی این یک‌هزار و 200 نفر زنبورداری است و مابقی در کنار حرفه زنبورداری به شغل‌های دیگری نیز مبادرت دارند.

به گفته معاونی، شهرستان سقز بیشترین آمار تعداد کلنی‌ها را در استان به خود اختصاص داده و کمترین تعداد نیز مربوط به شهرستان‌های دیواندره و کامیاران است.

وی با تاکید برای اینکه کار آمارگیری زنبورداران همزمان با سراسر کشور در سال 78 در استان آغاز شده است، گفت: این مهم به صورت مستمر و هر ساله در مهرماه در کشور انجام می‌گیرد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان میزان تولید عسل بر اساس آمارگیری در سال 78 در استان را برابر با 308 تن عنوان کرد و گفت: این میزان در سال 95 به یک‌هزار و 159 تن در سال رسیده است.

به گفته معاونی، تعداد کلنی‌های زنبور عسل در سال 78 در استان 71 هزار عدد و این آمار در حال حاضر بیش از 185 هزار کلنی است.

وی از عسل کردستان به عنوان یک برند نام برد و گفت: بالا بودن سطح کیفیت این محصول می‌تواند بستر خوبی برای جذب گردشگر باشد که در این راستا نیز اقداماتی به منظور معرفی هرچه بیشتر این محصول در دست انجام است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان به جایگاه استان کردستان در زمینه تعداد کلنی و تولید عسل در کشور نیز اشاره کرد و گفت: از نظر تعداد کلنی‌های بومی رتبه سوم، کلنی مدرن رتبه 14، کلنی مدرن و سنتی رتبه 13، تولید عسل رتبه 14، سرانه تولید عسل رتبه 14 و سرانه مصرف عسل رتبه 10 را در کشور داریم.

به گفته وی، سهم استان کردستان از تولید عسل کشور 3 درصد است که البته با کیفت‌ترین عسل در استان تولید می‌شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان به برنامه‌های در دست اجرا در راستای توسعه صنعت زنبورداری در قالب طرح اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: ظرفیت استان در بحث زنبورداری 2 تا 3 برابر وضعیت کنونی است لذا طرح توسعه این صنعت به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

معاونی اظهار کرد: در قالب این برنامه قرار است در بازه زمانی 5 ساله برای 4 هزار و 175 نفر اشتغالزایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد کلنی‌ها به 250 هزار و رشد ظرفیت تولید به 2 هزار تن از دیگر اهداف استان در قالب طرح اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهار کرد: توجه به ارائه آموزش‌های لازم در بحث پرورش ملکه زنبور عسل از دیگر مباحثی است که مورد توجه قرار گرفته و هم‌اکنون 24 نفر در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان از تشکیل کمیته زنبور عسل در استان خبر داد و گفت: این کمیته مانند اتاق فکر توانمند متشکل از نمایندگان دستگاه‌های متولی در بحث زنبورداری در استان فعال و به صورت ماهیانه و مرتب تشکیل جلسه می‌دهد.

معاونی با بیان اینکه اجرای دوره‌های آموزش ترویجی برای باغداران در راستای آشنایی آنها با اهمیت زنبورداری در گرده‌افشانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از آفت‌های زنبورداری در استان کردستان و کشور، بحث سم‌پاشی مزارع است که عدم‌ اطلاع‌رسانی به موقع آن موجب ایجاد مشکلاتی برای زنبورداران می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار