کد خبر: 830337
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
پاسخ متفاوت دانشجويان شريف به نامه اصغر فرهادي
انتشار نامه اصغر فرهادي به حسن روحاني، رئيس‌جمهور کشورمان و گلايه‌هاي او از بي‌توجهي به گورخواب‌هاي قبرستان نصيرآباد از جمله خبرهايي بود که در هفته گذشته بحث‌هاي بسياري را در فضاي سياسي و فرهنگي کشور به راه انداخت.
اولين واکنش رسمي به اين نامه درست يک روز بعد از سوي شخصي که اين نامه خطاب به او نوشته شده بود، يعني حسن روحاني صورت گرفت. روحاني در سخنراني خود در نشست تخصصي جامعه نظارت و بازرسي دولت گفت: «من ديروز از يکي از هنرمندان نامه‌اي را خواندم که بسيار دردناک بود. شنيده بوديم بعضي‌ها از فقر کارتن‌خواب مي‌شوند يا زير پل‌ها مي‌خوابند، اما قبرخواب را کمتر شنيده بوديم. اين هنرمند در نامه نوشته بود وقتي اين موضوع را ديديم بغض در گلويم و شرمساري در سيمايم ايجاد شد. چه کسي مي‌تواند در جامعه بزرگي مثل ايران به اين عظمت، دين فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببيند عده‌اي از همنوعانش آسيب اجتماعي ديدند و به خاطر بي‌پناهي به قبر پناه برده‌اند... .»

اما اين اظهارنظر در ادامه با واکنش‌هاي ديگري نيز روبه‌رو شد و شخصيت‌هاي سياسي مختلفي همچون محمدباقر قاليباف و محسن رضايي نيز از جمله چهره‌هايي بودند که به اين نامه واکنش نشان دادند. البته اين واکنش‌ها به چهره‌هاي سياسي محدود نشد و چهره‌ها، گروه‌ها و رسانه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري کشور نيز نسبت به اين نامه بي‌توجه نبودند؛ واکنش‌هايي که برخي منطقي و درست بودند و برخي ديگر صرفاً بهانه‌اي براي پرداختن به مسائلي ديگر شده بودند. 
در اين ميان متفاوت‌ترين واکنش صورت گرفته به اين نامه تند و تيز، توسط جمعي دانشجويي صورت گرفت. جمعي که به دور از جنجال‌ها و متلک‌اندازي‌هاي سياسي با استدلال و منطق به نامه فرهادي پاسخ داده و در قبال نامه او پيشنهاد هوشمندانه‌اي را مطرح کرده‌اند؛ پيشنهادي که رد يا قبول آن از سوي اصغر فرهادي در هر صورت مي‌تواند نشان دهد که اين کارگردان پرآوازه سينماي ايران تا چه اندازه به نقدهايي که کرده اعتقاد دارد و تا کجا براي نمايش و رفع محروميت‌هاي موجود در جامعه و تلاش براي رفع آن حاضر به تلاش است. 

در بخشي از اين نامه که از سوي جمعي از دانشجويان بسيج و جهادي دانشگاه صنعتي شريف 
خطاب به اصغر فرهادي نوشته شده، آمده است: 

«جناب آقاي فرهادي
سلام
نامه‌ هوشمندانه و جالب‌توجه شما خطاب به رئيس‌جمهور درباره پديده شوم «گورخوابي» حاوي نکاتي مهم بود که لازم ديديم در تکميل آنها، مسائلي را خدمت جنابعالي متذکر شويم. شما فرموده‌ايد «امروز سراسر وجودم شرم است و بغض». امروز سراسر وجود همه ما شرم و بغض است. ما شرمگينيم از اينکه چرا برخلاف تأکيدات صريح امام خميني و رهبر انقلاب، فکري به حال اين محرومين و دردمندان نکرده‌ايم و چرا مسئولان امر را بابت اهمال نسبت به مقوله «فقر» مورد پرسش جدي قرار نداده‌ايم. 

آقاي فرهادي شما به رئيس‌جمهور نامه مي‌نويسيد و از حاکمان مي‌خواهيد با لباس مبدل به ميان مردم رفته و از وضع زندگي آنها آگاه شوند. چيزي که شما طلب کرده‌ايد در دولت فعلي عملاً بي‌سابقه است، اما در جمهوري اسلامي کم‌سابقه نيست. آنچه کم‌سابقه است، همت و تلاش واقعي و نه نمايشي هنرمندان براي رفع محروميت از مستضعفين است. 

ما دانشجويان، سال‌هاست بخش قابل‌توجهي از تابستان و بعضاً نوروز و زمستان خود را صرف خدمت به محرومين مي‌کنيم و با شرکت در اردوهاي جهادي، مي‌کوشيم باري هرچند کوچک را از روي دوش مردم رنجديده برداريم. اين اردو‌ها در قالب‌هاي درون‌شهري و برون‌شهري و در زمينه‌هاي عمراني، فرهنگي، آموزشي و پزشکي تشکيل مي‌شوند و منشأ خيرات و برکات زيادي در کشور گشته‌اند. 

اما نکته قابل‌توجه در اين نامه علاوه بر پيشنهاد حضور فرهادي در يک اردوي جهادي و تجربه زندگي کوتاه مدت در کنار مردم مناطق محروم کشور تعيين تاريخ‌هاي پيشنهادي از سوي اين جمع براي حضور فرهادي است. پيشنهادي که نشان مي‌دهد اين نامه يک شو تبليغاتي در جهت باندبازي‌هاي سياسي نيست بلکه خواسته گروهي از دانشجويان اين کشور است که از يکي از کارگردانان مطرح خود درخواست کردند تا به جاي نامه‌نگاري و ايجاد فضاي احساسي در شبکه‌هاي مجازي، آستين‌ها را بالا بزند و وارد ميدان شود تا اين‌بار به جاي پرداختن به برخي از نادرترين مسائل اجتماعي که مورد توجه بخش بسيار محدودي از جامعه است؛ روايتگر قصه مردماني باشد که اين روزها در اوضاع و شرايط سختي زندگي مي‌کنند و دغدغه‌هايي همچون مهاجرت از کشور و درگيري در خيانت‌هاي عاشقانه جايي در زندگي آنها ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار