کد خبر: 830108
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
جانباز مدافع حرم حبيب عبدالهي در گفت‌و‌گو با «جوان» از پويش مردمي مدافعان دور از حرم مي‌گويد
«پويش مردمي مدافعان دور از حرم» اين نام كانالي در تلگرام است كه به تازگي عضو آن شده‌ام. تا آنجا كه من از محتواي مطالب كانال دستگيرم مي‌شود...
عليرضا محمدي
«پويش مردمي مدافعان دور از حرم» اين نام كانالي در تلگرام است كه به تازگي عضو آن شده‌ام. تا آنجا كه من از محتواي مطالب كانال دستگيرم مي‌شود، كساني كه دغدغه سرماي زمستان رزمندگان مدافع حرم را دارند، بافتني‌ها يا لباس‌هاي گرمي كه مي‌بافند يا تهيه مي‌كنند را به دست‌اندركاران پويش مي‌فرستند تا از طريق آنها به دست رزمندگان مدافع حرم برسد. اما احساس مي‌كنم فعاليت‌هاي اين پويش بايد چيزي فراتر از ارسال لباس‌هاي گرم باشد. براي اينكه بيشتر با ماهيت فعاليت‌هايشان آشنا شوم از طريق همان كانال تلگرامي شروع به رايزني مي‌كنم...  براي كساني كه دوران دفاع مقدس و كمك‌هاي مردمي به جبهه‌ها را به ياد دارند، كاري كه پويش مردمي مدافعان دور از حرم انجام مي‌دهد، يك حركت نوستالژيك به شمار مي‌رود. در افسون يادآوري خاطرات دوران كودكي‌ام از جنگ تحميلي هستم كه رايزني‌ها به نتيجه مي‌رسد و يك نام براي انجام گفت‌وگو به من معرفي مي‌شود؛ «حبيب عبدالهي». اين نام چقدر آشناست! كمي جست‌وجو در اينترنت مشخص مي‌كند حبيب يكي از شناخته شده‌ترين رزمندگان جبهه مقاومت اسلامي است كه سال گذشته در جبهه سوريه به مقام جانبازي نائل آمده است. براي يك خبرنگار چه اتفاقي بهتر از اينكه مصاحبه‌اي موضوع محور پيش‌رو داشته باشد، اما خود مصاحبه شونده سوژه‌اي ناب‌تر و جذاب‌تر باشد! به هرحال گفت‌وگو را آغاز مي‌كنيم و چون آقاي عبدالهي مخالف پرداختن به احوالات شخصي‌اش است، متن زير با موضوع فعاليت‌هاي «پويش مردمي مدافعان دور از حرم» تقديم حضورتان مي‌شود.
پيش از پرداختن به هر موضوعي، يك نكته در نام پويش جلب توجه مي‌كند، چرا مدافعان دور از حرم؟
بسياري از مردم دلشان با رزمندگان مدافع حرم است. حالا هركسي بنا به دلايلي نمي‌تواند در كنار اين عزيزان حضور داشته باشد و در عين حال مي‌خواهد كاري براي آنها انجام دهد. حركتي، قدمي يا كمكي و... به نظر من كسي كه دلش با رزمندگان جبهه مقاومت اسلامي است، يك مدافع حرم به شمار مي‌رود. مدافعي كه دور از حرم است و قلبش براي اين جبهه مي‌تپد. بنابراين دوستان نام پويش مردمي مدافعان دور از حرم را انتخاب كردند تا انعكاسي از دغدغه دروني دوستداران و شيفتگان دفاع از حرم باشد.
شما خودتان رزمنده جبهه مقاومت اسلامي هستيد. از اين نظر يك قدم جلوتر از ما هستيد. يعني اينكه خودتان آن فضا را درك كرده‌ايد. به نظر شما چه نيازي به ارسال كمك‌هاي مردمي وجود دارد؟
اين سؤال گاهي از ما پرسيده مي‌شود كه قاعدتا هر ارگان اعزام كننده‌اي مسئول تأمين نيازهاي رزمندگان نيز است. پس چه نيازي به ارسال كمك‌هاي مردمي احساس مي‌شود. من مي‌خواهم اين سؤال را از ديد مردم پشت جبهه پاسخ دهم. شايد مردمي كه دوست دارند كاري براي رزمندگان مدافع حرم انجام دهند، بيشتر نياز به ارسال چنين كمك‌هايي داشته باشند تا خود رزمندگان. چنانچه بعد از شروع كار پويش به عينه ديديم كه چقدر مردم مشتاق و حتي عاشق براي همراهي و همدلي و كمك به رزمندگان وجود دارند. كساني كه گاهي شرايط فيزيكي و سن و سالشان اجازه حضور در اين جبهه را نمي‌دهد اما قلبشان براي لحظه به لحظه رزم رزمندگان مي‌تپد و دوست دارند حداقل كاري انجام دهند. بنابراين ارسال كمك‌هاي مردمي مثل همين بافتني‌ها قدمي در اين مسير است. اما اينكه گفتيد بنده فضاي آنجا را درك كرده‌ام، بله! از اين منظر هم احساس نياز مي‌شود. شايد يك نياز احساسي باشد كه يك رزمنده را لباسي گرم‌تر مي‌كند كه دستان يك مادر بافته باشد. يا دستكشي را دستش كند كه ننه عصمت پيرزن دوست داشتني يزدي آن را بافته باشد. اين نكته را هم اضافه كنم در جبهه دفاع از حرم نيازهايي وجود دارد كه همت مردم را مي‌طلبد. مثلاً تأمين برخي از اقلام دارويي و مسائلي از اين دست كه بايد خيلي به قضيه ريز شويم تا اينها را بهتر و بيشتر درك كنيم.
در جايي خاطره‌اي از شما خواندم كه گويا قبل از مجروحيت، كلاه دوست شهيدتان را به سر گذاشته بوديد. شايد شرح اين خاطره به درك بهتر موضوع كمك كند.
يك خاطره بامزه دارم، معمولاً كلاه جنگي (آهني يا كائوچويي) يكي از ملزومات يك رزمنده هنگام درگيري است اما من به دلايلي از اين كلاه استفاده نمي‌كردم. سحرگاه منتهي به عمليات وقتي براي رفتن آماده شديم، همه كلاه‌هايشان را روي سرشان گذاشتند و من طبق معمول از كلاه جنگي استفاده نكردم كه با مخالفت شهيد اينانلو مواجه شدم ولي خب كلاه بافتني شهيد را از او گرفتم و بر سرم گذاشتم. دقيقاً زماني كه موشك اصابت كرد، آتش مهيبي در اثر انفجار ايجاد شد و بخش زيادي از بدن من سوخت اما به لطف خدا و به وسيله كلاه بافتني كه سرم بود موهاي سرم هيچ آسيبي نديد و من از آنجا كه به موهايم خيلي علاقه‌مندم و خيلي دوستشان دارم واقعاً به آن كلاه بافتني مديونم. (باخنده)
كمي به چند و چون خود پويش مردمي مدافعان دور از حرم بپردازيم. چه زماني تشكيل شد؟ در كجا؟ و اصلاً استارت اوليه‌اش چطور خورد؟
فكر اين كار را تلاش‌هاي يك پيرزن 75 ساله و با صفاي يزدي در ما ايجاد كرد. نام ايشان ننه عصمت است كه چون دوران دفاع مقدس پسري نداشت رهسپار جبهه‌ها كند، تصميم مي‌گيرد حتي‌المقدور كاري براي رزمنده‌ها انجام دهد و شروع به بافتن دستكش برايشان مي‌كند. ايشان شگرد و تبحر خاصي براي بافتن دستكش دارد و با پنج ميل اين كار را انجام مي‌دهد. ننه عصمت بعد از جنگ همچنان دستكش‌هايش را مي‌بافد و به سربازان مستقر در مرزها ارسال مي‌كند. بعد از قضيه دفاع از حرم نيز براي رزمندگان اين جبهه دستكش مي‌بافد. ايشان لطف كردند و براي من هم يك جفت دستكش بافتند. حتي چون انگشت دست راست بنده در جريان جانبازي ام قطع شده است، اين مسئله را در دستكشي كه برايم بافته لحاظ كرده است. من خيلي دوست داشتم ايشان را از نزديك ببينم و تقريباً اوايل آذرماه امسال اين توفيق شامل حالم شد. بعد از اين ديدار و دريافت دستكش‌ها، به نظرم رسيد چرا چنين كارهاي ذوقي و احساسي را براي رزمندگان جبهه مقاومت اسلامي انجام ندهيم. بنابراين از همان آذرماه طرح اوليه پويش مردمي مدافعان دور از حرم را با مركز نشر فرهنگ اسلامي فاطميه ارشاد واقع در نارمك تهران آغاز كرديم. شيوه اطلاع رساني مان هم از طريق كانال تلگرامي پويش مردمي مدافعان دور از حرم و اينستاگرام انجام گرفت.
در طرح اول ارسال بافتني‌ها و لباس‌هاي گرم را مد‌نظر داشتيد؟
براي شروع خواستيم كارهاي دلي و ذوقي مردمي را دريافت كنيم و بعد از طريق ارتباط‌هايي كه وجود دارد، آنها را به دست رزمندگان برسانيم. خواسته‌مان از علاقمندان هم اين بود كه حتي‌المقدور خودشان بافتني‌ها را ببافند يا اگر مجال اين كار نيست، لباس‌هاي گرم را تهيه كرده و براي ما بفرستند. به هيچ عنوان وجه نقد دريافت نمي‌كنيم. در قدم اول مي‌خواستيم همدلي مردمي را با ارسال لباس‌هاي گرم در فصل زمستان نشان دهيم. طرح اول پويش مردمي مدافعان دور از حرم از 15 آذر ماه 95 تا نهم دي ماه انجام گرفت.
علت انتخاب مركز فاطميه ارشاد به عنوان مركز فعاليت‌هايتان چه بود؟
فاطميه ارشاد با سابقه فعاليت ۳۷ساله خود و به عنوان مركز فرهنگي كه بيش از ۷۰شهيد والامقام را تربيت و به نظام اسلامي هديه كرده و با وجود افراد مخلص، دلسوز و انقلابي كه در فاطميه ارشاد فعاليت مي‌كنند يكي از مهم‌ترين و فعال‌ترين مراكز فرهنگي شرق تهران به حساب مي‌آيد. من خودم بزرگ شده محله نارمك هستم و از مدت‌ها قبل از جانبازي و تا همين الان، شب‌هاي جمعه در فاطميه ارشاد جلسه مداحي دارم. فاطميه ارشاد به نوعي پايگاه فعاليت‌هاي بنده و بچه‌هاي محله و دوستان ديگر به شمار مي‌رود. بنابراين همان جا را مركز فعاليت‌هايمان قرار داديم و انصافا جا دارد همين جا به سهم خودم از تلاش‌هاي بي‌دريغ و شبانه‌روزي مسئولان و اعضاي فاطميه كه حقيقتاً خالصانه عمل كردند تشكر كنم.
پايگاه‌هاي بسيج، حسينيه‌ها و مساجد ديگر هم در كنار شما هستند؟
خوشبختانه استقبال بي‌نظيري از طرح «پويش مردمي مدافعان دور از حرم» صورت گرفت. به گونه‌اي كه به سرعت تعدادي از بسيجي‌ها و فعالان اين عرصه درخواست همكاري دادند و الان 26 پايگاه در سطح كشور در اين خصوص فعال هستند و هداياي مردمي را بعد از دريافت به ما ارسال مي‌كنند. شهرها و مناطقي مثل كرج، شهريار، مشهد، شيراز و. . . حتي از خارج كشور هم هموطنانمان ابراز علاقه كرده‌اند تا در اين طرح شركت كنند.
يعني ايراني‌هاي خارج از كشور هم مي‌خواهند در طرح پويش مردمي مدافعان دور از حرم شركت كنند؟
بله، يك عده از ايراني‌هاي ساكن تركيه و همين طور شيرازي هايي كه در يكي از كشورهاي عربي سكونت دارند ابراز علاقه كرده‌اند و با پويش در اين خصوص تماس گرفته‌اند. آنها هم دلشان با رزمندگان مدافع حرم است و دوست دارند مثل همه مردم ايران كاري در اين خصوص انجام دهند.
به نظر مي‌رسد طرح پويش مردمي مدافعان دور از حرم باز هم ادامه خواهد داشت؟
اساس تفكر ما همان تفكر حضرت روح الله (ره) است. همان تفكري كه به ما ياد داد تا ظلم و كفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم. فعاليت در جبهه و پشت جبهه و امداد و كمك‌رساني به نيروهاي رزمنده و حتي مردم مظلوم درگير جنگ براي ما يك هدف مشخص و مقدس است و مسلما اين پشتيباني همواره ادامه خواهد داشت اما در مورد پويش مدافعان دور از حرم با ديدن استقبال مردمي به ادامه اين كار دلگرم شديم. هر فراخواني كه داديم از طرف دوستداران اين عرصه به خوبي لبيك گفته شد. مثلاً براي معرفي فعاليت‌هاي مردمي درخواست كرديم هر كسي از بافتني‌ها يا لباس‌هاي گرمي كه تهيه كرده عكس بيندازد و براي كانال بفرستد. استقبال مردمي در ارسال اين عكس‌ها واقعا غافلگيرمان كرد. حتي برخي از كودكان در كنار تصاوير ارسالي متني براي مدافعان نوشته بودند يا نقاشي ارسال كرده بودند كه همين موضوع باعث شد پا را فراتر بگذاريم و از كودكان بخواهيم نامه‌ها و نقاشي‌هاي خودشان را براي مدافعان حرم به دست ما برسانند. در اين بخش هم استقبال خوبي صورت گرفت. به عنوان نمونه معلم يكي از مدارس زنگ نقاشي را به موضوع مدافعان حرم اختصاص داده بود و همه بچه‌هاي كلاس نقاشي‌هاي‌شان را براي ما ارسال كردند. يا تصاويري از حضور دسته جمعي بانوان در يك مسجد يا پايگاه به دستمان رسيده است كه همگي در آنجا البسه گرم براي رزمندگان مي‌بافند. در كنار همه اينها يك نكته قابل توجه پيش آمد. به طور مثال همسر شهيد محمد اينانلو، لباس‌هاي گرم به يادگار مانده از همسر شهيدش را براي ما ارسال كرد تا به دست مدافعان حرم برسانيم. كار ايشان يك اقدام واقعا ارزشي است كه مسلماً در نظر و نگاه رزمندگان جبهه مقاومت اسلامي نيز بسيار با ارزش خواهد بود.
لينك كانال پويش مردمي مدافعان دور از حرم:  door_az_haram@
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار