کد خبر: 829990
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
رسانه‌هاي تركيه از توافق با روسيه براي آتش‌بس سراسري در سوريه خبر دادند
رسانه‌هاي تركيه از توافق مسكو و آنكارا با بندهاي طرح آتش‌بس سراسري در سوريه خبر دادند. كرملين هيچ واكنشي به اين مسئله نشان نداده و اين خبر را رسماً تأييد نكرده است.
روح‌الله صالحي
رسانه‌هاي تركيه از توافق مسكو و آنكارا با بندهاي طرح آتش‌بس سراسري در سوريه خبر دادند. كرملين هيچ واكنشي به اين مسئله نشان نداده و اين خبر را رسماً تأييد نكرده است. اين توافق احتمالي اولين آزمون براي سنجش نيت واقعي تركيه در مذاكرات پيش از نشست قزاقستان است كه در هفته‌هاي آينده بين رؤساي جمهور روسيه، ايران و تركيه برگزار مي‌شود. وزراي خارجه ايران و تركيه نيز در گفت‌‌وگوي تلفني، آخرين وضعيت سوريه را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند. 

در روزهاي منتهي به پايان سال 2016 تلاش‌هاي ديپلماتيك مقامات روسيه، تركيه و ايران براي يافتن راه‌حلي براي پايان دادن به بحران شش ساله سوريه افزايش يافته است و اين كشورها با مذاكرات فشرده سعي دارند اختلاف نظرها را رفع كرده و به يك توافق مشترك دست پيدا كنند. هرچند نزديكي مواضع تركيه به محور مسكو- تهران باتوجه به تضاد منافعي كه دارند زمانبر است اما رسانه‌هاي تركيه مدعي هستند مقامات اين كشور با مسكو بر سر سوريه توافق كرده‌اند. خبرگزاري آناتولي روز چهارشنبه گزارش داد كه مقامات تركيه و روسيه در مورد طرحي براي «برقراري آتش‌بس عمومي» در جنگ داخلي سوريه به توافقي دست يافته‌اند. اين خبرگزاري به نقل از منابعي كه از آنها نام نبرده گفته قرار است اين آتش‌بس در تمامي نقاطي برقرار شود كه در آنها نيروهاي سوريه و گروه‌هاي مخالف درگير نبرد هستند. هفته گذشته، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه گفته بود كه گام بعدي در پايان دادن به بحران سوريه، برقراري آتش‌بس سراسري در جنگ داخلي آن كشور است. به گزارش آناتولي، طبق اين طرح، تركيه و روسيه خواهند كوشيد آتش‌بس به زودي اعلام شود اما اين آتش‌بس شامل تروريست‌ها نخواهد شد.

اين خبرگزاري در مورد اينكه تروريست‌ها چه كساني هستند توضيحي نداده است. همزمان مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه نيز گفته است، آنكارا به دنبال آن است كه آتش‌بس فراگير در سوريه برقرار شود و تمامي مناطق اين كشور از شمال تا جنوب به اين آتش‌بس بپيوندند. چاووش اوغلو، بدون اشاره به مفاد طرح آتش‌بسي كه رسانه‌هاي تركيه از آن خبر داده‌اند، بار ديگر مدعي شد: «انتقال سياسي قدرت با حضور بشار اسد غيرممكن است و من مي‌دانم مخالفان اين مسئله را نخواهند پذيرفت.» 

گزارش رسانه‌هاي تركيه درباره توافق آتش‌بس در سوريه درحالي است كه مقامات مسكو صحت و سقم اين خبر را تأييد نكرده‌اند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين ديروز اعلام كرد كه نمي‌تواند گزارش‌ها درباره پيشنهاد روسيه و تركيه براي آتش‌بس در سوريه را تأييد كند. پسكوف گفت: «نمي‌توانم به اين سؤال در حال حاضر پاسخ دهم و اطلاعات كافي در اين باره ندارم. ما دائماً با همتايان ترك خود درباره جزئيات مختلف مذاكرات احتمالي در آستانه در ارتباطيم و همه اين رايزني‌ها درباره سوريه است.» 

خبر توافق احتمالي تركيه و روسيه درشرايطي است كه مذاكرات سه‌جانبه بين وزراي خارجه ايران، روسيه و تركيه هفته گذشته در مسكو برگزار شد و قرار است رؤساي جمهور سه كشور در هفته‌هاي آينده در آستانه، پايتخت قزاقستان گردهم آيند تا درباره اوضاع سوريه پس از آزادي حلب گفت‌وگو كنند. تركيه يكي از حاميان اصلي تروريست‌هاست و به تازگي به محور مسكو- تهران وارد شده است و نشست قزاقستان اولين آزمون اين كشور براي هماهنگ كردن برنامه‌هايش با روسيه و ايران است و در اين نشست نيات واقعي مقامات آنكارا براي حل بحران سوريه سنجيده خواهد شد. از طرفي، خبر توافق آنكارا- مسكو در حالي اعلام شده است كه تركيه همچنان به مداخله در شمال سوريه ادامه مي‌دهد و در روزهاي اخير تجهيزات نظامي خود در مرز با سوريه را تقويت كرده و قرار است كمك‌هاي خود از نيروهاي ارتش آزاد سوريه را براي پيشروي در شمال اين كشور افزايش دهد. ورود تركيه به مذاكرات سه‌جانبه پس از آن انجام شد كه نيروهاي مقاومت با كمك روسيه و ايران توانستند شهر استراتژيك حلب را از دست تروريست‌ها آزاد كنند و دست برتر را در تحولات ميداني و ميز مذاكرات سياسي داشته باشند. مذاكرات سه‌جانبه مسكو-تهران-آنكارا درباره بررسي اوضاع سوريه درحالي است كه امريكا از اين گفت‌وگوها كنار گذاشته شده است و به گفته ناظران غربي، امريكا براي اولين بار در چهار دهه گذشته محلي از اعراب ندارد. 
   
هشدار مسكو درباره تسليح تروريست‌ها
تلاش امريكا براي مسلح كردن گروه‌هاي تروريستي واكنش تند مسكو را در پي داشته است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديروز در گفت‌وگوي تلفني با جان كري، وزيرخارجه امريكا گفت كه اقدامات و تصميم‌هاي امريكا براي ايجاد سهولت در دسترسي تروريست‌ها به تسليحات مي‌تواند به وخامت هرچه بيشتر اوضاع در منطقه منجر شود. به گزارش راشاتودي، لاوروف در اين گفت‌وگوي تلفني هشدار داد: «ارائه تسليحات توسط امريكا به گروه‌هاي مسلح جناح مخالف در سوريه مي‌تواند به ايجاد خونريزي‌هاي جديدي در اين كشور جنگ‌زده منتج شود.» براساس بيانيه وزارت امور خارجه روسيه، رئيس دستگاه ديپلماسي اين كشور و همتاي امريكايي او همچنين درباره ابعاد فرايند مذاكرات صلح سوريه با توجه به نشست اخير ميان مقام‌هاي تهران، آنكارا و مسكو رايزني كردند. لاوروف همچنين گفت: «تلاش‌هايي كه دولت رو به اتمام باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا در راستاي آسيب زدن به روابط دوجانبه انجام مي‌دهد، قابل قبول نيست.» 
جبهه غربي-عربي با مشاهده آزادي حلب و از دست دادن بسياري از معادلات منطقه‌اي سعي دارد با تقويت تكفيري‌ها موازنه ميداني را در محورهاي ديگر سوريه به نفع خود تغيير دهد و ارسال سلاح‌هاي پيشرفته به تروريست‌ها در اين راستا انجام مي‌شود.

اردوغان: مدرك داريم كه امريكا به تروريست‌ها كمك مي‌كند
رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه اعلام كرد مداركي در اختيار دارد كه نشان مي‌دهد نيروهاي ائتلاف تحت رهبري امريكا از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كنند. اردوغان روز چهارشنبه تأكيد كرد: ‌آنها ما را به حمايت از داعش متهم مي‌كنند و اين درحالي است كه اكنون خود از گروه‌هاي تروريستي نظير داعش و يگان‌هاي مدافع خلق و حزب اتحاد دموكراتيك سوريه حمايت مي‌كنند.» اردوغان در ادامه تأكيد كرد: «اين امر بسيار واضح است و ما مدارك تأييد‌شده‌اي شامل تصاوير و ويدئوهاي مربوطه در اين زمينه در اختيار داريم.» مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه امريكا ديروز اتهام‌هاي اردوغان عليه امريكا درباره حمايت ائتلاف تحت رهبري اين كشور از گروه‌هاي تروريستي در سوريه از جمله داعش را «سخيف» توصيف كرد. به گزارش شبكه راشاتودي، تونر با بي‌پايه و اساس خواندن اظهارات اردوغان مدعي شد واشنگتن به طور كامل در شكست و نابودي داعش حتي در وراي سوريه و عراق نقش داشته است.» 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار