کد خبر: 829586
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
محمدرضاهاديلو
این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهانبینی و اهداف دارد.

در كنار اقتصاد مقاومتي، اقتصاد ديگري بنام اقتصاد روستايي در ايران وجود دارد كه در مورد آن مي توان گفت اقتصادی است که مسائل روستایی را در همان سطح روستا مطرح می کند . این سطح از اقتصاد به کلیه فعالیتهای فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تآمین رفاه مادی روستاییان به وقوع می پیوندد مربوط است . اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی وابستگی متقابل دارد و در کل، خود جزئی از اقتصاد ملی است . هرگونه تغییر در اقتصاد ملی تغییر در اقتصاد روستایی را سبب می شود . این سطح از اقتصاد به منابع محیطی و اقتصادی مردمی وابسته است که این مهم همان پیروی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی به شمار مي آيد.

حال با در كنار هم قرار دادن اين دو اقتصاد اين نتيجه حاصل مي شود كه با پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه اقتصادی روستاها می توان به اقتصاد پایدار روستاها در آینده امیدوار بود . يعني موفقیت اقتصاد مقاومتی در گرو برنامه ریزی پایدار و منسجم درمورد اقتصاد و فعالیت های اقتصادی روستاهاست که در ارتباط مستقیم با یکدیگرند.

زمانيكه بحث اقتصاد مقاومتي مطرح شد در بسياري از روستاها اين بارقه اميد دميد كه حالا مي توان با از پتانسيل هاي اين مناطق در جهت رفع وابستگي ها بهره برد.

حتي برخي كارشناسان عنوان كردند توجه به روستاها علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی و کمک در عرصه اقتصاد مي توتند در زمینه مقابله با ناهنجاری های اجتماعی نيز موثر است.

بر همين اساس بايد گفت بي توجهي به روستاها مسيري را پيش رو قرار مي دهد كه حتما به ناكجا آباد است. زيرا دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند تلاش جدی و همه جانبه است و تا زمانی که تمامی اقشار جامعه و بخصوص روستانشينان در مسیر پیشرفت متناسب با جایگاه خود قرار نگیرند، بهبود شاخص های کمی در اغلب موارد تنها موجب توزیع نامناسب و ناعادلانه امکانات و درآمدها و ایجاد دوگانگی اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

با اين اوصاف بايد گفت جامعه گسترده روستایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی و همچنین حفظ امنیت غذایی در کشور نقش و مسئولیت برجسته و انکار ناپذیری دارد و به همین دلیل می توان از وجود روستاها به عنوان یکی از نقاط مبداء اجرای اقتصاد مقاومتی بهره برد.

بي شك مهاجرت روستاییان به شهرها که عمدتاً ناشی از مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری است محصول بی ‌توجهی مسئولان و مدیران عالی‌ رتبه کشوری به این حوزه است.

یکی از این ظرفیت ها كه به چشم نمي آيد نقش آفرینی روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی است به طوری که اکنون بخش عمده ای از تولیدات داخلی از جمله کشاورزی بر دوش این قشر قرار دارد.

از این همین رو اگر دولت از این ظرفیت ها به ویژه در زمینه توسعه صنایع تبدیلی، پرداخت تسهیلات ارزان و کسب و کار خانگی در روستاها حمایت کند، به طور قطع وابسته نبودن به درآمدهای نفتی دور از انتظار نخواهد بود.

كوتاه سخن اينكه اقتصاد روستایی از جمله عوامل مهمی است که می تواند در رشد و توسعه اقتصاد یک کشور از جمله ایران موثر باشد، اهمیت این امر تاحدی است که به عقیده کارشناسان باید شرایطی فراهم کرد تا مردم از شهرها به سمت روستاها مبادرت به مهاجرت معکوس کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار