کد خبر: 829583
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
اجراي طرح کريدور جديد چند وجهي چین– دریای خزر- بندر انزلی– قزوین تحول اقتصادي کشور ره به همراه خواهد داشت
بندر انزلي به عنوان قديمي ترين بندر ايران از ديرباز شاهراه تزانزيت کالا از شمال به جنوب بوده و از اين لحاظ جايگاه استراتژيک ويژه اي در کشور داشته است. همچنين به عنوان يکي از بزرگترين و مجهزترين بنادر حاشيه درياي خزر، دروازه اروپا ناميده شده و کشورهاي اروپايي براي افزايش تبادلات تجاري بر روي اين شاهراه استراتژيک به طور ويژه اي حساب مي کردند.
مريم احمدي

از اين روهمواره ارتقاي زيرساخت ها و افزايش بازده اقتصادي براي ورود سرمايه گذاران بيشتر در اين منطقه در دستور کار بوده است. اجراي کريدور جدید چند وجهی، چین– دریای خزر- بندر انزلی– قزوین از جمله طرح هايي است که چندي پيش با امضاي اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین، اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی استان قزوین و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان کليد خورد و قرار است با تغییر الگوی حمل و نقل دریایی در خزر و تبدیل آن به تجارت بین‌المللی و افزایش و بهبود حمل و نقل کانتینری در بندر انزلی تحولي در اين منطقه ايجاد کند.

/////

در حال حاضر بندر انزلي محل نقل و انتقال کالا به ۳۰ کشور دنیا است و به دليل برخورداری از مزایای مناطق آزاد تجاری ، برخورداري از زیرساخت های مورد نیاز، نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر و همجواری با صنایع بزرگ کشور همواره درکانون توجه سرمايه گذاران داخلي و خارجي بوده است. از اين رو انجام اقداماتي از جمله اتصال به خط ريلي براي توسعه زيرساخت هاي اين بندر همواره مورد توجه بوده است. خطي که بخشي از پروژه کریدور جدید چند وجهی، چین– دریای خزر- بندر انزلی– قزوین، به حساب مي ايد و قرار است تحولي راهبري در حمل و نقل درياي خزر ايجاد کند.

امضاي تفاهم نامه مشترک همکاری سه جانبه بين اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین، اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی استان قزوین و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از جمله اقداماتي است که با راه اندازي کریدور حمل چند وجهی، چین–دریای خزر- بندر انزلی – قزوین به افزايش چشمگير حجم تبادلات تجاري بين چين و ايران خواهد انجاميد .

طرحي که بنا به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان قرار است با تغییر الگوی حمل و نقل دریایی در خزر و تبدیل آن به تجارت بین‌المللی رونق اقتصادي بسياري براي دو کشور به همراه داشته باشد .

چراغي هدف از امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری سه جانبه را معرفی کامل پتانسیل‌های بنادر استان و در نتیجه افزایش توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور در بنادر استان بخصوص بندر انزلی دانسته و مي گويد: این مسیر برخوردار از مزیت‌های پایدار و ممتازی در شاخص‌های زمان، مسافت، قیمت و اطمینان برای حمل انواع کالا به‌ویژه کانتینر نسبت به سایر مسیرهای موجود است.

گويا قرار است براساس این تفاهم‌نامه همکاری، خط ریلی از کشور چین به شمال دریای خزر متصل شده و کالاها از مسیر دریایی به بندرانزلی و پس از آن کالا به قزوین ارسال می‌شود تا از طریق شبکه سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و حمل جاده‌ای به مقاصد مورد نظر انتقال یابد.

واضح است که تحقق اين طرح نه تنها رونق اقتصادي گيلان و استان هاي شمال وغرب رادر پي خواهد داشت بلکه مي تواند با افزايش چشمگير حجم مبادلات تجاري توسعه اقتصادي کل کشور را در پي داشته باشد . از اين رو انتظار مي رود اين طرح عظيم به رغم تجربه هاي گذشته، پس ازمدتي تب و تاب نيفتد و در دام بي اعتباري و بي توجهي و پاسکاري گرفتار نشود.

اتصال انزلي به شبکه راه آهن سراسري

ازانجا که حمل و نقل ريلي در مقايسه با حمل و نقل دريايي و جاده اي مي تواند باعث تسهيل تجارت و تخصصي شدن اقتصادي و د رنهايت رشد اقتصادي شود از اين رو چند سالي است بحث اتصال بندر انزلي به ريل سراسري کشور هم مطرح شده است. پروژه اي که در صورت راه اندازي مي تواند در کنار عملي شدن طرح کريدور جديد چند وجهي، بزرگترین پشتوانه ارتقاء این بندر محسوب شود.

طبق گفته مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان پروژه اتصال بندر انزلی به خط ریلی سراسری هم اکنون با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه است و مقرر شده اين خط اتصال تا پایان سال ۹۶ به سرانجام برسد.

قرار است تا پايان سال جاري خط ریلی از قزوین به رشت افتتاح شود و پس از آن قطعه شماره هشت این خط ریلی به بندر انزلی اتصال يابد.

پروژه اي که در حال حاضر مورد تاکيد برخي از مسئولان کشوري هم قرار گرفته و بر تسريع در افتتاح ان اصراردارند . چندي پيش دکتر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نیروهای مسلح با اشاره به نقش اتصال خطوط ریلی به بندرانزلی در استفاده از ظرفیت های ژئوپلتیک دریای خزر به نفع منافع کشور گفت: بعد از اتصال ایران به شبکه ریلی ترکمنستان و قزاقستان در شرق دریای خزر، اتصال شبکه ریلی ایران به روسیه و دریای خزر علاوه بر فعال سازی مسیر ترانزیتی شمال جنوب می تواند زمینه ساز کسب میلیاردها دلار درآمد ارزی برای ایران اسلامی شود.

دکتر سید یحیی رحیم صفوی بر انجام هر چه سريعتر اتصال خطوط ریلی به بندرانزلی تاکيد کرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار