کد خبر: 829537
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
نگاهي به عواقب تأخير‌هاي متعدد نمايندگان در جلسات رسمي مجلس
روزهاي زمستاني مجلس شوراي اسلامي در حالي مي‌گذرد كه چالش اصلي در ساختمان هرمي ميدان بهارستان غيبت‌ها و تأخير‌هاي مكرر نمايندگان در جلسات است..
جعفر تکبیری
روزهاي زمستاني مجلس شوراي اسلامي در حالي مي‌گذرد كه چالش اصلي در ساختمان هرمي ميدان بهارستان غيبت‌ها و تأخير‌هاي مكرر نمايندگان در جلسات است؛ جلساتي كه قرار است در آن برنامه ششم توسعه به عنوان مهم‌ترين سند اداره و راهبري كشور در پنج سال آينده بررسي و تصويب شود. اين اتفاق در حالي مي‌افتد كه مجلس شوراي اسلامي بررسي و تصويب لايحه بودجه را كه آذر ماه توسط دولت به مجلس ارائه شد، نيز به پس از تصويب برنامه ششم توسعه موكول كرد. 

اما چالش اصلي اين است كه نمايندگان جديد بهارستان ميل كمي به مشاركت در مباحث مربوط به تصويب برنامه ششم توسعه دارند، به گونه‌اي كه روز گذشته در شروع جلسه عصر مجلس 70 نفر از نمايندگان مجلس غايب بودند يا  با تأخير خود را به نشست فوق‌العاده عصر مجلس رساندند. اين موضوع باعث شد كه هيئت رئيسه مجلس اقدام به انتشار و قرائت نام 70 نماينده متأخر در صحن علني كند. همچنين در جلسه فوق‌العاده روز يك‌شنبه مجلس نيز كه با هدف بررسي بندهاي لايحه ششم توسعه برگزار شد، قريب به 136 نماينده غايب بودند. 
   
جايگاه مهم برنامه ششم توسعه
اما برنامه‌هاي توسعه كشور، سند راهبردي اقتصادي، اجتماعي، آموزشي و فرهنگي است كه سياست‌هاي كلان را در بازه زماني پنج‌ ساله براي دولت‌ها مشخص مي‌كند و دولت‌ها و مجالس نيز موظف به تهيه و تدوين قوانين سالانه براساس اين برنامه‌ها هستند. به‌ عبارتي مي‌‌توان گفت برنامه‌هاي پنج‌ ساله توسعه اهداف و استراتژي‌هاي كلان كشور را مشخص مي‌كنند. حال برنامه ششم توسعه نسبت به تمامي برنامه‌هاي توسعه ديگر از اهميت بيشتري برخوردار است. دليل اين اهميت بيشتر آن است كه كشور از سال 1387 به بعد با تحريم‌هاي سنگين و غيرانساني غرب مواجه بوده، تحريم‌هايي كه حوزه اقتصادي كشور را هدف قرار داده و بايد پذيرفت كه چالش‌هاي زيادي نيز در اين حوزه براي كشور به وجود آورده است، به گونه‌اي كه تحقق اهداف بخشي از برنامه چهارم توسعه و سپس برنامه پنجم توسعه را با مشكل روبه‌رو كرد. از اين رو برنامه ششم توسعه در حالي تدوين مي‌شود كه دولت مدعي است به واسطه برجام بخش‌هاي بزرگي از تحريم‌ها را برداشته و همين موضوع اين امكان را در اختيار دولتمردان قرار خواهد داد كه عقب ماندگي‌هاي مربوط به عدم اجراي كامل برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه را در برنامه ششم توسعه جبران نمايند. بنابراين عدم مشاركت نمايندگان در بررسي و تصويب دقيق برنامه ششم توسعه مي‌تواند چالش‌هاي زيادي را براي كشور به وجود بياورد. 

اين نكته تا به حدي بود كه مقام معظم رهبري در ديداري كه خردادماه امسال با نمايندگان مجلس دهم داشتند، پيرامون اهميت برنامه ششم توسعه فرمودند: « برنامه‌ ششم فوق‌العاده مهم است؛ در مورد اين برنامه كوتاهي و اغماض و كم گذاشتن، هيچ جايز نيست؛ يعني واقعاً بايد برنامه را كامل و خوب و دقيق تمام بكنيد. خب اوضاع اوضاع خاصي است؛ هم از لحاظ اقتصادي، هم از لحاظ سياسي؛ براي كشور الان اوضاع ويژه‌اي است و بايد برنامه‌اي كه شما براي پنج سال مي‌گذاريد، يك برنامه‌ به‌معناي واقعي كلمه كامل باشد. خب، طبعاً وقتي اين برنامه تنظيم شد، اين شد جزو اسناد بالادستي؛ قانون كه مي‌خواهيد بگذاريد، با اين برنامه يا با برنامه‌هاي [ديگر] مثلاً فرض كنيد [سياست‌هاي كلي] اصل ۴۴ و امثال اينها بايد تطبيق بكند.»
   
دغدغه رهبري در خصوص تأخير نمايندگان
معظم‌له، همچنين پيشتر در خصوص تأخيرهاي نمايندگان تذكرات مهمي را به ادوار مختلف مجلس داده بودند. ايشان در تاريخ هشتم خرداد 1384 و در ديدار رئيس و نمايندگان وقت مجلس با ذكر اين مسئله كه «به نظر من چيزى كه در مجلس مهم است، حضور نمايندگان محترم سر پُست‌هاست» به مسئله نظم و رعايت آن در مجلس توسط نمايندگان تأكيد كردند. ايشان سپس ادامه دادند «در همان بخشى كه غيرتعطيل و وقت كار است، حضور بايد منضبط، سر وقت و با رعايت دقيقه و ثانيه باشد؛ هم در داخل صحن مجلس و هم در كميسيون ها. كار كميسيون‌هاى تخصصى هم خيلى مهم است. حضور در كميسيون‌ها، سر وقت در كميسيون‌ها حاضر شدن، كار كردن، واقعاً مطالعه‌كردن، پيش‌مطالعه‌كردن، لوايح را ديدن، طرح‌ها را سنجيدن، با افرادى كه لازم است مشورت شود، مشورت كردن، حتى مباحثه كردن در داخل مجلس قبل از اينكه انسان به مرحله تصميم گيرى برسد - چه در كميسيون و چه در صحن مجلس - لازم است.»
   
آيا نمايندگان مستعفي مي‌شوند؟
در نهايت اين نكته را نيز بايد ذكر كرد كه بر اساس ماده 90 آيين‌نامه داخلي مجلس نماينده  اى كه بيش از يكصد ساعت متوالى يا 250 ساعت غيرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و كميسيون را بدون عذر موجه در يك سال غيبت نمايد، مستعفى شناخته خواهد شد. همچنين در ماده 99 همين آيين‌نامه نيز تصريح شده است كه « نمايندگان بايد در روزى كه قبلاً براى تشكيل جلسه رسمى معين مى‌شود در مجلس حاضر شوند. در صورت تأخير بدون عذر موجه از طرف هيئت رئيسه توبيخ خواهند شد. همچنين، هر يك از نمايندگان كه در موقع أخذ رأى با اعلام قبلى رئيس مجلس مبنى بر منع خروج از جلسه بدون عذر موجه خارج شود، مستحق توبيخ خواهند بود و در صورت تكرار تأخير و غيبت، مقررات آيين  نامه از طرف هيئت ‌رئيسه درباره او اجرا خواهد شد. اسامى نمايندگانى كه سه بار غيبت غيرموجه در يك ماه داشته باشند در روزنامه‌ها درج خواهد شد.»
حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين غيبت‌هاي ادامه‌دار نمايندگان باعث توبيخ و در نهايت مستعفي معرفي شدن آنان خواهد شد يا خير.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار