کد خبر: 829528
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
منتقدان ديروز بازار، متهمان امروز بازار ارز
نوبخت: گرانی دلار روانی است/ حسن روحاني كه در مبارزات انتخاباتي خود به‌رغم اطلاع از تحريم‌ها سوء‌مديريت مقامات دولت قبل را در رشد بهاي ارز به باد انتقاد مي‌گرفت، امروز در دوران پسابرجام نظاره‌گر رشد بهاي ارز با قیمت 4هزارو150 تومان است...
هادی غلامحسینی
حسن روحاني كه در مبارزات انتخاباتي خود به‌رغم اطلاع از تحريم‌ها سوء‌مديريت مقامات دولت قبل را در رشد بهاي ارز به باد انتقاد مي‌گرفت، امروز در دوران پسابرجام نظاره‌گر رشد بهاي ارز با قیمت 4هزارو150 تومان است، در اين بين منتقدان دولت كه رشد بهاي ارز را حاصل اتفاق نظر دولت و صادركنندگان كالا مي‌دانند، در واكنش به اظهارات سخنگوي دولت تدبير و اميد مبني بر آنكه «علت رشد ارز مسائل رواني است»، به طعنه واژه «تدبيررواني» را علت نوسان دلار معرفي كردند اما ظاهراً آثار روانی چندان برای مجلسی‌ها قانع‌کننده نبود و رئیس کمیسیون اقتصادی خبر از حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در کمیسیون جهت‌بررسی وضعیت بازار ارز داد.

به گزارش «جوان»، اين روزها مردم ايران در شرايطي شاهد از دست رفتن بيش از 17درصداز ارزش پول ملي خوددر برابر دلار امريكا هستندكه هيچ يك از مسئولان دولت يازدهم اعم از رئيس جمهور، وزير اقتصاد، رئيس سازمان برنامه و بودجه، رئيس كل بانك مركزي و وزير صنعت به درستي دليل رشد بهاي دلار را بيان نمي‌كنند و جملاتي عنوان مي‌كنند كه به نوعي بي‌احترامي به مردم جامعه تلقي مي‌شود، اين در حالي است كه اين افراد در زمان مبارزات انتخاباتي دوازدهمين دوره رياست جمهوري، افزايش بهاي ارز در دوران تحريم تا محدوده 3‌هزار‌‌و‌900 تومان را ناشي از سوء‌تدبير مقامات دولتي و رئيس كل بانك مركزي وقت عنوان مي‌كردند. 

حال كه سكان مديريت آنچه در گذشته سوء‌مديريت آن را دليل رشد بهاي ارز و كاهش ارزش پول ملي ايران معرفي مي‌كردند، در اختيار مقامات دولت یازدهم است، علت رشد بهاي ارز را آن هم در دوران «پساتحريم و پسابرجام» مسائل «روحي و رواني» عنوان مي‌كنند، منتقدان دولت نيز در مقابل اين واكنش‌هاي عجیب دولت حق دارند كه بگويند علت رشد بهاي ارز «تدبير رواني» است. 
سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه كه هفته گذشته در رسانه ملي دلار 3 هزار و 900 توماني بازار آزاد را گران دانست و قول داد كه دلار به زودي كاهش مي‌يابد، روز گذشته در حاشيه مراسم تجليل از مركز آمار در مورد افزايش نرخ ارز گفت: اين موضوع به دليل مسائل رواني پيش آمده در جامعه است، افزايش 100 توماني قيمت ارز در يك روز قابل تأييد مسئولان نيست و ان‌شاءالله اين نرخ كاهش يابد. 
  
روحاني نظاره‌گر رشد قيمت‌ها
نوبخت اظهار داشت: از رئيس مركز آمار در روز نخست ماه پيامكي دريافت مي‌كنم كه گوياي روند قيمت‌ها در ماه گذشته، 12 ماهه و نقطه به نقطه است و بدون هيچ دخل و تصرفي به موبايل شخصي رئيس‌جمهور ارسال مي‌كنم. بدين ترتيب بايد عنوان داشت كه حسن روحاني اين روزها از طريق پيامك موبايلي خود نظاره‌گر رشد بهاي ارز و كالاست. 
   
درآمد نفت در نيمه نخست امسال پيش‌خور شد
محمد باقر نوبخت، بيان كرد: در شش ماهه دوم سال گذشته روزهاي بسيار سختي را در كشور احساس كرديم و افت قيمت نفت به زير ٣٠ دلار رسيد و به اين ترتيب طرح‌هاي عمراني را قادر به پرداخت نشديم و در شش ماهه نخست سال درآمدهاي نفتي را به صورت پيش فروش مصرف كرديم ولي خوشبختانه در نيمه نخست سال جاري روزانه ٢‌ميليون‌و ٣٠٠‌هزار بشكه نفت فروش داشتيم در حالي كه در سال گذشته اين ميزان حدود يك ميليون و ٢٥٠ هزار بشكه بود. 
وي ادامه داد: با اين همه به‌رغم فشاري كه در شش ماهه نخست امسال به دليل كاهش درآمد نفت سال گذشته داشتيم اكنون وضعيت ما مطلوب است، در سطح ملي پرداخت‌ها انجام مي‌شود و با رئيس سازمان خزانه‌داري گفت‌وگو كرديم كه حقوق كاركنان قبل از اتمام ماه و به موقع پرداخت شود.
 
همچنين نوبخت در حاشيه اين مراسم راجع به نرخ رشد اقتصادي شش ماهه نخست سال گفت: اين نرخ با احتساب نفت 6/5 درصد بوده است. جزئيات اين نرخ فردا در جلسه سخنگو اعلام مي‌شود. 4/5 درصد از اين رشد بدون نفت و مابقي مربوط به نفت است. 
  
اتفاق‌نظر دولت و بخش‌خصوصی برای رشد ارز
در شرايطي نوبخت از رشد صادرات نفت خبر داده است كه وضعيت صادرات غيرنفتي در 9‌ماهه سال جاري بهبود يافته است، در اين شرايط منتقدان دولت براين باورند كه دولت و جريان نفوذي اتاق بازرگاني در دفتر رئيس جمهور هر دو از افزايش بهاي ارز به دليل گران‌فروشي ارز ناشي از صادرات نفت و كالاهاي ديگر سود مي‌برند، از اين رو براي رشد درآمدهاي خود براي افزايش بهاي ارز اتفاق نظر داشته‌اند. 

لازم به توضيح است كسري بودجه دولت در سال جاري در حدود 35هزار ميليارد تومان تخمين زده شده است و در اين ميان رئيس كل بانك مركزي به صراحت عنوان داشته كه پتروشيمي‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين صادركنندگان مواد غيرنفتي ارزهاي خود را طبق برنامه اعلامي به بانك مركزي به بازار ارز تزريق نكرده‌اند و مصادف شدن اين موضوع با مقوله نرخ خوراك پتروشيمي در بودجه سال 96 اين شائبه را ايجاد كرده است كه مافياي صنعت پتروشيمي مخل بازار ارز است و تا دولت نرخ خوراك پتروشيمي را كاهش ندهد ارزهاي خود را به بازار تزريق نمي‌كنند، البته بسياري از شركت‌هاي دولتي، نيمه‌دولتي، خصوصي و عمومي از رشد بهاي ارز سود مي‌برند زيرا شركت‌هاي صادرات‌محوري هستند اما مشكل آن است كه كاهش ارزش پول كلي ايران در برابر دلار امريكا، كشور واردات‌محوري چون ايران را با تورم سنگين مواجه مي‌كند و اين امر به بيشتر شدن فقر و فشار بر دهك‌هاي پايين درآمدي خواهد انجاميد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
اقای نوبخت "مشگل روانی افزایش دلار وبدنبال ان افزایش قیمت های اقلام دیگر
چه بوده ست؟نکند باز هم دولت قبل مقصر بوده ست؟ضمنا جناب روحانی خیلی دیر بفکر دنبال کردن تغییرات قیمت ها بوسیله دریافت پیامک از مرکز امار شدید"چرا؟ که از نظر مردم بیشتر نمایشی بنظر می رسد تا واقعیتی که در مدت چهارسال "بالابودن قیمت ها "کمر
طبقه حقوق بگیر از کارمند "بازنشسته تا کارگران را که با ان گرفتار بودند"شکست "درحالی که سخنگوی دولت"اقای نوبخت
فقط در جوابگوئی این طبقه کم درامد به
نسبت بازار "پائین بودن نرخ تورم را برخ مردم کشاندند"ویا با بی مهری صحبت از نداشتن بودجه کافی عنوان کردند"در
زمانی که در پنهان جریان دیگری در بین
مدیران و پزشگان این کشور در جریان بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
کسی نیست به این نوابغ اقتصادی دولت بگوید که اگر روانی است پس افزایش سرسام آور قیمت ها در تمام زمینه های اقتصادی را چی میگویید؟ یک دلقک مسخره در آمریکا عطسه میکنند و در ایران اقتصاد مملکت درهم میریزد. رهبر سالها صحبت از اقتصاد مقاومیت کرده اند ولی کو گوش شنوا. این پیشنهاد رهبر عزیز برای همین روزها بود.
مردم ایران
|
United States
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
وزیر نفت دستور کاهش تعرفه گاز خانگی در مناطق سردسیر را داد! بنا به درخواست نمایندگان مردم آذربایجان شرقی - آذربایجان غربی - اردبیل در مجلس شورای اسلامی ، وزیر نفت موافقت کرد که نحوه محاسبه گاز خانگی این استان ها تغییر کند..................... دولت و وزیر محترم استان های شمالی گلستان - مازندران - گیلان و حتی خراسان شمالی نیز در این دو ،سه ماه اخیر هوای بسیاری سردی را در حال سپری کردن هستند......... عدالت را در مورد این استان را هم رعایت فرمائید.!! چرا نمایندگان گلستان در مجلس درخواست کاهش تعرفه گاز خانگی و حتی برق را نمی دهند؟؟؟؟؟؟ 45000 تومان به این ملت دادن ولی پدر همه رو درآوردند........ دلار که 4110 رو رد کرده است!!!!!!!!!!!! روحانی مردم رو ناامید کرد......... گرانی مردم رو بیچاره کرده است. قیمت دلار 3500 تومان است نه این قیمت...........
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
یک سئوال :
چرا دولت لایحه بودجه سال 1396 را پس از اعلام رسمی نتیجه برجام بلافاصله به مجلس تقدیم کرد؟؟؟!!!!!
آیا این خود دلیل بر این نیست که هماهنگی هایی بین بودجه و افزایش قیمت دلار وجود دارد؟!!!
امید که مسئولین مربوطه جوابی منطقی به این پرسش در همین سایت ارائه نمایند .
با تشکر . میرزا .
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
0
آقای نوبخت شرایط دلار روانی نیست وما مردم روانی هستیم و بوده ایم که...حرف شما را باور می کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار