کد خبر: 829472
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
فرودگاه بين المللي شهركرد 17 سال پس از افتتاح ، فقط دو روز در هفته فعال است
اولین پرواز فرودگاه شهركرد در تاریخ 1/4/78 توسط شرکت ایران ایرتور به مقصد تهران و اولین پرواز بین المللی در تاریخ 3/7/81 به کشور کویت انجام شد . و رسما شهرکرد دارای یک فرودگاه بین المللی شد، وقتی نگاهی گذرا به عملکرد اين فرودگاه و تنوع برنامه پروازی آن می اندازیم می توان به آسانی پی برد که همچون دیگر ظرفیت های چهارمحال و بختياري ، گرد استضعاف و سوءمدیریت هم بر روي اين فرودگاه نشسته است. بیش از 17 سال است که از افتتاح تنها فرودگاه استان چهارمحال و بختیاری در شهركرد می گذرد. فرودگاهي كه طرح مطالعاتی احداث ان در سال 72 آغاز و يكسال بعد پس از تملک اراضی و تکمیل مطالعات ، عملیات اجرایی اش شروع و در سال 78 وارد فاز خدمات دهي شد.
احسان قائدی
تنها فرودگاه چهارمحال و بختیاری در بن بست هوایی

چهارمحال و بختياري به عنوان یکی از قطب های گردشگری ايران به شمار مي آيد كه حجت الاسلام حسن روحاني رئیس جمهور هم در اولین سفر تبلیغاتی خود در سفر به اين استان بر تمام پتانسيل ها و ظرفيت هايش تاکید كرد.

با اين حال هنوز هم از يك برنامه پرواز هوايي منظم و متنوع به سایر استان ها محروم است. به عقيده كارشناسان یکی از عوامل جذب گردشگر و مسافر به استان، داشتن برنامه ریزی دقیق برای فعال سازی فرودگاه شهركرد در پرواز به شهرهای مهم کشور است اما در این سال ها اين فرودگاه همواره مورد بی مهری دولت های مختلف قرار گرفته است.

چهارمحال و بختياري به دلایل مختلف اعم از بیکاری، آمار بالای مهاجران به سایر استان ها، وجود دانشجویان نسبتا زیاد در سایر استان ها و کارگران متعددی که به دلیل بیکاری در سایر استان ها مشغول بکار هستند، همچنين توریستی بودن استان به دلیل آب و هوای مناسب از آمار مسافران نسبتا خوبی برخوردار است بنابراین برای توسعه فرودگاه شهرکرد قطعا با کمبود مسافر روبرو نخواهد بود. امروز به جرات می توان گفت قاطبه سفرهای هوائی مردم استان از فرودگاه اصفهان انجام می شود با وجود اینکه فرودگاه شهرکرد پروازهایی به تهران و مشهد را در برنامه خود دارد اما به دلیل محدودیت های زمانی و تعداد کم این پروازها گروهي از هموطنان هنوز از پروازهای فرودگاه اصفهان استفاده می کنند. بنابراین با وجود فرودگاه اصفهان عملا فرودگاه شهرکرد در این سال ها همواره در حاشیه قرار داشته است. یکی از دلایل عدم استقبال مردم از پروازهای اندک فرودگاه شهرکرد نامناسب بودن زمان پروازها، تعداد کم آنها و همچنین تبلیغات ضعیف اين فرودگاه است. .

مردم بايد همكاري كنند

سروش سلیمی شهرکی مدیر فرودگاه‌های شهرکرد با اشاره به آمار پروازهای این فرودگاه با اشاره به دو پرواز شهرکرد-تهران و بالعکس در روز شنبه مي گويد: "ساعت ورود یکی از این پروازها به فرودگاه 8:20 و ساعت خروج آن ساعت 9:20 صبح است. "

وي ادامه مي دهد: " پرواز دوم در روز شنبه با فاصله 10 ساعته شروع می شود و ساعت ورود به شهرکرد 20:40 و خروج آن 21:30 است که این امکان را به مسافران می‌دهد که با پرواز صبح به تهران یا شهرکرد سفر کرده و شب دوباره به خانه خود بازگردند."

سليمي از مسئولین ادارات درخواست مي كند توجه خاصی به پروازها در فرودگاه‌ها داشته باشند و از این پروازها برای مهمانان هایشان استفاده کنند و مي گويد: "مردم نیز باید برای تداوم پرواز در فرودگاه با ما همکاری کرده و زمان مسافرت‌های خود را بگونه ای تنظیم کنند که با برنامه فرودگاه همخوانی داشته باشد."

وی با اشاره به اینکه روز سه شنبه نیز پرواز رفت و برگشت تهران شهرکرد دایر است تاکید مي كند: " برای این پرواز ورود ساعت 8:35 و خروج 9:15 دقیقه است، علاوه بر آن دو پرواز مشهد در روزهای سه شنبه و جمعه دایر است که ساعت ورود آن ساعت 12 و خروج 13 است و از مسافرین درخواست داریم از این برنامه سفر برای ادامه کار فرودگاه بهره ببرند. "

سلیمی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های خوبی برای پرواز عتبات، کویت، اهواز عسلویه، کیش و تهران داریم تصريح مي كند:"در راستای استفاده از این پتانسسیل‌ها ارزیابی‌هایی از آزانس‌ها صورت گرفته و همچنین ارزیابی‌های لازم ازمسافرینی که با فرودگاه تماس داشته‌اند صورت دادیم که مشخص کرد؛ همشهریان برای سفر بیشتر طالب کدام برنامه هستند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. بحث اصلی ما بر این است که پرواز ابتدا که بخواهد راه‌اندازی شود تبلیغات باید بخوبی صورت گیرد و پرواز برای مسافران جا افتد و مسافر خودش زمان رفت و برگشت پروازها در فرودگاه را بدانند و خود را با این برنامه وفق دهد که این مورد بسیار زمان‌بر است و در برخی از موارد 4 تا 5 ماه و بعضا یک سال زمان نیاز است برای جا افتادن آن.

وی یادآور مي شود: "جا افتادن یک ساله پرواز منوط بر این است که صندلی‌های خالی یک پرواز پر شوند و خسارات جبران شود. برای جبران صندلی‌های خالی معمولا از شرکت‌های هواپیمایی تحت عنوان چارتر استفاده می‌کنیم و برای این کار اعلام می‌کنیم هر کسی تمایل سفر به شهرهای مورد نظر را راه‌اندازد مراجعه کرده و پرواز را چارتر کند"

سليمي مي افزايد: " این چارترها هم می‌توانند از داخل استان باشند و هم از خارج از استان ولی متاسفانه هنوز برای چارترهایی که از خارج از استان می‌آیند هیچ تسهیلاتی داده نشده و از هيچ معافیتي بهره‌مند نمی‌شوند اما اگر بتوان با رایزنی‌ها برخی از این معافیت‌ها را داد می‌توان برای تشویق چارترها برای ورود به این استان امیدوار بود ."
مدیر فرودگاه‌ شهرکرد ادامه مي دهد: " هواپیماهای داخلی از لحاظ استانداردهای ایمنی با استانداردهای جهانی فاصله ندارند و تمام هواپیماهای داخلی همه قوانین را پذیرفته اند و سازمان هواپیمایی کشور مقررات و مسائل مربوط به ایمنی‌ها را قبول دارند"

بر اساس آمارها طي پنج ماه نخست سال جاري فرودگاه شهرکرد 22 هزار و 501 نفر جابجایی مسافر در قالب 236 پروازداشته و همچنین 135 هزار و 721 کیلوگرم بار در این مدت جابجا شده است. به نظر می رسد با مدیریت اصولی در نیازسنجی مردم به پروازها، برنامه ریزی صحیح و ترغیب مردم به استفاده از این پروازها و تبلیغات مناسب و ارائه تسهیلات مناسب به اقشار مختلف قطعا فرودگاه شهرکرد ظرفیتی بیش از اينها دارد كه مي توان از آنها استفاده كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زینب ملکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
سلام خیلی تعداد پروازهاتون ب مشهد کمه من چند وقته دارم برای 30 بهمن دنبال چارتر از مشه ب شهر کرد میگردم ک متاسفانه پیدا نمیشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار