این كتاب در قالب "دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان" با شمارگان 2500 نسخه در 156 صفحه  با قیمت 5000 تومان توسط علی اكبر مسگر و مجتبی غفوری تألیف شده است و از امروز (یكشنبه) روانه بازار كتاب شد.

 

در مقدمه كتاب آمده است: مردانگی و جوانمردی از خصلت‌های ارزشمند انسانی است كه در فرهنگ ایرانی ریشه كهنی دارد. یكی از عوامل زایش و پرورش آن خصلت، زورخانه بوده و هست كه این آیین را باید در فرد بپروراند و تقویت نماید؛ جایی كه قدرت بدنی و شجاعت و سلامت روحی ورزشكار شانه به شانه هم می بالد. در تاریخ ایران، جماعتی بسیار دعوی صفت پهلوانی داشته اند و گاهی نهادی اجتماعی به پا ساخته اند، اما صحت و سقم ادعای آنان را برگ‌های پرشمار این تاریخ باز می نمایاند. عیّاران، شاطران، باباشمل ها، داش مشدی ها و لوطیان و ...از این مدعیانند. طیب حاج رضایی از این دسته افراد بود. وی ضمن رعایت مرام لوطی گری و برگزاری مراسم سینه زنی و دسته گردانی- كه در این اقدام شهره شهر بود- به تزیین طاق نماهای تكیه‌های محلات در ایام محرم می‌پرداخت. عشق و علاقه وی به امام حسین (ع) و اهل بیت علیهم السلام باعث شد پس از گذراندن دوره جاهلیت و دفاع از مزدوران رژیم پهلوی دوم، راه درست را پیدا كند و با نهضت امام خمینی(ره) همراه شود. وقتی مزدوران رژیم از وی خواستند علیه امام خمینی (ره) در دادگاه شهادت دهد و ادعا كند كه از ایشان پول گرفته تا در قیام خونین 15 خرداد سال 1342 شركت كند، زیر بار نرفت و همین باعث شكنجه و در نهایت شهادت وی گردید. او حرّ زمان بود.

 

 

كتاب پیش رو با زبانی ساده و روان به زندگی سیاسی و اجتماعی طیب حاج رضایی پرداخته است.

 

كتاب "راد مرد" در 3 فصل زندگینامه طیب حاج رضایی را به رشته تحریر درآمده است. در فصل اول با عنوان "طیب در اجتماع"، دوران كودكی، نوجوانی، جوانی، محله‌های تهران، فعالیت‌های اجتماعی، مردم‌داری طیب، ازدواج، تبعید، مراسم‌های محرم، ویژگی‌های مذهبی، خصوصیات اجتماعی، جمع دوستان، خصوصیات ظاهری، كانون خانواده، خیل دشمنان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فصل دوم نیز با عنوان "در عرصه ی سیاست" شامل عنوان‌های "واقعه نهم اسفند"، "محرم 1342"، "قیام 15 خرداد 1342"، "مدیریت تظاهرات"، "سركوب قیام مردم"، "دستگیری"، "بازجویی"، "درخواست عفو جهت آزادی طیب حاج رضایی"، "شهادت طیب"، "واكنش‌ها به اعدام طیب"، "مجلس ختم شهید طیب حاج رضایی" و "وصیّت‌نامه شهید طیب حاج رضایی" است.

 

در فصل سوم نیز ارتباط طیب حاج رضایی با روحانیون مورد بررسی قرار گرفته است و مولف در این فصل با واكاوی "رابطه طیب با امام خمینی (ره)"، "ارتباط طیب با آیت‌الله كاشانی"، "علاقه طیب به امام خمینی (ره)" و "حاج اسماعیل رضایی" به شرحی از زندگینامه این شهید می‌پردازد.

 

در پایان كتاب نیز اسناد و تصاویری از شهید طیب حاج رضایی به چاپ رسیده است.

 

علاقمندان می‌توانند برای تهیه كتاب به فروشگاه مركز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه كنند یا با شماره تلفن‌های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند یا به پایگاه مركز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir مراجعه كنند .