کد خبر: 829058
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
آيا متن كامل سخنان ظريف منتشر خواهد شد؟
براي اعتراف ظريف به اشتباهش در اعتماد به امريكايي‌ها تازه مي‌خواستيم ضيافت مسئوليت‌پذيري بگيريم و خشنود فهمیدن اشتباه و امين دانستن نمايندگان مردم در اذعان به اين اشتباه شويم كه...
كبري آسوپار
براي اعتراف ظريف به اشتباهش در اعتماد به امريكايي‌ها تازه مي‌خواستيم ضيافت مسئوليت‌پذيري بگيريم و خشنود فهمیدن اشتباه و امين دانستن نمايندگان مردم در اذعان به اين اشتباه شويم كه تكذيبيه شتابزده  وزارت خارجه نشان داد كه جریانی در دولت از انتشار این اعتراف رنجیده و تلاش می‌کند آن را با تأسف و تکذیب، پنهان کند. ظريف تأكيد كرده حرف‌هايش در آن جلسه به بيرون درز نكند؛ سخناني كه حتي علني گفتنش هم دردي از مردم دوا نمي‌كند، اما حداقل آنكه نوعي از حس همدردي و احساس توهين نشدن به شعور مخاطب را مي‌تواند به مردم منتقل كند. اما دولت یازدهم مي‌خواهد این  اعترافات در پستوي محرمانه‌ كميسيون امنيت بماند و به گوش مردم نرسد. حتی اگر اظهار پشیمانی ظریف صرفاً مربوط به اعتمادي باشد كه به قول كري در رفع تحريم‌هاي ISA كرده است، باز اين نقطه‌ای مثبت در نگاه ظريف است و بايد دولت يازدهم اجازه دهد اين «نگاه بي‌اعتمادي به امريكا» كه رئيس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ما به آن اذعان مي‌كند، به اطلاع مردم برسد و یا خود آقای ظریف اکنون که جریاناتی مانع انتشار صدای سخنان او در کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌شوند، پشت تریبون قرار بگیرد و با مردم در این‌باره رودررو صحبت کند.  
 
«نه تأييد، نه تكذيب» همان تأييد است
بسياري از نمايندگان مجلس و اغلب حاميان دولت در خانه ملت ترجيح داده‌اند در برابر ماجراي افشاي سخنان ظريف در جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس سكوت كنند. آنهايي هم كه سخني گفته اند، تنها به نحوه انتشار سخنان ايراد گرفته‌اند كه اين سخنان در جلسه‌اي غيرعلني گفته شده و ظريف هم اخلاقاً از نمايندگان خواسته جايي گفته نشود؛ اما كسي نتوانسته اصالت و صدق سخناني را كه كريمي قدوسي از ظريف نقل كرده، زير سوال ببرد. برخي مي‌گويند نه تأييد مي‌كنند و نه تكذيب؛ و همين جمله براي اهل معنا در قضاوت صدق و كذب آن سخنان كافي است.  مثلاً در جلسه ديروز مجلس محمدرضا تابش نماينده اصلاح طلب مردم اردكان در مجلس در تذكري شفاهي مي‌گويد: «بيان علني موضوعاتي كه در مجامع تخصصي مطرح مي‌شود و همچنين صدور حكم قضايي در تريبون‌هاي رسمي خلاف مصلحت و مغاير با منافع و وحدت ملي است. » همين؛ او سخني درباره دروغ بودن نقل قول‌ها از ظريف نمي‌گويد.
 
در كميسيون امنيت براي استماع فايل اظهارات ظريف باز نشد
با وجود آنكه از قبل هماهنگ شده بود كه در كميسيون امنيت ملي مجلس جلسه استماع سخنان ظريف با حضور خبرنگاران برگزار شود، اما اين اتفاق نيفتاد. كريمي قدوسي در جمع خبرنگاران به توضيح جزئيات نشست نمايندگان با ظريف پرداخت و پس از آن همراه با حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده شاهين‌شهر، ابوالفضل ابوترابي نماينده تيران و كروند، اسماعيل سعيدي نماينده تبريز، عباس گودرزي نماينده بروجرد، سيدناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان و خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاري كشور قصد حضور در صحن اصلي كميسيون را داشت كه با در بسته مواجه شد!

جواد كريمي‌قدوسي پس از آنكه خبرنگاران به رغم هماهنگي‌هاي قبلي با در بسته اتاق اصلي كميسيون امنيت ملي براي استماع نوار سخنان ظريف مواجه شدند، در جمع آنان با اشاره به تلاش‌هاي خود جهت قرار دادن نوار سخنان ظريف در اختيار خبرنگاران كه مورد درخواست آنان بوده است، گفت: در پيگيري‌ها به من پاسخ داده شد كه فعلاً نوار را نمي‌توانيم در اختيار خبرنگاران قرار دهيم كه من گفتم پس فعلاً متن آن را پياده كرده و به آنها بدهيم.
وي ادامه داد: بنده صبح با رئيس كميسيون و هيئت رئيسه هماهنگ كردم كه عده‌اي از خبرنگاران و 20 نفر از نمايندگان جهت استماع سخنان ظريف به كميسيون بيايند و اين موضوع هماهنگ شده بود و در اين ساعت هميشه در اين اتاق باز بوده است. تقريباً نيم ساعت است كه ما پشت اين در ايستاده‌ايم و كسي هم به تلفن جواب نمي‌دهد.
 
سخنان ظريف غيرطبقه‌بندي بوده است مردم بايد آن را بدانند
كريمي قدوسي با تأكيد بر اينكه سخنان ظريف غيرطبقه‌بندي بوده و مسائل مطرح شده در آن كاملاً عادي است، خاطرنشان كرد: آن بخشي كه احتمال دارد محرمانه باشد حذف مي‌كنيم و من هم در جمع‌بندي خود نمي‌آورم. حتماً مردم بايد محتواي سخنان ظريف را بدانند و رسانه ملي هم بايد اين بخش از نوار را با دعوت خود آقاي ظريف پخش كند و خودشان توضيح دهند كه چرا در اعتماد به جان كري وزير خارجه امريكا اشتباه كرديد؟ و از اين به بعد چه بايد بكنيد.
وي اظهار داشت: اين خواسته‌اي به‌جا بوده و جزو وظايف ماست. بر اساس قانون و آيين‌نامه حق داريم درباره مذاكرات كميسيون مصاحبه كنيم؛ اين عين متن آيين‌نامه داخلي است. مصونيت به نمايندگان در دو جا در قانون داده شده است؛ يكي در صحن علني و دوم مطرح كردن محتواي كميسيون‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها.  وي خاطرنشان كرد: هدف ما حمايت و نيز حفظ و بقاي دستاوردهاي عظيم و افزايش وحدت ملي است و جاي نگراني ندارد؛ اين نوار حتما بايد پخش شود الان من همه محتواي آن را پخش كردم و تا فردا صبح (يك‌شنبه) عين متن نوار كه پياده كردم، منتشر مي‌كنم.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به اينكه طبق آيين‌نامه، اكنون دبير كميسيون امنيت ملي بايد اينجا باشد ولي حضور ندارد، گفت: ايشان تلفن خود را جواب نمي‌دهد و ظاهراً به ايشان دستور دادند كه در كميسيون را ببندند.
 
پيگيري‌ها براي انتشار متن كامل سخنان ظريف
عده‌اي ديگر از نمايندگان مجلس اما راهي ديگر در پيش گرفته‌اند. آنها به رئيس مجلس نامه نوشته‌اند و خواستار انتشار سخنان كامل محمد جواد ظريف در كميسيون امنيت ملي مجلس شده‌اند.
حسينعلي حاجي‌دليگاني   در گفت‌وگو با فارس مي‌گويد: «نمايندگان با جمع‌آوري امضا طي درخواستي از رئيس مجلس مي‌خواهند كه فايل صوتي و متن مشروح مذاكرات جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با وزير امور خارجه در خصوص مذاكرات هسته‌اي را منتشر كنند. اين تصميم پس از مواجه شدن نمايندگان و خبرنگاران با بسته كميسيون امنيت ملي كه بنا بود فايل صوتي مذكور با حضور خبرنگاران و تعدادي از نمايندگان در آنجا پخش شود، اتخاذ شد.»

و كلام آخر آنكه آيا مي‌شود جشن تولد برجام را علني گرفت و ناكامي آن را محرمانه؟ دانستن ديگر حق مردم نيست؟ يا آنكه در آستانه انتخابات ظريف از سخن گفتن با مردم و گفتن واقعيات منع شده است؟
بايد منتظر ماند. اين داستان گويا همچنان ادامه دارد.
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
2
خدایا ملت ایران را از دست این دلواپسان نجات بده
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
0
سایت محترم"زنجیره های پنهانی در سطوح بالای مدیریتی کشور"برای محرمانه ماندن خطاهایدولتمندان شکل گرفته ست"اولین بارنیست واخرین بار هم نخواهد بود"اگر موضوع جدی گرفته نشود"زمانی که اقای صالحی هم بد
عهدی امریکا را در میانه راه بیان کردند"
رئیس دولت مطالب ایشان را خارج از تخصص ایشان بیان کرد" این روش پنهان کاری به اسم محرمانه بودن "صدمات زیادی را بر کشور مان وارد کرده ست"
چرا؟ شیفتگان غرب این قلم از خصوصیات دنیای غرب را"که سعی در شفاف سازی تصمیمات خود برای مردم شان دنبال
می کنند"را از قلم انداخته اند"مگر اینکه این تفکر را داشته باشیم "که اداره کشورمان بر مصداق شتر "گاو "پلنگ "
قرارگرفته ست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
2
ظریف راست ترین وحقیقی ترین حرف خود را خارج ازقاعده سیاسی ودیپلماسی درباره برجام گفته است ولی چه بگوید چه نگوید دنیا میداند حقیقت چیست ومردم ایران بیشتر ازمردم دنیا میدانند چه خطای بزرگ وچه فاجعه ای برای مملکت ایجاد کرده اند
علی محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
1
واقعا مایه تآسف است برای دولتی که باادعای راستگویی ودانستن حق مردم است وتابلو حقوق شهروندی بدست گرفته برای روشن شدن توخالی بودن دستاوردهایش این همه سراسیمه میشود بیچاره انهایی که به این دروغها دل بسته اند واقعا اینجا بایدگفت مایه شرمساری اقای ...!
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
0
همه نه ...شما٫!
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
2
مردم نا محرم نیستند ولی وقتی مطلبی در رسانه ها گفته میشود غیر از مردم دشمنان هم میفهمند ضمناً عاقبت مشخص شد که سخنان ظریف تحریف شده زیرا ایشان گفته در مورد تحریمهای داماتو که جزئی از برجام است اشتباه کرده نه همه برجام به علاوه دوستان اگر منصفانه قضاوت کنند برجام تاکنون دستاوردهای زیادی داشته که مهمترین آن تحریم نفتی وافزایش صادرات است اگر برجام نبود الان باید برویم برای فروش نفت بابک زنجانی دیگری پیدا کنیم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
1
1
غم‌انگیز، و ناامیدکننده ترین بخش این مسئله، آنست که دو مجلس آمریکا با ۱۰۰٪ آرا ایران را تحریم کرد ولی تنها مجلس ایران، اعتراف ظریف به اشتباه را محرمانه و غیرقابل انتشار میدانند! و تنها یک نفر معتقد است «دانستن حق مردم است»!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
0
بسياري از نمايندگان مجلس و اغلب حاميان دولت در خانه ملت ترجيح داده‌اند در برابر ماجراي افشاي سخنان ظريف در جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس سكوت كنند.
...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار