کد خبر: 829009
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
هوشیار طهماسبی

صدور مجوز های نشریات اعم از روزنامه و هفته نامه و دو هفته نامه ها در استان ها هر چند که مورد استقبال تعدادی از فعالین این عرصه قرار گرفت اما نبود نظارت کافی و داشتن  حداقل شرایط لازم جهت اخذ مجوز نشریه باعث شده است هر کس با کمترین تجربه و فعالیت مطبوعاتی در این زمینه موفق به اخذ مجوز نشریه شود.

یکی از فعالین مطبوعاتی در استان چهارمحال و بختیاری می گوید : صدور این تعداد مجوز نشریه برای استانی همچون چهارمحال و بختیاری که صنعتی نبوده  و تبلیغات آنچنانی را ندارند باعث شده است نشریات فقط به آگهی های دولتی ادارات دل خوش کنند که آن هم بیشتر  با رابطه و خارج از ضوابط و دستور العمل ها توزیع می شوند. وی گفت : صدور مجوزهای زیاد باعث شده تولید محتوا در نشریات کاهش یافته و اکثرا به کپی کردن از سایت ها اقدام نمایند . این فعال رسانه ای در استان چهارمحال و بختیاری به ما گفت : متاسفانه در استان کوچکی مانند ما تعداد نشریات بقدری زیاد شده که هر کس از راه می رسد می تواند مجوز هفته نامه بگیرد و خارج از استاندارد های لازم فعالیت نماید . وی افزود : حتی کسانی که در مطبوعات شناخته شده نیستند ،  نمایندگان مجلس و کسانی که به هر طریق مجوز نشریه گرفته و  گاها آن را به دیگران اجاره داده که این  موضوع باعث افت بسیار زیاد نشریات از نظر کیفی و کمی در این  استان شده است .

یکی دیگر از فعالین عرصه رسانه در استان به ما گفت : حتی برای صدور مجوز آرایشگاه یا تاکسی تلفنی و  .. سقف تعیین شده است اما برای مطبوعات که رکن چهارم دموکراسی و  وظیفه خطیر  فرهنگ سازی در جامعه را دارند هیچ محدودیتی قائل نیستند و به صرف اینکه درخواست کننده لیسانس داشته مجوز داده اند و کسانی در این مطبوعات فعالیت می کنند که شان و جایگاه خبرنگاران را خدشه دار نموده و الفبای خبرنگاری را نمی دانند.

خبرنگار یکی دیگر از نشریات محلی در این زمینه به خبرنگار جوان گفت : وقتی از اداره ارشاد اسلامی استان در این مورد سوال می کنیم می گویند ما خودمان هم مخالف صادر نمودن این تعداد مجوز در استان هستیم و استان چهارمحال و بختیاری کشش این تعداد نشریه را ندارد اما ظاهرا قانون شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است آن را اجرا کند  و کسانی که حداقل شرایط را داشته باشند به آنان پس از چند ماه مجوز نشریه داده می شود .  این خبرنگار گفت : متاسفانه هیچگونه نظارتی بر روی نشریات صورت نمی گیرد و گاها نشریه هایی وجود دارد که چندین ماه منتشر نمیشود و به محض اینکه آگهی از سازمانی بدست بیاورند اقدام به انتشار می کنند  که این با رسالت اطلاع رسانی سنخیت نداشته و به  کار تجاری بیشتر شبیه است تا فعالیت فرهنگی و اطلاع سانی.

این فعال رسانه ای به خبرنگار ما گفت : متاسفانه این استدلال از وزارت ارشاد اسلامی شنیده می شود که ما مجوز می دهیم تا هر کس توان فعالیت دارد بماند و کسانی که نمیتواند ادامه دهند تعطیل شوند!!  ولی گفته نشده که آیا کسانی که مجوز هفته نامه دارند ماهی یا دو ماه یکبار منتشر میکنند چرا لغو مجوز نمیشوند تا عرصه برای آنانی که دل در گرو این عرصه دارند و تخصص اصلی آنان رسانه است بهتر فعالیت کنند .

یکی دیگر از فعالین مطبوعاتی در استان چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت : حتی چندین بار از سوی وزارت ارشاد اسلامی و یا استانداری ابلاغ شده که ادارات آگهی های خود را به واحد مطبوعات اداره کل ارشاد اسلامی استان دهند تا عدالت در توزیع آگهی ها رعایت شود ولی تاکنون این وعده عملی نشده و توزیع آگهی ها بصورت مستقیم صورت گرفته که این موضوع باعث شده اکثر رسانه ها به مجیز گو و میرزا بنویس مدیران استانی تبدیل شوند و اگر رسانه ای بصورت حرفه ای فعالیت نماید و مشکلات جامعه را انعکاس دهد مورد غضب مسئولین قرار خواهد گرفت و از گرفتن آگهی محروم خواهد شد که این موضوع باعث خواهد شد نشریات حرفه ای از گردونه فعالیت خارج شده و عرصه بدست نااهلان و کسانی که دغدغه فرهنگی ندارند بیفتد.

تماس خبرنگار جوان با بعضی  استان ها در این رابطه حاکیست متاسفانه این نارضایتی در بین اهالی رسانه دیگر استان ها نیز  وجود داشته ولی تاکنون جواب منطقی  و عملی به این اعتراض داده نشده است . یکی از فعالین رسانه ای در یکی از  استان ها در این زمینه گفت : حجم زیاد مجوز صادره و ورود خیل عظیم خبرنگار به این عرصه باعث شده است خبرنگاران واقعی خانه نشین شده و بازاریاب ها عرصه را برای ادامه فعالیت خبرنگاران واقعی تنگ نمایند . این خبرنگار پیکسوت در خاتمه گفت از وزارت ارشاد اسلامی می خواهم هر چه سریعتر صدور مجوز نشریات را محدود نمایند و فقط به کسانی مجوز دهند که سابقه و تخصص رسانه ای فعال داشته باشند و مجوز کسانی که فعالیت نمی کنند را  هر چه زودتر باطل نمایند تا مشکلات عدیده این عرصه کاهش یابد و باعث افزایش سطح کیفی مطالب و نشریات باشیم .

لازم به ذکر است استان چهارمحال و بختیاری دارای 44 نشریه مجوز دار می باشدکه 18 درخواست صدور مجوز نیز در نوبت انتظار قرار دارد .

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر