کد خبر: 828843
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
اصل صورت مسئله تأیید شد
روز پنج‌شنبه صفحه نخست روزنامه‌های اصلاحات و حامی دولت به موضوعی اختصاص داشت که...
محمد اسماعیلی
روز پنج‌شنبه صفحه نخست روزنامه‌های اصلاحات و حامی دولت به موضوعی اختصاص داشت که نشان می‌داد نقل‌قول‌های کریمی قدوسی (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس) از محمدجواد ظریف نه تنها کذب و مخدوش شده است که اساساً‌فاقد حقیقت است، موضوعی که کمتر از 24 ساعت نادرستی آن با تأیید تلویحی ‌علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، عیان شد.

در عالم سياست و تحولات روز كشور، گاه اتفاقاتي روي داده يا مواضعي به فردي نسبت داده مي‌شود كه تشخيص حقيقت ماجرا براي جامعه بسيار دشوار مي‌باشد و تا سند و مدرك معتبري دال بر صحت و سقم آن حادثه يا  خبر به افكارعمومي ارائه نشود، دسته‌هاي سياسي و رسانه‌هاي وابسته به آنها با موج سواري روي آن اذهان عمومي را به انحراف برده و فرسنگ‌ها دورتر از حقيقت ماجرا قرار مي‌دهند.

حاشيه‌هاي مطرح شده درباره جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه در هفته‌اي كه گذشت نيز از همين دسته است، كه بر مبناي آن كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد پس از برگزاري اين جلسه ادعا كرد برگه‌هايي را ميان خبرنگاران توزيع كرد كه برمبناي آن ظريف در جلسه دوشنبه گذشته با اعضاي كميسيون امنيت از اشتباهات خود در مذاكرات هسته‌اي اينگونه گفته بود. كريمي قدوسي بيان مي‌كند‌: «آقاي ظريف در اين جلسه با صراحت گفت كه من اعتراف مي‌كنم كه اشتباه كردم و به حرف جان كري اعتماد كردم، اگر استراتژي خودم را دنبال مي‌كردم، اكنون با مشكل مواجه نمي‌شدم، مي‌پذيرم كه اشتباه كردم و مسئوليت آن را قبول مي‌كنم.»

بعد از اين اتفاق حاميان دولت و رسانه‌هاي زنجيره‌اي موجي گسترده را مبني بر «دروغ‌گو بودن كريمي قدوسي» دنبال كرده و در صفحات نخست رسانه‌هاي مكتوب اين رسانه‌ها با چنين عنواني از نماينده مشهد در مجلس ياد شده بود.
اين در حالي است كه بازبيني فيلم توسط برخي از نمايندگان بيانگر صحت ادعاهاي كريمي قدوسي بود و حاميان دولت با سانسور بخش ديگر حاشيه جلسه ظريف با كميسيون امنيت(مستند بودن ادعاي فيلم جلسه و صحت گفته‌هاي كريمي) تلاش كردند ذهن افكار عمومي را به انحراف بكشانند.
  
بروجردي تکذیب نکرد
در ادامه روز گذشته رئيس كميسيون امنيت نيز مانند بهروز نعمتي(عضو هیأت رئیسه مجلس) وجهانبخش محبي نيا گفته‌هاي كريمي قدوسي را تلویحاً‌ تأييد كرد و گفت: طبق روال دوره‌هاي قبل و در يك روال منطقي مبتني بر تعامل، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و وزارت خارجه، جلسات دوره‌اي به منظور بحث و گفت‌وگو درباره مسائل مهم سياست خارجي دارند.
بروجردي گفت: طبق توافقي كه در آيين‌نامه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح شده است كه همه مطالب مربوط به اين جلسات و جلسات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي توسط سخنگوي كميسيون اعلام مي‌شود و همه اعضا نيز حريم را حفظ مي‌كنند.

وي ادامه داد: مطالبي كه وزراي اطلاعات، خارجه، دفاع و كشور يا  هريك از مقامات در جلسات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام مي‌كنند، ما با استناد به مجموعه قوانين و مقررات نظام در عرصه طبقه بندي، درباره آن مطالب دقت بيشتري مي‌كنيم.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: آقاي كريمي قدوسي در دوره قبل هم اين عقيده را داشتند كه «به نظر من مطالب محرمانه نيست و قابل افشاست» و اين موضوع موجب شد كه در تعامل كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و وزارت امور خارجه خدشه‌اي ايجاد شود و عملاً كميسيون از اطلاعاتي كه بايد در اختيار داشته باشد محروم شود.  بروجردي بدون آنكه گفته‌هاي نماينده مردم مشهد را رد كند بخش محرمانه بودن را برجسته مي‌كند و مي‌گويد: اهميت دارد كه اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جريان ريز تحولات عرصه سياست خارجي قرار بگيرند و حريم‌ها را نيز رعايت كنند. در موضوع اخير هم به رغم اينكه آقاي كريمي قدوسي در جلسه حضور نداشت ولي به گونه‌اي مطلع شد.  رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: با وجود اينكه آْقاي ظريف سه بار در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اعلام كرده بودند«مطالبي را عنوان مي‌كنم و تأكيد دارم حتماً اين موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال كار جاري وزارت خارجه به خصوص در عرصه هسته‌اي ضربه مي‌زند» اما اين اتفاق رخ داد و موجب شد كه ما عملاً يك بار ديگر در شرايط قبلي قرار بگيريم.  ‌اما فارغ از اينكه جلسه فوق محرمانه بوده است يا خير، آنچه مهم مي‌نمايد اين نكته است كه سخنان منسوب به ظريف در كليات (بنا بر قول متواتر)صحت دارد و چنين سخناني از سوي وزير امور خارجه به عنوان عالي‌ترين مقام مذاكره‌كنندگان كشورمان دستاوردهاي مهمي را دارد كه در ادامه به اختصار به آن اشاره مي‌شود.  نقض برجام فراتر از آنكه شكستي اختصاصي براي يك فرد يا گروه باشد شكست تئوري يك جريان سياسي در داخل است كه ماه‌ها قبل از برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تلاش داشت جامعه را به اين باور برساند كه «سازش با غرب» مي‌تواند مشكلات گسترده كشور را كاهش دهد، رفاه را براي جامعه به ارمغان آورد و مسير ايران را روي ريل پيشرفت و توسعه قرار دهد.

جريان غربگرا كه خود عامل اصلي تحريم‌هاي پس از سال 88 بود، بدون توجه به منشأ تحريم‌هايي نظير قطعنامه 1929 – كه در متن آن نيز به منشأ اين قطعنامه تصريح شده است- تلاش كرد با تغيير باورها و تجربيات مردم، اين انديشه را در اذهان عمومي نهادينه كند كه مسير سي و چند سال طي شده از انقلاب اسلامي كه با تكيه بر مباني مهمي نظير «مقاومت در مقابل نظام سلطه» استوار شده است، نتوانسته مشكلات اقتصادي مردم را مرتفع كند و در مقابل خروجي آن افزايش مشكلات معيشتي مردم شده است.  اينگونه ادعاها در حالي است كه طبق آمار و اسناد معتبر و با قياس زندگي مردم قبل و بعد از انقلاب اسلامي مي‌توان به راحتي مبناي چنين ادعايي را رد و فارغ از برخي ضعف‌هايي كه عمدتاً به افراد وارد است و نه كليت نظام اثبات كرد اتفاقاً يكي از دستاوردهاي مهم و بديهي انقلاب اسلامي بهبود وضعيت معيشتي مردم بوده و مذاكرات اخير و حواشي مهم جلسه اخير كميسيون امنيت نيز نشان داد كه مذاكره و تعامل با غرب با هدف بهبود وضعيت معيشتي مردم گرهي از مشكلات جامعه باز نكرده و در مقابل هزينه‌هاي فراواني از جمله «تعطيلي صنعت هسته اي»، «تهديدپذير كردن كشور» و «توسعه تحريم‌ها» را به همراه داشته باشد.

به همين دليل مهم‌ترين نتيجه امروز برجام كه چالش‌هاي متعددي را براي جريان غربگراي داخلي به‌دنبال داشته و مبناي فكري آنها را كه براساس تئوري «سازش با غرب» شكل گرفته بايد بحران انديشه و خردورزي آنها دانست، چراكه نظريه‌پردازان اين طيف ديگر نمي‌توانند مردم را در دوگانه « انقلابي‌گري- معيشت» قرار دهند و آراي آنها را درون سبد خود جاسازي كنند.
به بيان بهتر جريان مورد اشاره با نقض برجام و نتايج آن در داخل كشور ديگر نمي‌تواند درهر انتخاباتي و به لطف شعارهاي پوپوليستي و عوام‌فريبانه «گشايش اقتصادي به واسطه تعامل با غرب» و «همزماني چرخش سانتريفيوژها و چرخ معيشت مردم» آراي بخشي از جامعه را به سوي خود جلب كند.
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
2
اقای بروجردی "بیان هر موضوعی
نمی توان محرمانه باشد"انهم برجام که به همه مردم مربوط ست"چرا؟ که به زندگی ارتباط پیداکرد.مسئولین ما متوجه باشند "که کشورهای غربی فقط سیاست های اعمالی خود را در صحنه
بین الملل مخفی کاری انجام می دهند "در حالی که در کشورما "مسئولین علاقه دارند هر موضوعی را محرمانه اعلام کنند"تا در خطاهای انجام شده خود را"در برابر مردم و قضات کشور"
جوابگو نباشند.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
معلومه که درز نکرده!
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
1
1
سلام بازم نماینده
با بصیرت مشهد
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
1
1
سلام. بنده عملکرد جناب ظریف وهمکارانش را نه تایید میکنم و نه رد . فقط به ذکر دو نکته بسنده میکنم. نخست آنکه وقتی به شخصی گفته میشود که این سخن جایی درز نکند ،بهتر است که امانت دار باشد . دوم آنکه لزومی ندارد که آحاد مردم از همه چیز نظام با خبر باشند. چرا که مثلا آیا بنده میتوانم در خصوص ماندن فلان لشگر در فلان مرز نظر بدهم؟آیا نماینده مجلس میتواند نظر بدهد؟ خیر. چرا که مسله امنیتی است و همگان نباید و نمیتوانند نظر دهند و صرفا اظهار نظر با ریاست کل قوا(مقام معظم رهبری)و امرای نظامی و انتظامی است.با تشکر از نیروهای خدوم جوان آنلاین
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
معلومه که درز نکرده!
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
1
درز جمله " اعتماد من به کری اشتباه بود" از اقای ظریف کجایش محرمانه است؟!
از رهبری تا مردم انقلابی همه اشکارا می گویند "امریکا قابل اعتماد نیست" و نیازی هم به مخفی کاری و شرمساری ندارد
البته مگر اینکه این اظهارات "مایه شرمساری" نمایندگان اصلاح طلب و روزنامه های زنجیره ای شده باشد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
1
باز مردم نامحرم شدند ،آقاي بروجردي مصلحت انديشي هم حدي داره!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار