کد خبر: 828821
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور روسيه روزهاي پنج‌شنبه و جمعه در دو سخنراني و گفت و گوي مطبوعاتي جداگانه، ابتدا فرمان افزايش توان هسته‌‌اي روسيه را صادر كرد...
رئيس‌جمهور روسيه روزهاي پنج‌شنبه و جمعه در دو سخنراني و گفت و گوي مطبوعاتي جداگانه، ابتدا فرمان افزايش توان هسته‌‌اي روسيه را صادر كرد و ديروز هم با اشاره مستقيم به امريكا گفت كه نيروهاي نظامي روسيه از هر نيروي نظامي متخاصم بالقوه‌اي قوي‌ است، موضع‌گيري‌هايي كه باعث شد دونالد ترامپ يك ماه قبل از ورود به كاخ سفيد به آنها واكنش نشان دهد و تأكيد كند كه بايد تا وقتي «جهان در مورد تسليحات هسته‌اي برسرعقل نيامده، امريكا بايد توان هسته‌اي خود را به شدت گسترش دهد و قدرت ببخشد.»

به گزارش جوان ولاديمير پوتين و ترامپ ثابت كردند حتي قبل از ورود ترامپ به كاخ سفيد ممكن است ماه عسل روابط شخصي‌شان تمام شود. رئيس‌جمهور روسيه در همان روزي كه كنترل ارتش سوريه بر حلب تكميل شد و فرمان استقرار جنگنده‌ها و گسترش تأسيسات دريايي روسيه در سوريه را صادر كرد، در نشست فرماندهان نظامي روسيه در وزارت دفاع، فرمان افزايش قدرت و توان هسته‌اي روسيه را هم صادر و تأكيد كرد كه مسكو نيازمند موشك‌هايي است كه بتواند در هر پوشش محافظي از هر جنس نفوذ كند. پوتين با اشاره غيرمستقيم به سيستم سپر موشكي امريكا گفت: «ما نيازمند تقويت قابليت‌هاي نيروي هسته‌اي راهبردي خود هستيم، به ويژه با موشك‌هايي كه مي‌توانند در هر سامانه پدافند موشكي نفوذ كنند». پوتين افزود: « ما بايد به دقت هرگونه تغيير در توازن قدرت در وضعيت سياسي و نظامي در جهان، به‌ويژه در مرزهاي روسيه را تحت نظر داشته باشيم و به سرعت طرح‌هايي براي خنثي كردن تهديدات موجود اتخاذ كنيم».

هنوز ساعاتي از سخنراني روز پنج‌شنبه پوتين در جمع فرماندهان نظامي نگذشته بود كه دونالد ترامپ غيرمستقيم به فرمان گسترش هسته‌اي او واكنش نشان داد و توئيت كرد: «ما بايد قابليت‌هاي نظامي و توانمندي‌هاي استراتژيك هسته‌اي خود را به‌خصوص با پيچيدگي‌هاي موشكي‌اي كه قادر باشد در هرگونه سيستم دفاع موشكي موجود و آينده نفوذ كند تقويت كنيم. » ترامپ كه اين روزها در امريكا متهم به اين مي‌شود كه پيروزي خود در انتخابات رياست جمهوري را مديون دخالت هكر‌هاي روسي است، سعي كرده از لحن تند مقابل پوتين خودداري كند و گفته روسيه نيز بايد به‌دقت هرگونه تغييري در تعادل قدرت و وضعيت سياسي -نظامي در جهان را به‌خصوص در مرز‌هاي خود زير نظر داشته باشد، ولي تأكيد كرده: « تا وقتي جهان در مورد تسليحات هسته‌اي سر عقل نيامد، امريكا بايد توانايي هسته‌اي خود را به شدت تقويت كند و گسترش بدهد.» توئيت ترامپ، در كنفرانس مطبوعاتي ديروز، مورد توجه پوتين قرار گرفت ولي او نيز با گفتن اين جمله كه از تأكيد ترامپ بر ضرورت تقويت توانمندي اتمي ارتش امريكا، تعجب نكرده، سعي كرد همزمان از چالش لفظي با ترامپ خودداري كند. پوتين در عين حال تأكيد كرد: «‌نمي‌دانم چرا مسئولان كنوني امريكا پافشاري مي‌كنند كه قوي‌تر هستند؟ آنها تعداد زيادي موشك و ناو هواپيمابر دارند و البته ما اين را انكار نمي‌كنيم بلكه مي‌گوييم ما قوي‌تر از هر متجاوزي هستيم و اين واقعيت دارد. »او در عين حال تأكيد كرد: « ما مي‌توانيم به طور يقين  بگوييم كه در حال حاضر از هر نيروي مهاجمي قوي‌تريم. از هر نيرويي. ارتش روسيه قوي‌تر از هر دشمن و در برابر هر كشور حمله‌كننده است.» پوتين ادامه داد: «نيروي سه‌گانه اتمي روسيه (موشك‌هاي قاره پيماي زمين پايه، هواپيماهاي دورپرواز حامل موشك‌هاي هسته‌اي، ناوها و زيردريايي‌ها با توان پرتاب جنگ افزار اتمي در حفظ موازنه راهبردي نقشي كليدي دارد.» به گفته رئيس‌جمهور روسيه مسكو تا سال 2021 بايد برخورداري نيروهاي مسلح روسيه از جنگ‌افزارهاي پيشرفته و نوين به بيش از 70 درصد تسليحات برسد.

پوتين گفته كه البته روسيه به دنبال مسابقه تسليحاتي جديدي نيست ولي تأكيد كرده است: «در حالي كه يك طرف (امريكا) به طور يكجانبه ازپيمان ضد بالستيك خارج شده و اعلام كرده كه يك چتر ضد هسته‌اي ايجاد خواهد كرد، طرف مقابل (روسيه) يا بايد به دنبال ساخت چتر (هسته‌اي) مشابهي باشد كه البته من اطمينان دارم كه ما بايد چنين كاري را بكنيم...  يا اينكه بايد به دنبال ايجاد ابزار‌هايي باشيم كه از طريق به روز رساني سلاح‌هاي هسته‌اي تهاجمي خود، در دفاع موشكي (طرف مقابل) نفوذ كند كه اين كار نيز با موفقيت در حال انجام است. » روزنامه واشنگتن پست در گزارشي با قلم فيليپ بامپ، نوشته است: دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين توافق دارند كه مسابقه تسليحات هسته‌اي را احيا كنند. نشنال پست واكنش ترامپ به فرمان هسته‌اي پوتين را تعبير به اين كرده كه پوتين در پي احياي از سر‌گيري جنگ سرد است. نشنال پست هم واكنش ترامپ به فرمان پوتين را «جنگ سرد دوم» تعبير كرده است.
  
جنگ ستارگان جديد؟
روز گذشته همزمان با اوج گرفتن رويارويي استراتژيك امريكا و روسيه منابع امريكايي از آزمايش موشك ضدماهواره از سوي روسيه خبر دادند.  به گزارش ايرنا، خبرگزاري‌هاي غربي به نقل از وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) ادعا كرده‌اند كه روسيه موشك‌هايي را مورد آزمايش قرار داده است كه گويي قادرند ماهواره‌هاي امريكا را هدف قرار دهند. خبرگزاري اسپوتنيك روز جمعه در اين باره نوشت: در گزارش‌هاي انتشار يافته، سامانه موشكي ادعا شده «نودل» است و اعلام شده 16 دسامبر در يك پايگاه در مركز روسيه مورد آزمايش قرار گرفته است و براساس برداشت‌ها، سرويس‌هاي ويژه ايالات متحده اين موضوع را زير نظر داشته‌اند. روزنامه واشنگتن پست نيز آن را پنجمين آزمايش موشكي نودل و سومين پرواز موفقيت آميز برشمرده است. از محل دقيق انجام آزمايش مورد ادعاي پنتاگون اطلاعاتي در دست نيست و همچنين در باره اينكه به فضا يا پايين‌تر از محدوده مداري زمين پرتاب شده است، اطلاعي وجود ندارد. يكي از كارمندان پيشين پنتاگون نيز اعلام كرده است كه امكان دارد موشك نودل بتواند سامانه ماهواره‌اي جهت‌ياب امريكا (GPS) را به گونه كامل از كار بيندازد و بخشي يا همه توان «بهره‌وري و اثرمندي تمامي موشك‌هاي كروز دوربرد را از بين ببرد و به عملكرد جنگ‌افزارهاي دقيق ارتش اين كشور آسيب بزند.» روسيه از تجهيز ارتش اين كشور به جديدترين سامانه جنگ الكترونيك خبر داد. آلكساندر ياكونين، مديركل شركت ابزار‌سازي روسيه گفت: اين سامانه جديد قابليت رقابت با نمونه‌هاي مشابه در امريكا، بريتانيا، فرانسه و اسرائيل را دارد و در سال 2017 ميلادي به طور گسترده در ارتش روسيه به خدمت گرفته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار