کد خبر: 828757
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
عدم حمايت مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دومين توليد کننده سنگ‌هاي ساختماني کشور را در ركود فرو برده است
لرستان با داشتن 109 معدن سنگ و توليد سالانه 3 ميليون تن از انواع سنگ‌هاي تزئيني و ساختماني، بعد از اصفهان بـه لحاظ میزان استخراج سنگ در رتبه دوم کشور قرار دارد. اين درحاليست که هم اكنون تنها از يک چهارم ظرفيت موجود در بخش توليد سنگ‌هاي ساختماني اش استفاده مي‌شود. خبرها حكايت از تعطيلي اغلب معادن اين استان دارد که به اعتقاد متوليان بي توجهي مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و عدم حمايت آنها از شاغلان اين بخش در ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و به روز رساني و استفاده از تجهيزات و کارخانه‌هاي پيشرفته منجر به اين شده که محصول توليد شده قابليت صادرات نداشته باشد. بنابراين نه تنها لرستاني‌ها نمي‌تواند از تمام پتانسيل‎‌هاي موجود خود بهره‌ ببرد، بلکه سنگ‌هايي را هم که استخراج مي‌کنند، ناچارند به صورت خام به دلالان بفروشند تا اگر سودي هم دارد نصيب اين واسطه ها شود.
ميترا شهبازي
109 واحد معدن سنگ لرستان در كما

بر اساس آمارها در حال حاضر 109 معدن سنگ در استان لرستان فعال است كه سالانه 3ميليون تن انواع سنگ هاي تزئيني و ساختماني را توليد مي كنند و همين ارقام آنها را در رتبه دوم توليد اين محصول در کشور قرار داده است. البته اين حجم از توليد نيز درحالي انجام مي‌شود که لرستاني‌ها از تمام ظرفيت‌هاي توليد سنگ در استان خود بهره‌ نمي‌برند و به گفته مسئولان استاني صنعت سنگ لرستان تنها با يک چهارم ظرفيت موجود فعاليت مي‌کند. با اين حال همين مقدار اندک توليد سنگ هم در نبود پايانه صادراتي به خوبي به فروش نمي‌رسد و نبود حمايت‌ مسئولان از اين صنعت، راه را براي جولان دلالان و واسطه‌ها باز گذاشته که تمام سود ناشي از فعاليت معادن را به تاراج ببرند. به گفته شاغلان اين بخش، نبود زيرساخت‌هاي مناسب، تجهيزات و فناوري‌هاي نوين و عدم حمايت مسئولان از اين صنعت، معادن استان را يا به حالت نيمه تعطيل يا تعطيل کامل قرار داده است.

در اين خصوص نماينده مردم اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه اغلب واحدهاي توليد سنگ لرستان در حالت کما فرو رفته‌اند به خبرنگار جوان مي‌گويد: گفته مي‌شود از ۱۰۹ معدن سنگ لرستان تعداد ۶۴ معدن فعال هستند، اما اکنون معادن فعال استان خيل کمتر از اين مقدار که اعلام شده، فعال است. به طوري که اغلب واحدهاي سنگ و کارخانه‌هايي که داريم يا تعطيل هستند يا نيمه تعطيل هستند. تعداد خيلي کمي از اينها فعال هستند.

محمد خدابخشي با اشاره به اينکه شهرستان اليگودرز به لحاظ توليد سنگ در استان از اهميت بالايي برخوردار است، مي‌افزايد: متاسافانه سرمايه گذار اين بخش به دليل اينکه از سوي متوليان امر حمايت نشده اند، نتوانسته‌اند به توسعه منطقه کمک کنند و اشتغال‌زايي کنند که بايد با برنامه ريزي مشکلات اين بخش را مرتفع سازيم.

اين نماينده مردم با اشاره به راهکارهايي که مي‌توان در جهت بهبود وضعيت موجود به کار برد، ادامه مي‌دهد: از جمله اقداماتي که براي رفع مشکل صنعت سنگ لرستان ضرروي است اين است که به عنوان نمونه در شهرستان اليگودرز يک پايانه سنگ ايجاد شود. با ايجاد اين پايانه ما مي‌توانيم علاوه بر انبار کردن سنگ‌هاي توليدي، با بهره گيري از ابزارهاي تبليغاتي زمينه صادرات محصولات توليد شده را هم فراهم کنيم و مشکل رکود صنعت سنگ لرستان برطرف مي‌شود.

تجهيزات قديمي مانعي براي صادرات

درحالي که لرستان به لحاظ توليد سنگ و پودر سنگ با کيفيت از ظرفيت قابل ملاحظه‌اي برخوردار است اما با اين حال بي‌توجهي مسئولان به اين صنعت، زمينه صادرات و رونق منطقه را از لرستاني‌ها گرفته است. نماينده مردم اليگودرز در اين خصوص مي‌گويد: محصولات توليدي در کارخانه‌هاي لرستان، اين قابليت را دارند که به تمام استان‌هاي کشور صادر شوند. علاوه بر اين ما مي‌توانيم از صادرات خارجي هم در اين زمينه بهره‌ببريم.

خدابخشي با اشاره به اينکه معضل فعلي اين است که محصولات توليدي صنايع سنگ لرستان فروش نمي رود، ادامه مي‌دهد: بايد زمينه جذب سرمايه‌گذاران خارجي را به اين منطقه فراهم کنيم. اين امر نيز محقق نمي‌شود مگر اينکه، کارخانه‌ها به روز شوند، تجهيزات و فناوري‌ها قديمي تعويض شوند. متاسفانه اکنون همين به روز رساني نشدنش باعث شده کفيت سنگ به لحاظ برش و نوع فرآوري پايين بياد و که ضربه‌بزرگي براي بخش صادرات سنگ‌هاي توليد شده محسوب مي‌شود. چراکه استفاده از فناوري‌هاي نوين نه تنها قيمت تمام شده براي توليد سنگ را کاهش مي‌دهد بلکه محصول از کيفيت بالاتري هم برخوردار مي‌شود.

وي در پايان مي‌گويد: توقعي که ما اکنون از مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت داريم اين است که بيايند از نزديک با مشکلات شاغلان اين بخش روبه‌رو شوند و براي رفع آن اقدام کنند.

رفع موانع و مشکلات صنعت سنگ در لرستان، فایده‌ای چند وجهی دارد؛ هم می‌تواند به بخش ارزآوری و صادرات کمك کند و هم در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی منطقه یاری رسان باشد. بنابراين قطعا تحقق این امر در راستای ایجاد اشتغال که دغدغه مسئولان استاني هم هست موثر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار