کد خبر: 828643
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
روحاني که در کارزار انتخابات به افزايش نرخ دلار در دوران تحريم خرده مي‌گرفت حالا در دوران رفع تحريم‌ها(!) دلار دولت خود را بالاي 4هزار تومان مي‌بيند. هرچند برخي مي‌گويند اين کار خود دولت است...
هادی غلامحسینی
ارزش ريال در برابر دلار امريكا روز گذشته باز هم كاهش يافت، به طوري كه هر 4‌هزارو25 تومان با يك دلار برابري كردو در شرايطي كه دولت يازدهم و بانك مركزي وعده كنترل تورم و همچنين تقويت ارزش پول ملي را به مردم داده بودند، باز هم شاهد بي‌ارزش‌تر شدن ريال در برابر دلار هستيم.

به گزارش «جوان»، در جريان افزايش قيمت ارز در بازار در هفته‌هاي اخير و با تحولات قيمتي ديروز، تفاوت بين قيمت ارز رسمي و غيررسمي تا حدود 925 تومان پيش رفت و اين در حالي است كه بانك مركزي براي روزگذشته قيمت دلار مبادله‌اي را نیز تا 3‌هزار‌و‌230  تومان ثبت كرده بود.
 
اين در حالي است كه اين اختلاف قيمت تا همين چندماه پيش تا كمتر از ۳۰۰ تومان كاهش يافته بود و مسئولان بانك مركزي با رضايت از اين كاهش شكاف ارزي، آن ‌را عاملي مثبت و زمينه‌ساز براي يكسان‌سازي نرخ ارز مي‌دانستند؛ طرحي كه با اين اوصاف ديگر چندان اميدي براي اجرايي شدن ندارد، لااقل به اين زودي‌ها.
حسن روحاني كه در مبارزات انتخاباتي خود افزايش بهاي دلار در دوران تحريم را مورد نقد قرار داده بود، حالا پس از رفع تحریم‌ها(!) با نوسان بازار ارز روبه رو شده است، اين در حالي است كه نظريات مختلفي در رابطه با رشد بهاي دلار در بازار آزاد و عبور آن از 4 هزار تومان عنوان مي‌شود و برخی آن را تدبیر خود دولت می‌دانند.
 
آغاز ریاست جمهوری ترامپ
علاوه بر اين روز گذشته آغاز رسمي رياست جمهوري ترامپ در امريكا بود كه به اعتقاد فعالان بازار با توجه به موضع‌گيري‌هاي انتخاباتي وي احتمال افزايش نرخ بهره در امريكا را تقويت و نرخ جهاني دلار را افزايش داده است.

عده‌اي براين باورند كه برجام به ثمر نشست و چون دولت همه تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد برجام گذاشته بود، از اين رو شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه به دليل ضعف توليد ملي ريال بيش از پيش تضعيف مي‌شود و در واقع اين ارزش ريال است كه در برابر دلار آب مي‌رود، از سوي ديگر عده‌اي مي‌گويند چشم‌انداز پسا‌برجامي دولت در خطر است، از همين رو دولت ترجيح داده با افزايش بهاي ارز هم از ارزهاي خود صيانت كند و هم اينكه بخشي از ارزهايش را با ريال بالاتري معاوضه كند و از اين محل بتواند كسري بودجه، دستمزد و مزاياي پايان سال كارمندان، بدهي پيمانكاران، صندوق‌هاي بازنشستگي و... را بدهد، البته برخي نوسان ايجاد شده در بازار ارز را از چشم صادركنندگان بخش خصوصي چون پتروشيمي‌ها، سنگ‌آهني‌ها، پروپان، گاز و... مي‌بينند و براين باورند صادركنندگان ارزهاي ناشي از صادرات مواد ملي ايران را به داخل كشور باز نمي‌گردانند و در كشورهاي خارجي چون امارات، تركيه، عمان و... سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اين در حالي است كه از ابتداي سال 95 اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني بهاي دلار در بازار داخلي را مصنوعي دانسته و خواستار جهش بهاي دلار بودند كه به نظر مي‌رسد به خواسته خود رسيدند.

همچنین در سال‌هاي اخير شركت‌هاي صادركننده پتروشيمي به واسطه رشد سهم صادراتي‌شان سهم قابل ملاحظه‌اي را از بازار ارز كشور در اختيار گرفته‌اند و اگر به خاطر داشته باشيم در اواخر دولت دهم نيز بين دولت و صاحبان صنعت پتروشیمي به دليل بي‌انضباطي در تزريق ارزهاي حاصل از صادرات يك درگيري شكل گرفت و در اين ميان برخي مي‌گويند پتروشيمي‌ها به دولت پيام داده‌اند كه تنها در صورت كاهش نرخ خوراك پتروشیمي در بودجه سال 96 اقدام به تزريق ارزهاي خود در بازار آزاد خواهند كرد كه جا دارد مسئولان نظارتي و مجلس بررسي كنند ببينند مخل نظم اقتصادي بازار ارز چه بخشي بوده و با اين بخش به عنوان مفسد اقتصادي برخورد كنند.
  
سوسه پتروشيمي‌ها براي بازار ارز
در همين رابطه رئيس كل بانك مركزي در آذر ماه 95 در ديدار با صاحبان صنعت پتروشيمي ايران، با بيان اينكه بانك مركزي در شرايط نوسانات ارزي از شركت‌هاي صادراتي انتظار انضباط بيشتر در نوع اقدامات خود را دارد، گفت: بانك مركزي ديگر ابتكارعمل را در تنظيم بازار ارز در دست ندارد و اكنون سهم كلاني از تأمين ارز كشور به صادرات غيرنفتي مربوط شده كه در اين بخش، پتروشيمي سهم اساسي را به خود اختصاص داده است.

ولي‌الله سيف تصريح كرد: نوع برنامه‌هاي ارسالي پتروشيمي‌ها در رابطه با تزريق ارز به بازار با برنامه عمليشان همخواني ندارد و اين موضوع موجب بروز بي‌انضباطي در بازار ارز مي‌شود. بر همين اساس بانك مركزي درصدد رفع اين خلأ اقدام مي‌كند و اراده‌ بانك نيز اين است كه با در نظر گرفتن ميزان عرضه ارز به بازار توسط صادركنندگان، صرفاً كسري ارز ناشي از عدم حضور واحدهاي پتروشيمي را تأمين كند.
  
ردپاي صرافي بانك‌ها در گراني دلار
ديروز صرافي‌ها قيمت خريد دلار را تا 3 هزار و 990 تومان ثبت كرده و آن‌را تا 4هزار و 10 تومان هم به فروش رساندند. وقتي دليل اين افزايش قيمت را از آنها جويا مي‌شويم، صرافي بانك‌ها و افزايش تقاضا در نتيجه ورود افراد غير متخصص به بازار دليل عمده آن عنوان مي‌شود.
صرافي‌ها مي‌گويند قيمت‌ها به طور غيرمستقيم از قيمت‌هايي كه صرافي بانك‌ها تعيين مي‌كنند و قيمت ارزي كه صرافي‌هاي نماينده بانك مركزي به طور عمده در اختيارشان قرار مي‌دهد نشئت مي‌گيرد. وقتي به صرافي بانك‌ها مراجعه كنيد اين ادعاي صرافان آزاد تأييد مي‌شود. امروز بانكي‌ها كه به عنوان نمايندگان بانك مركزي در بازار ارز فعاليت مي‌كنند، دلار را تا 3 هزار و 985 تومان قيمت‌گذاري كرده و به فروش رسانده‌اند، در نتيجه مشخص است كه در بازار قيمت از 4‌هزار تومان عبور مي‌كند.
  
سفرهاي خارجي
در اين بين برخي براين باورند تأمين ارز سفرهاي آغاز سال نو ميلادي و تهيه زودهنگام ارز سفرهاي خارجي شب عيد توسط قشر متمول جامعه موجب فشار بر بازار ارز شده است و در اين بين عده‌اي دیگر مي‌گويند برخي از مردم ريال خود را به دلار تبديل مي‌كنند و طي روزهاي گذشته شاهد سرمايه‌گذاري بيشتر مردم در بازار ارز بوده‌ايم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهدیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
ساست گذاری های دولت تدبیر وامید است ... !!!
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
0
0
سایت محترم"لازم ست بگوئیم کار هرکس
نیست خرمن کوفتن"مرد توانا در عمل
می خواهد" با وزرای مقتدر"نه شعار دادن
های توحالی.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
0
0
در آمریکا یک دلقک عطسه میکند و در کشور مستقل ایران اقتصاد مملکت کله پا میشود جالب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار