کد خبر: 828538
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
با وجود توسعه راه‌آهن تنها 5 درصد حمل ونقل بار دراصفهان توسط اين سيستم انجام مي‌گيرد
درحالي كه استفاده از خطوط ريلي براي جابجايي كالا از لحاظ ايمني و هم كاهش هزينه ها مرقوم به صرفه است ،با اين وجود هنوز هم دربرخي از مناطق كشوربهره بردن ازاين سيستم حمل ونقل مورد غفلت قرار گرفته كه دراين ميان مي توان به استان اصفهان اشاره كرد . بررسي ها نشان مي دهد درحالي كه راه آهن اصفهان مي تواند نقش مهمي را در زمينه حمل ونقل سوخت ايفا كند، اما درحال حاضر اين تانكرها هستند كه بالاترين نقش را دراين زمينه بازي مي كنند. اين موضوع موجب شد تا چندروزقبل رئیس حوزه راهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با گلايه ازاين نقصان اعلام كند:«درحال حاضر95 درصد حمل بار توسط جاده و تنها پنج درصد توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شودكه بايد دراين خصوص به فكر چاره بود.»
محمدرضا سوري
جولان باربرهاي فرسوده در جاده‌هاي اصفهان به دليل بي‌توجهي به سيستم حمل و نقل ريلي

شرايط اقتصادي دركنار موقعيت جغرافيايي وگردش پذير بودن اصفهان موجب شده تا اين استان جزء پرترددترين مناطق كشور به شمارآيد. درحالي كه اين منطقه پهناوركشورازدير باز ازنعمت قديمي ترين جاده ها وفرودگاه بين المللي برخوردار بوده است ، با اين وجود مسائلي مهمي همچون ، ايمني وكم هزينه بودن بودن موجب شده تااز چند سال قبل توسعه حمل ونقل ريلي در دستور كار مسئولان اين استان قرار بگيرد. مدیر کل راه‌آهن استان اصفهان دراين خصوص مي گويد :«درحال حاضر وجود ۲۵۰ کیلومتر شبکه ریلی وبرنامه ريزي هاي مدون براي توسعه آن اهميت اين موضوع را نشان مي دهد.»

حسن ماسوری مي افزايد:«وجود كارخانه ذوب آهن دراستان موجب شده تا از لحاظ ايجاد زيرساختها دچارمشكل نباشيم .» وي با اشاره به وجود گره ترافیکی شمال - جنوب و شرق تا غرب استان ادامه مي دهد:«اين مهم موجب شده تا توسعه خطوط ریلی زرین‌شهر تا میبد و از آنجا تا محمدیه را در دستور کار قراردهيم.»

نگاهي به وضعيت راه آهن دراصفهان

درحالي كه سالهااز ايجاد خطوط راه آهن در مسير اصفهان ،تهران ومشهد مي گذرد لذا،مزايا استفاده ازخطوط ريلي موجب شده تا گسترش اين نوع از راهها ازاين منطقه به ساير استانها در دستور كار مسئولان قرار بگيرد.دركنار اين موضوع ايمني بالاي خطوط راه آهن اصفهان درزمينه بروز حوادث در سالهاي متواليخصوصا سال 94،سبب شد تا توسعه راه آهن دردستور كار مسئولان اين استان قرار بگيرد.

رئیس حوزه راهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان دراين خصوص مي گويد:« درحال حاضربراي ساخت محور ریلی اصفهان - اهواز دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستيم كه احداث آن می تواند زمینه افزایش صادرات به استان های همسایه را فراهم سازد.»

احمد معینی با اشاره به اينكه اتصال راه آهن اصفهان به شیراز گامی مهم در باز شدن خطوط ریلی دراستان است ، مي افزايد:«اين درحالي است كه خط آهن اصفهان – خرم آباد كه نقش مهمی در حمل بار استان اصفهان به غرب کشور رادارد به دلیل بروز برخي كمبودها دچار مشكل شده است.»گزارشها نشان مي دهد،دوخطه شدن خطوط ريلي اصفهان، وراه اندازي قطارپرسرعت اصفهان – تهران ازجمله اقدامات مهمي است كه در دستوركار قرارداشته وقراراست ظرف دو سال آينده اجرايي شود.

رئیس حوزه راهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص آخرين اقدامات براي توسعه خطوط ريلي دراين منطقه مي گويد:«درحال حاضر يكي از معتبرترين شرکت هاي چینی در حال مطالعه بر روی افزايش سرعت قطار این مسیر است .»احمد معینی مي افزايد:« به جز ۳۰ کیلومتر انتهایی،70درصدعمليات زیرسازی ،چهار خط راه آهن در اصفهان اجرا شده است و از سال آینده روسازی اين خطوط آغاز می شود.»

بي توجهي به حمل ونقل ريلي

گزار ش ها نشان مي دهد ،يكي از مزاياي توسعه حمل و نقل ریلی صرفه جويي سالانه 3300 میلیارد تومان در مصرف سوخت است واين موضوع مهم مي تواند سالانه 2600 میلیارد تومان سود اقتصادي داشته باشد، اين مزايا موجب شده تا مسئولان وزارت راه دربرنامه ريزي برای سال 99، حمل باررا از 34 میلیون تن کنونی به 91 میلیون تن و در بخش مسافری از 6/21 به 43 میلیون نفر برسانند.

با وجود اينكه در سالهاي اخير اقدامات خوبي در زمينه توسعه خطوط ريلي در استان اصفهان رخ داده است ،اما بررسي ها نشان مي دهد، رقبت قابل توجهي به استفاده از خطوط ريلي درميان استفاده كنندگان از وجود ندارد.

اين موضوع موجب شد تا چندروز قبل ،رئیس حوزه راهسازی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در انتقاد از بي توجهي در استفاده از سيستم راه آهن براي حمل ونقل بار دراستان اعلام كند :«درحال حاضر95 درصد حمل بار توسط جاده و تنها پنج درصد توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شودكه بايد دراين خصوص به فكر چاره بود.»

احمد معيني با انتقاداز شرکت نفت مي افزايد:«با وجود اينكه استفاده از خطوط ريلي براي حمل ونقل سوخت علاوه بر سوداقتصادي ،از لحاظ ايمني نيز مقرون به صرفه است اما هيچ رقبتي به استفاده ازآن نيست.»

وي ادامه مي دهد:«با توجه به مزايا وسرمايه گذاري كه در اين زمينه انجام شده است لذا از مسئولان مي خواهيم كه با استفاده واستقبال از سيستم راه آهن مارا در رونق بخشيدن به اين زير ساختها ياري كنند.»

با توجه به فرسودگي وعمر بالاي ناوگان باري كه نوسازي آنهادوراز ذهن مي رسد لذا مي طلبد با توجه به حوادثي كه در كمين آنها نشسته است مسئولان استفاده از سيستم حمل ونقل ريلي را دردستور كار خود قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار