کد خبر: 828454
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
دونالد ترامپ با رأي مجمع انتخاب‌كنندگان، به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكا تعيين شد و...
دونالد ترامپ با رأي مجمع  انتخاب‌كنندگان، به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكا تعيين شد و با وجود همه مناقشاتي كه بعد از انتخاب شدنش مطرح بود، از 20 ژانويه (اول بهمن) در كاخ سفيد مشغول به كار خواهد شد. او حالي خود را براي سوگند رياست جمهوري آماده مي‌كند كه 54 درصد امريكايي‌ها به او بدبين هستند.

به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ دوشنبه شب در نشست مجمع انتخاب‌كنندگان (Electoral college) در سراسر امريكا با به دست آوردن 304 رأي الكترال در مقابل 227 رأي الكترال هيلاري كلينتون، رسماً به عنوان رئيس‌جمهور امريكا انتخاب شد. براساس گزارش وال‌استريت ژورنال، انتخاب ترامپ در حالي صورت گرفت كه او نزديك به 3 ميليون رأي كمتر از كلينتون به دست آورده بود: انتخاب ترامپ در حالي صورت گرفت كه به نوشته وال‌استريت ژورنال، در هر دو حزب جمهوريخواه و دموكرات فعالان تا دقيقه 90 براي جلوگيري از رئيس‌جمهور شدن او تلاش مي‌كردند ولي رأي 38 الكتوري استين، ترامپ را از آراي لازم براي رئيس جمهور شدن برخوردار كرد. با وجود انتخاب رسمي او به عنوان رئيس‌جمهور امريكا، رأي‌گيري دوشنبه شب در مجمع سراسري انتخاب‌كنندگان يكي از بي‌سابقه‌ترين رأي‌گيري‌ها بود، به طوري كه تعداد انتخاب‌كنندگان (Electors) كه رأي خود را به نامزدهايي غير از ترامپ و كلينتون انداختند، در 100 سال اخير بي‌سابقه بود. وال‌استريت ژورنال مي‌گويد: «اين نشان‌دهنده شكاف‌هاي عميق ترديدآميز در داخل كشور (امريكا ) است كه در فصل انتخابات امريكا به وقوع پيوست و در آن ترامپ در آراي الكترال كلينتون را شكست داد ولي در مجموع آراي عمومي از كلينتون عقب ماند. دست‌كم هفت انتخاب‌كننده اراده رأي‌دهندگان (امريكايي) را در ايالت‌هايشان كنار زدند؛ شماري كه تقريباً در 150 سال گذشته ديده نشده است.» به نوشته وال‌استريت ژورنال، دو انتخاب‌كننده جمهوريخواه در تگزاس رأي‌شان را به جان كاسيچ و ران پل دادند. در جبهه دموكرات‌ها نيز چهار انتخاب‌كننده در واشنگتن، از دادن رأي به هيلاري كلينتون خودداري كردند و در عوض به تيم كين رقيب اول در دور مقدماتي رأي دادند. سه رأي به كالين پاول، وزير خارجه اسبق امريكا داده شد و يك انتخاب‌كننده نيز رأي خود را به سناتور برني سندرز داد. آراي داده شده به معاونان رئيس‌جمهور از اين هم پراكنده‌تر بود و به جاي معاونان ترامپ و كلينتون به افرادي ديگر داده شد. شبکه خبري امريکايي ان‌بي‌سي نيوز گزارش داد: در حالي که «دونالد ترامپ» خود را براي سوگند رياست جمهوري و فرماندهي کل قوا در امريکا آماده مي‌کند، نظرسنجي‌ها حکايت از آن دارد که اکثر امريکايي‌ها نسبت به رياست جمهوري او بدبين و نامطمئن هستند. به گزارش ايرنا، ان‌بي‌سي نيوز روز سه‌شنبه گزارش داد: در نظرسنجي مشترک اين شبکه خبري با نشريه امريکايي «وال‌استريت ژورنال» نشان مي‌دهد در مجموع 54 درصد از امريکايي‌ها درباره آينده رياست جهموري ترامپ نامطمئن يا نگران هستند.

بنا بر اين گزارش، در اين نظرسنجي مشترک، 25 درصد از امريکايي‌ها گفته‌اند که درباره آينده رياست جمهوري ترامپ «نامطمئن» و «بدبين» هستند. در همين حال 29 درصد نيز نگران آنچه در دوران رياست جمهوري وي خواهد گذشت، هستند. ان‌بي‌سي نيوز گزارش داد: در مجموع تنها 45 درصد به دوران رياست جمهوري ترامپ «خوشبين» هستند يا «اطمينان» دارند که از اين ميان 22درصد اطمينان و 23درصد نيز ديدگاهي «اميدوارانه» به رياست جمهوري آتي وي دارند. اين شبکه خبري امريکايي افزود: اين نظرسنجي درباره چشم‌انداز آتي رياست جمهوري ترامپ به مراتب نگران‌کننده‌تر از نظرسنجي‌هايي که براي جورج دبليو بوش (پسر) و باراک اوباما به عمل آمده، است. ديروز همچنين ترامپ، وينسنت ويولا تاجر ميلياردر نيويورکي را به عنوان عالي‌ترين مقام غيرنظامي در ارتش امريکا معرفي کرد. وينسنت ويولا با ثروتي برابر با دست‌کم  8/1 ميليارد دلار، مؤسس شرکت تجاري virtu Financial  و مالک تيم هاکي «يوزپلنگ‌هاي فلوريدا» است. وي از سوي تيم گذار قدرت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريکا به شدت مورد تحسين قرار گرفته است.

ترامپ در بيانيه‌اي گفت: وينسنت با خدمات نظامي برجسته و سوابق بسيار چشمگيرش در جهان تجارت در کل زندگي‌اش ثابت کرده که مي‌داند چطور يک رهبر باشد و در رويارويي با هرگونه چالشي نتايج مهم و بزرگ به دست آورد. وي افزود: وينسنت ويولا «سند زنده رؤياي امريکايي» است چراکه او در شهر بروکلين نيويورک در يک خانواده ايتاليايي مهاجر متولد و با سعي و تلاش ميلياردر شد. دونالد ترامپ ديروز همچنين در بيانيه‌اي ضمن محکوم کردن حمله تروريستي مرگبار بازار کريسمس در برلين آلمان اعلام کرد که امريکا با ديگر کشورها براي نابودي گروه تروريستي داعش همکاري خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار