کد خبر: 828453
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور در يك مراسم رسمي و با حضور اعضاي كابينه از مكتوبه‌اي به نام «حقوق شهروندي» رونمايي كرد و فرداي آن رسانه‌هاي همسو با دولت نوشتند: «الوعده وفا» و «پاي تمام وعده‌هايم ايستاده‌ام».
دکتر عبدالله گنجی
رئيس‌جمهور در يك مراسم رسمي و با حضور اعضاي كابينه از مكتوبه‌اي به نام «حقوق شهروندي» رونمايي كرد و فرداي آن رسانه‌هاي همسو با دولت نوشتند: «الوعده وفا» و «پاي تمام وعده‌هايم ايستاده‌ام». اما هيچ كس نمي‌داند اين منشور قرار است چه كند؟ سياست كلي است يا اجرايي، تضمين شده است يا توصيه، عملياتي است يا تزئيني، نمادين است يا كاربردي، انتخاباتي است يا حقوقي، جوهري است يا تاكتيكي...

دقت در محتواي آن نشان مي‌دهد كه اين مكتوبه آميزه‌اي از همه مفاهيم و واژه‌هاي زيبا، مطلوب و عالي است. به تعبير بهتر ترسيم‌كننده مدينه فاضله افلاطون يا لوياتان تامس هابز است كه صرفاً آرماني خواهد ماند. بدون ترديد رونمايي از اين مكتوبه (بخوانيد انشاي زيبا) در زنگ حساب (پايان دولت و گزارش كار) نوعي جابه‌جايي اولويت‌هاست كه لابد هر‌كس هم نقدي بدان بكند در قطب‌بندي فردا (انتخابات) به عنوان ضد حقوق شهروندي، اقتدارگرا و سرهنگ... معرفي خواهد شد اما سه ايراد شكلي به اين انشاي زيبا و كم بديل وارد است كه اهداف پشت آن را با بحران تحليل و انسداد هدف مواجه مي‌كند.

اگر واقعاً دولت به دنبال تضمين حقوق شهروندي است چرا تراز آن را رونمايي از يك متن قرار داده است؟ اگر «حقوق» است «تضمين‌كننده حقوق» يعني قوه ‌قضائيه كجاي ماجراست؟ مگر مي‌شود امري در قالب حقوق طرح شود اما تضمين قهري قوه قضائيه پشت آن قرار نگيرد؟ يا مكانيسمي براي تضمين آن پيش‌بيني نشود؟ ايراد دوم اينكه: مگر مي‌شود امري در تراز حقوق ملت طرح شود اما مجلس يا تصويب‌كننده قانون در تهيه و تصويب آن نقشي نداشته باشد. ايراد سوم اينكه اگر اين متن تصويب شده و تضمين شده نيست، پس چيست؟ آيا جزو سياست‌هاي كلي نظام است؟ اگر سياست كلي است چرا در سازوكار مجمع تشخيص مصلحت و تصويب رهبري انجام نشده است؟

نتيجه اينكه براي دولت مهم نيست كه مجلس و قوه ‌قضائيه در تضمين آن نقشي داشته باشند و حتي سياست‌هاي كلي نظام محسوب شود بلكه مهم اين است كه كار دولت محسوب شود.
بنابراين دولت نه به دنبال اجرايي كردن آن است و نه مي‌تواند باشد. پس هدف آن را چه بايد دانست؟

به نظر مي‌رسد دولت اين متن را به مثابه «آورده بدون زحمت و هزينه»‌ براي خود لحاظ نموده است كه دو خاستگاه ذهني دارد؛ اول ارائه پرستيژ «حقوق‌گرايي» به روشنفكران برون‌گراي داخلي و دوم اثبات مدنيت خود به جامعه غرب. دولت تلاش مي‌كند دنياي غرب را متوجه اين موضوع كند كه شاخص‌‌هاي  حيات سياسي – اجتماعي ما همان شاخص‌‌هاي  شماست و شرط درست بودن اين شاخص‌ها را هم تأييد غرب مي‌داند. حال آنكه انقلاب اسلامي آمد تا خود شاخص‌گذار باشد. قطعاً هر عمل محتوايي ما كه مورد تأييد غرب قرار گيرد در مسير انقلاب اسلامي نخواهد بود و از هويت امام فاصله خواهد داشت، چرا كه امام فرمود: «اگر از ما تعريف كنند معلوم مي‌شود در ما اشكالي پيدا شده است. آنها بايد فحش دهند و ما هم بايد محكم كارمان را انجام دهيم». آيا رئيس جمهور ما پژواك معنادهي غرب به انقلاب اسلامي را مانند امام دريافت مي‌كند؟

 اگر كانتكس ذهني و فرض دولت اين است كه در گذشته حقوق شهروندي رعايت نمي‌شده است. طبيعتاً پاسخگوي آن حداد عادل، توكلي، زاكاني، فدايي، باهنر و ... (جريان رقيب) نيست بلكه خود ايشان است كه 20 سال متولي امر قبض و بسط مسائل امنيتي كشور بوده است و حالا آن طرف جوي ايستاده است و تصويري را ارائه مي‌دهد كه خود آفريده است. اگر بگويد در نقض احتمالي حقوق شهروندي گذشته نقشي نداشته‌ است بدين معنا است كه در آن مركز قادر به انجام وظايف نبوده است و بي‌جهت آن پست را اشغال كرده بوده است.

اگر بخواهيم اين متنِ تصويب و تضمين نشده و مفاهيم زيباي آن را نامگذاري كنيم، بهتر است آن را «منشور اخلاقي» بناميم زيرا حقوق بدون تصويب و تضمين معني ندارد. اما منشور اخلاق از اين جايگاه برخوردار است و در سازمان‌‌هاي  دولتي هم در معرض مراجعان قرار دارد تا مردم ببينند كه اجرا نمي‌شود.

درست است كه اين منشور ابعاد مختلفي را توضيح داده است اما دولت آن را به اين انگاره اجتماعي مي‌فروشد كه صرفاً در حوزه آزادي بيان، اطلاعات و حقوق زنداني و بازداشتي مشكلاتي داريم كه معناي ديگرش قطب‌بندي با بخش ديگري از نظام است كه اصولاً ارتباطي به قوه مجريه ندارد.

اما منشورهايي هست كه صرفاً در حيطه دولت است و اگر دولت به دنبال فضاسازي و گران‌فروشي و پرستيژآفريني نيست، مي‌تواند لااقل حقوق شهروندي‌ حيطه خود را تضمين كند. اگر از همه عرصه‌هايي كه رعايت حقوق شهروندي در آنها لازم است دولت فقط چهار مورد را تضمين و عملي كند، بايد همه از آن سپاسگزار باشيم و لازم نيست يك روز وقت خود و نظام و رسانه‌ها گرفته شود تا يك رونمايي نمادين انجام شود. تضمين: 1- حقوق مسافران؛ 2- حقوق بيماران؛ 3- حقوق‌ مراجعان؛ 4- حقوق تأمين اجتماعي كارگران، كافي است تا دولت ما طرفدار حقوق شهروندي محسوب شود و همه به آن آفرين بگويند. تبليغات و اين همه سروصدا كه براي حقوق شهروندي هيچ تضميني ندارد، لازم نيست. اين منشور هم در كنار دهها منشور ديگر خاك خواهد خورد، اما ممكن است صرفاً براي تدوين‌كننده سرمايه اجتماعي بادآورده توليد كند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
1
اقای روحانی شما نه با این منشور کذائی و نه با سایرفرافکنی های من در اوردی ات نمی توانید از پاسخگویی نسبت به بلایی که بر سر این کشور و مردم در این سه سال ونیم اورده اید طفره روید
ان ربک لبالمرصاد
مردم حق شان را مطالبه خواهند کرد
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
جناب گنجی "رئیس محترم حمهور خواستند به امریکائی ها اعلام کند"اگر شما صحبت از حقوق بشر می کنید"در کشور ایران هم
منشور حقوق شهر وندی وجود دارد " که نشاندهند انستکه ایران کشوری با اصول
مانند امریکا ست"وحقوق مردم اگر در قبل
با توجه به ادعای شما نادیده گرفته می شد"
اکنون با این منشور "موی لای درز حقوق مردم نمی رود.اما سوال اینجاست چرا؟
دولت وقت "در باره مدیران نجومی ودریافت
کنندگان وام کلان صفر در صد"جوابگوی
مطالبات مردم که حذف این مدیران بود"حق
مردم ادا نشد؟جزئ اینکه تصورمان بر این باشد که این منشور" تزئینی برای انتخابات
می باشد.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
با سلام. انتخاب ریاست جمهوری و نمایندگان و.... نزدیک می شود . اگر به تبلیغات انتخابات خودمان با کشورهای صنعتی جهان مانند(امریکا. آلمان .زاپن .فرانسه .انگلیس .اسپانیا .ایتالیا و...) نگاه کنیم . مخصوصا به امریکا . می بینیم که کاندیداها همه شان به این اصل اعتقاد دارند که اداره کشور برپایه مالیات می باشد نه از طریق فروش منابع نفتی ومعدنی و غیره .لذا بحث و جدلشان در صدا و سما و رسانه ها یشان این است که چرا مالیات گرفته شده از مردم بجای ابادی کشورشان در جاهای دیگر خرج می شود . (اوباما . ترامپ ) - در صورتی که در تبلیغات انتخاباتی سایر کشورها مخصوصا در ایران ایران کاند یداها قول می دهند که تلاش خواهند کرد که فروش منابع (نفتی . معدنی . ....)را بیشتر کنند . حتی در صدا و سیما و روزنامه ها بر سر فروش و تقسم منابع بحث و جدل می کنند . که این در انتخابات نمایندگان مجلس بسیار شدیتر است و دیده نمی شود که نماینده گان طرح برای اداره کشور بر پایه مالیات بدهند . خوب این یک واقعیت است که 80% ثروت جهان در دست همان هفت کشور صنعتی است . وتجربه نشان داده که خریدا همان انها هستند . لذا می بینیم که خریداها نیز ناز می کنند . چون در تجارت می گویند که حق با مشتری است . تاریخ 2500 ساله ایران تازمان ناصرالدین شاه قاجار نشان می دهد که تا ان زمانی که اداره کشور بر پایه مالیات بود ایران یک کشور مفتدر در تمامی جهات بود . و وقتی که از زمان ناصرالدین شاه تصمیم گرفته شده که اداره شود برپایه منابع نفتی و معدنی باشد . بحران و وابستگی .از تمامی جهات .فرهنگی . اقتصادی و..... شروع شد . حتی دیدیم که در زمان قاجار و پهلوی . ایران نوکر و غلام امریکا و انگلیس شد . لذا در سال 57 یکی از اصیل ترین شعار استقلال بود . یعنی ادره اقتصاد کشور مانند دوران حکومت حضرت علی( ع) بر پایه مالیات خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
در خصوص سطر اخر نظر شما:
در دوران حکومت حضرت علی (ع) حقوق های نجومی نجومی بگیرانی .....باز پس گرفته شد و به بیت المال عودت داده شد
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
با سلام . در تمامی کشورهای دنیا تامین سه مقوله 1- اموزش و پرورش 2- بهداشت و درمان 3- دفاع بعده حکومت می باشد . و و تمامی کشورهای جهان در قانون اساس شان تامین و بهره مندی مردمانش از این سه مقوله را به عهده دولت گذاشته است . در کشورما ایران نیز اجرای این سه مقوله را تکلیف حکومت دانسته است . اما در کلیه کشورها از مشارکت مردم نیز استفاده می کنند . چون حکومت بتنهایی قادربه اجرای انها نیست . در کشور ما نیز از مشارکت مردم در امر دفاع بنام( بسیج و مدافعان حرم ) و درامر بهداشت نیز از (خیرین بهداشت . حمایت از مردم در تاسیس بیمارستان ودرمانگاه . )و نیز در امر اموزش و پروش . نیز از (خیرین مدرسه ساز و حمایت از تاسیس مدارس و دانشگاهای غیر انتفاعی .) استفاده می شود . چون فلسفه مشارکت به منزله این است که مردم حکومت را از خود می دانند . متاسفانه بعضی مواقع دیده می شود در رسانه ها مخصوصا در صداو سیما درخواست مشارکت از اولیا از طرف مدیر مدرسه را یک عمل بسیار زشت می دانند . و در اوائل مهرخبرنگاران بدنبال مدیرانی می گردنند که از اولیا می خواهد در حد بضاعت در اداره مدرسه مشارکت داشته باشند . و حتی تلاش می کنند که ان مدیر اخراج شود . در صورتی که در آموزه های دینی ما مشارکت مردم را یک عمل خداپسندانه می داند و در پیش خدا از پاداش بسیار زیادی برخودار است . حتی اگر ناچیز باشد . مخصوصا الان که نظام ولایت اسلامی همان حکومت علی در کشور ما است . وظیفه مشارکت و تشویق مردم به مشارکت باید زیادتر باشد . چون الان مشارکت برای پیشبرد این حکومت در پیشگاه خدا پاداش زیاتری دارد و خواهد داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
افزایش دلواپسی های خاک خورده شمااااااااااااااااا
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
0
اساساً و اصولاً آقای حقو‌دان بگوید کدام یک از بندهای این موضوع (که فرار از اقدام در جهت حل مشکلات معیشتی و یا به قول مطبوعات؛ قرائت انشاء در زنگ حساب است) در قانون اساسی و دیگر قوانین مدنی کشور موجود نیست! دولت عمداً هر کار غیرضروری میکند که آن کار ضروری (که همانا حل مشکل اقتصاد است) را نکند؟!!! زیرا درصورت اقدام، مجبور به شفافیت در بنگاههای خصولتی و دستگاههای دولتی، برخورد با بازاریان غیر منصف، سیستم بانکی آلوده و مشکل دار، سیستم بوروکراسی تنبل و تا فرق سر آلوده و دستگاههای دولتی بشدت هزینه‌تراش برخورد کند که این کار به گروه خونش نمی‌خوارد!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
0
اختلاس در پلی اکریل توسط ... و ..... را چرا نمینویسید حتما نگران به خطر افتادن اسلام ونطام هستید از خواب خرگوشی بیدار شوید قبل از انکه مردم بیدارتان گنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار