کد خبر: 828436
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
تباني كارخانجات لبني براي كاهش قيمت شير خام در فضاي نبود نظارت و بازرسي
درفضاي نبود بازرسي و نظارت، كارخانجات لبني تباني كرده و قيمت شير خام را از دو ماه پيش از هزار و 250 تومان به هزار و 200 تومان كاهش دادند و در اقدامي هماهنگ براي سومين بار در سال ۹۵، قيمت انواع فرآورده‌هاي لبني را بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران كردند.
بهناز قاسمی
كارخانجات لبني در شرايطي در سال جاري قيمت انواع فرآورده‌هاي لبني را براي سومين بار گران كردند كه مدام از كاهش تقاضا و ركود خبر مي‌دهند و در گفت و گو با رسانه‌ها از كاهش سرانه مصرف شير و لبنيات ابراز نگراني مي‌كنند، اين درحالي است كه اين كارخانجات هم بازار مصرف خوبي در داخل كشور و هم اينكه صادرات بسيار مناسبي به كشورهاي همسايه، به ويژه عراق دارند.... اكنون با استفاده از فضاي نبود نظارت و بازرسي، قيمت‌هايشان را بي‌سر و صدا بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزايش دادند، بدون اينكه كيفيت اين فرآورده‌ها تغييري كند يا قيمت شير خام گران شده باشد.

به گفته فعالان بازار، قيمت تمام شده توليد هركيلوگرم شيرخام هزار و 320 تومان است كه با در نظر گرفتن حداقل درصد سود، بايد هركيلوگرم شيرخام از دامداران هزار و 440 تومان خريداري شود، اين قيمت با وجود آنكه مدت‌هاست تصويب شده تاكنون اجرايي نشده است و كارخانجات لبني در اقدامي هماهنگ از دو ماه پيش تصميم گرفتند قيمت شير را از هزار و 250 تومان به كمتر از هزار و 200 تومان كاهش دهند و بازپرداخت وجه شير كه ۱ تا 5/1 ماه بود به ۷۵ تا ۹۰ روز رساندند.

به گفته يكي از اعضاي تعاوني گاو‌داران، كارخانجات لبني بزرگ تصميم دارند از ماه آينده قيمت شير خام را به هزار و 180 و ايام عيد به هزار و 250 تومان كاهش دهند، در حالي كه دامداران و توليد‌كنندگان شير به دليل افزايش قيمت دلار، با افزايش قيمت نهاده‌ها مواجه شده‌اند، اما به جاي اينكه قيمت شير خام گران شود، ارزان شده و فرآورده‌هاي لبني از سوي كارخانجات توليدي گران شده است. وي كه خواست نامش فاش نشود، در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: كارخانجات از امضاي قرار‌داد با دامداران خودداري مي‌كنند و همين امر موجب مي‌شود هر گاه دوست داشتند و تقاضا در بازار بالا رفت، تباني كرده و قيمت شير خام را كاهش و لبنيات را افزايش دهند. در اين ميان نهاد‌هاي نظارتي تا بجنبند و نامه‌نگاري و بررسي كنند، فرآورده‌هاي لبني با قيمت جديد وارد بازار شده و فروخته مي‌شوند. هرچند تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد جرايم تعيين شده بابت گران‌فروشي، براي كارخانجات رقم چندان زيادي نيست.
اين عضو تعاوني گاوداران مي‌افزايد: كارخانجات همواره در جلسات تنظيم بازار و انجمن‌هاي شير از ركود بازار سخن مي‌گويند اما در طول سال در حال توسعه و ساخت كارخانجات جديد هستند، به طوري كه يكي از برند‌هاي معروف لبني در اطراف تهران شهر لبنيات تأسيس كرده و ديگري در اغلب شهرهاي شمالي در حال ساخت كارخانجات جديد است. حال شما قضاوت كنيد در فضاي ركود و كاهش تقاضا چگونه مي‌شود كارخانجات جديد احداث و راه‌اندازي كرد. وي تصريح كرد: طرح خريد تضميني وزارت جهاد در سال گذشته باعث شد فشار كارخانجات بر توليد‌كنندگان شير خام كاهش يابد اما امسال اين وزارتخانه با كمبود اعتبار مواجه شده و كارخانجات نيز از بي‌پولي دولت مطلع هستند، از اين رو از دو ماه گذشته كاهش قيمت شير خام را كليد زدند.
وي همچنين با رد اين ادعا كه مصوبه گراني مربوط به سال گذشته بوده مي‌گويد: اين گفته فقط يك ادعاست چون مصوبات افزايش قيمت تاريخ آغاز و پايان دارد و كارخانجات نمي‌توانند به مصوبات گذشته استناد كنند.
   
احتمال حذف دامداران كوچك از چرخه توليد
اين فعال صنعت شير تصريح مي‌كند: با ادامه روند فعلي ظرف چند سال آينده دامداران سنتي كوچك از چرخه توليد حذف مي‌شوند، فقط گاوداران صنعتي مي‌توانند ادامه حيات بدهند و در آن صورت قطعاً ايران به واردكننده شير خشك تبديل خواهد شد. وي اتفاقات صنعت شير را خلاف اقتصاد مقاومتي مي‌داند و مي‌گويد: در سياست‌هاي ابلاغي رهبري در سال ۹۲، چهار بند به صورت مستقيم به صنعت دامپروري مربوط مي‌شود، اما كارخانجات لبني روندي پيش گرفتند كه دامپروران مجبور به تعطيلي شوند.
  
سكوت انجمن لبني
در شرايطي كه كارخانجات افزايش قيمت لبنيات را بر اساس مصوبه سال گذشته عنوان مي‌كنند، هيچ عضوي در انجمن لبني حاضر به اظهار نظر نيست و دبير اين انجمن از مصاحبه در اين زمينه خودداري مي‌كند. در اين خصوص رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه قيمت برخي محصولات لبني در بازار افزايش يافته است، اظهار داشت: مسئولان انجمن لبني اعلام كرده‌اند مجوز اين افزايش قيمت مربوط به سال گذشته است اما صنايع آن را امسال اعمال كرده‌اند. سيد‌احمد مقدسي با اشاره به اينكه كارخانجات همزمان با بالابردن قيمت محصولات خود، اما قيمت خريد شيرخام را از دامداران كاهش داده‌اند، افزود: قيمت محصولات لبني براي مصرف‌كنندگان گران شده اما نرخ شيرخام دامداران كاهش يافته است. مقدسي تصريح كرد: متأسفانه هيچ كدام از دستگاه‌هاي نظارتي، بر اقدامات كارخانجات نظارت و كنترل ندارند و صنايع نيز هر طور كه مايل هستند در اين زمينه عمل مي‌كنند. وي ادامه داد: قيمت همه فرآورده‌هاي لبني بالا نرفته اما علاوه بر كره، قيمت برخي از ماست‌ها و شيرها نيز بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزايش يافته است.
  
افزايش قيمت محصولات لبني ممنوع است
سخنگوي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان افزايش هرگونه قيمت محصولات لبني را ممنوع اعلام كرد و گفت: با واحدهاي لبني متخلف برخورد خواهيم كرد.  غلامرضا كاوه در خصوص افزايش قيمت برخي محصولات لبني از جمله كره در روزهاي گذشته، گفت: افزايش قيمت كره غيرقانوني است و به طور قطع سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در رابطه با اين افزايش قيمت اعمال قانون مي‌كند.
وي با بيان اينكه سازمان حمايت اقدامات نظارتي خود را بر قيمت كره انجام داده و به نرخ قبل بازگشته است، افزود: برخي توليدكنندگان به طور خودسر قيمت‌ها را افزايش دادند كه با برخورد سازمان حمايت روبه‌رو شده و تعهد دادند ديگر افزايش قيمت نداشته باشند. سخنگوي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با اعلام اينكه اعمال قانون براي برخي واحدهاي لبني انجام شده و پرونده تعزيراتي براي آنها تشكيل شده است، اظهار داشت: لبنيات جزو كالاهاي گروه يك است كه مشمول قيمت‌گذاري مي‌شود و در صورت نياز به تغيير قيمت بايد فرآيند كارگروه تنظيم بازار را طي كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
آفرین خیلی خوب بود... معلومه دارن تبانی میکنن .. کجایی نظارت و بازرسی در این مملکت...؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار