کد خبر: 828418
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
روش‌هاي نوين پرداخت صدقات و نذورات مردمي در كشور جواب داد
گام‌هاي نخست طرح ساماندهي صندوق صدقات سراسر كشور در حالي برداشته شد كه استفاده از روش‌هاي نوين در پرداخت وجوهات نيز مورد توجه قرار گرفته است.
نيره ساري
كمتر كسي را مي‌بينيم كه حديث «صدقه، 70 نوع بلا را دفع مي‌كند» را نشنيده باشد يا به سادگي از كنار آن عبور كند، بلكه سنت خوب صدقه دادن و احسان و نيكوكاري همواره جزو اهم دستور كارهاي هر شخصي قرار مي‌گيرد.

پرداخت صدقه و كمك به مردم علاوه بر نيات فردي، يك پديده قابل بررسي اجتماعي هم محسوب مي‌شود كه نهادهاي مرتبط با آن را هم درگير مي‌كند. يكي از روش‌هاي اين مشاركت مردمي در امر خير احسان، استفاده از صندوق‌هاي صدقاتي بوده كه از سال‌هاي قبل در سطح شهرها به چشم مي‌خورد و متولي تعبيه و جمع‌آوري وجوه آن كميته امداد است.

اما اين صندوق‌ها، به ميزان آسان كردن كار شهروندان، چند سالي است كه آسيب‌پذير شده و در معرض دستبرد سارقان قرار گرفته است، موضوع قابل اهميتي كه مردم را به گلايه واداشت. بيشتر شدن تلاش سارقان براي سرقت از صندوق‌هاي صدقات، مسئولان مربوطه را به فكر راه چاره انداخت و طرح ايمن‌سازي صندوق‌هاي صدقات با انتخاب شهر تهران به عنوان پايلوت در دستور كار قرار گرفت.

در نتيجه مطالعات كارشناسي كميته فني در نحوه دستبرد و شيوه آسيب به صندوق‌ها، فرآيند تغيير قفل و شيار ورودي وجوهات در صندوق‌هاي معابر عمومي، ميادين و مسيرهاي پرتردد آغاز شد.
اين در حالي است كه در كنار گام‌هاي نخست، طرح ساماندهي صندوق صدقات سراسر كشور، استفاده از روش‌هاي نوين در كنار اصلاح صندوق صدقه مورد توجه مديران كميته امداد گرفت.
چنانچه با راه‌اندازي سامانه آني نيكوكاري (شماره‌گيري # كد شهرستان مورد نظر *۸۸۷۷* از طريق تلفن همراه) امكان واريز مستقيم وجوه و كمك‌هاي مردمي به حساب هر استان ميسر است. همچنين سامانه تلفن گوياي ۷۳۵۵ نيز آماده دريافت صدقات و ساير كمك‌هاي مردم نيكوكار خواهد بود.

محسن وليئي، مدير كل كميته امداد استان تهران در گفت‌وگو با «جوان» ضمن موفقيت‌آميز توصيف كردن روش‌هاي نوين پرداخت صدقات اظهار داشت: به كارگيري و طراحي شيوه‌هاي نوين در پرداخت صدقات به دلايل مختلف توفيقات روزافزوني داشته است، تا جايي كه هفته گذشته يك شهروند تهراني 30 ميليون تومان از طريق سامانه تلفن گوياي ۷۳۵۵ به عنوان صدقه پرداخت كرده است.
اعلام مبلغ فوق در حالي است كه وليئي تأكيد كرد، در اين سامانه حداقل و حداكثري تعريف نشده است و خيرين محدوديتي براي پرداخت صدقات خود از يك ريال تا ميلياردها ريال نخواهند داشت.

وي همچنين با اشاره به تكميل ايمن‌سازي صندوق‌هاي صدقات پايتخت در معابر عمومي و مسيرهاي پرتردد تا پايان سال جاري خاطر نشان كرد: تاكنون 17 هزار صندوق در تهران تغيير يافته‌اند و افزايش درآمد 7/14 درصدي حاكي از موفقيت‌آميز بودن اين تغيير است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار