کد خبر: 828395
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
بازسازي بناي تاريخي ارگ بم بعد از 13 سال هنوز به پايان نرسيده و توقف‌هاي بيشمار عمليات بازسازي اين بناي تاريخي يکي از مهمترين دلايل به سرانجام نرسيدن آن است. درحالي که مسئولان استاني و ميراث فرهنگي علت طولاني شدن روند بازسازي ارگ بم را کمبود منابع مالي عنوان مي‌کنند که کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن هم براي کمک به بازسازي اين بناي خشتي بزرگ آمده‌اند و مسئولان استاني با کمک گرفتن از دانش و تجهيزات چهار کشور بزرگ جهاني نه تنها هنوز نتوانسته‌اند اين بناي تاريخي که 2500 سال قدمت دارد را بازسازي کنند بلکه بازهم به دنبال منابع مالي و دريافت اعتبارات بيشتر هستند.
ميترا شهبازي
13 سال گذشت، بم همچنان در انتظار بازسازي

سال 82 بود که با وقوع زلزله بم، بناي 2500 ساله ارگ بم فرو ريخت. با اينکه اين بناي تاريخي از کمي قبل تر در سطح جهاني مورد توجه قرار گرفته بود و به ثبت جهاني رسيده بود، اما زلزله بم فاجعه‌اي بزرگ و تاريخي را براي بمي‌‎ها رقم زد. از اين رو مسئولان به اين نتيجه رسيدند که خيلي زود عمليات بازسازي و ترميم ارگ بم را شروع کنند. با تمام انگيزه‌اي مسئولان براي بازسازي اين بناي تاريخي داشتند اما شروع عمليات بازسازي 5 سال طول کشيد و بالاخره در سال 87 عمليات بازسازي ارگ بم به صورت جدي کليد خورد. از زلزله بم تاکنون 13 سال مي‌گذرد و هنوز عمليات بازسازي اين بناي تاريخي به پايان نرسيده است. درحالي که مسئولان استاني و ميراث فرهنگي دليل اصلي توقف‌هاي مکرر پروژه را کمبود منابع مالي و عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران مي‌دانند که چهار کشور خارجي هم به کمک آنها آمده‌اند تا اين بناي تاريخي به سرعت ترميم شود. با اينکه از سراسر دنيا براي ترميم اين بنا کمک مي‌رسد اما انگار بازهم کار بازسازي ارگ بم تمامي ندارد.

سهم کشورهاي خارجي ناچيز بود؟

با اينکه کشورهاي ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن با اشتفاده از دانش و تجهيزات به کمک مسئولان ايراني براي ترميم ارگ بم آمده‌اند، اما مسئولان نه تنها بعد از گذشت 13 سال نتوانسته‌اند اين بناي تاريخي را ترميم کنند، بلکه کمک اين کشورها را هم کم و ناچيز مي‌دانند.

افشین ابراهیمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم با بيان اينکه تاکنون حصار پیرامونی، حصار دوم و سوم، بخشی از حاکم نشین و حصار آن، بازار، تکیه، سربازخانه، بخشی از اصطبل، تعدادی از خانه های اعیانی، مسجد پیامبر (ص)، خانه سیستانی و مسجد جامع در داخل ارگ بم و همچنین قسمت هایی از بیرون ارگ مرمت شده است، مي‌گويد: با اينکه کشورهاي خارجي براي بازسازي ارگ بم با مسئولان استاني همکاري مي‌کردند اما مشارکت کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در حد فنی، پژوهشی و آموزشی در روند عملیات مرمت بوده است. به طوري که اگر بخواهيم با درصد بيان کنيم، سهم خودمان در عمليات بازسازي 99 درصد و سهم کشورهای خارجی کمتر از یک درصد است.

بهانه‌هاي 13 ساله مسئولان تمامي ندارد

مسئولان استاني درحالي ادعا دارند که همکاري کشورهاي خارجي ناچيز است که حدود 13 سال از وقوع زلزله بم مي‌گذرد. اگر بخواهيم روند تخصيص اعتبارات را هم به صورت قطره چکاني تصور کنيم، بازهم بايد بعد از اين همه سال بازسازي ارگ بم تمام مي‌شد.

‌ارگ بم بزرگترین سازه خشتی جهان است که در نزدیکی شهر بم و جنوب شرقی ایران قرار دارد. بعد از زلزله بم، یونسکو از کشورهایی که سابقه بازسازی آثار باستانی را داشتند، خواست تا برای بازسازی ارگ بم به کمک ایران بشتابند و از اين رو چهار کشور خارجي به ايران آمدند تا با در اختيار قرار دادن تجهيزات و دانش خود، به عمليات بازسازي ارگ بم سرعت ببخشند. اين بناي تاريخي ۲۵۰۰ ساله به عنوان بزرگترین بنای خشت و گلی جهان در تیرماه 1383 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده که مسئولان استاني بعد از 13 سال هنوز نتوانسته‌اند آن را ترميم کنند تا زمينه ورود گردشگران را از سراسر جهان به سمت استان کرمان فراهم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار