کد خبر: 828391
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
درحالي که شکار پرندگان مهاجر ممنوع اعلام شده اما پرندگان مبتلا به آنفولانزاي مرغي به راحتي در بازار به فروش مي‌رسند.
همين چندماه پيش بود که مسئولان اداره حفاظت از محيط زيست مازندران مجوز شکار پرندگان مهاجر را براي جلوگيري از قتل عام پرندگان مهمان صادر کردند. از اين رو، شکارچيان سراسر کشور به سمت مناطق شمالي سر ريز شدند تا فرصت را غنيمت شمرده و کسب درآمد کنند. هنوز مدت زيادي از صدور مجوز نگذشته بود که مسئولان دامپزشکي کشور با اعلام اين خبر که پرندگان مهاجر مشکوک به بيماري آنفولانزاي مرغي هستند، راه را براي شکار پرندگان مهمان بستند و فعاليت شکارچيان از سوي هر دو سازمان ممنوع اعلام شد. بر خلاف اينکه انتظار مي‌رفت امسال خبري از برپايي بازار خريد و فروش پرندگان مهاجر در مازندران نباشد اما باز هم همچون هرسال، بازار فريدون کنار مملو از پرندگان مهاجري شده که مبتلا به بيماري آنفولانزا هستند. حال نه تنها ممنوعيت شکار نتوانست جلوي جولان شکارچيان غيرمجاز و مهاجر بگيرد بلکه اکنون بايد نگران بشقاب‌هاي حامل گوشت آلوده رستوران‌هاي سنتي مازندران هم باشيم.
ميترا شهبازي

شمالي‌ها آنفولانزا سرو مي‌کنند!
درحالي که شکار پرندگان مهاجر به دليل شيوع آنفولانزاي فوق حاد پرندگان از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست و دامپزشکي کشور ممنوع اعلام شده است، اما باز هم همچنان بازار خريد و فروش پرندگان مهاجر بخصوص در فريدون کنار داغ است و روزانه صدها پرنده جلوي چشم متولیان و در بازار سنتی این شهر، کشتار می‌شوند.مشتري اغلب اين شکارها را هم رستوران‌هاي مازندران تشکيل مي‌دهد که براي طبخ غذاهاي سنتي از آنها بهره‌ مي‌بردند. مشتريان اين رستوران‌ها هم با اطمينان از اينکه مسئولان به درستي نسبت به رعايت بهداشت در مواد غذايي به کار برده شده نظارت دارند، غذاي آلوده را مي‌خورند.

همه‌روزه بیش از صدها قطعه و گاهی تا بیش از دو برابر این تعداد از انواع پرندگان مهاجر در بازارهاي خريد فروش گوشت پرندگان در مازندران کشتار مي‌شوند و مسئولان نه تنها نظارتي بر روي کشتار پرندگان آلوده ندارند و با اين کار خود، سلامت مردم را به خطر مي‌اندازند، بلکه جالب اينجاست که حتي به حلال گوشت يا حرام گوشت بودن پرندگان عرضه شده در بازارهم توجهي ندارد و چشم‌هايشان را روي اين ماجرا هم مي‌بندند.

قوانين، بازدارنده نيستند!

علي رغم اينکه شکار، خريد و فروش پرندگان مهاجر در تمام مناطق کشور از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست ممنوع اعلام شده، اما شکارچيان همچنان آزادانه فعاليت مي‌کنند که اين موضوع نيز علاوه بر بي‌توجهي مسئولان نسبت به جولان بيماري فوق حاد پرندگان، حکايت از ضعف سازمان حفاظت از محیط‌زیست در خصوص قوانين بازدارنده‌اي که وضع مي‌کند دارد. البته در اين خصوص ديگر سازمان‌ها و ادارات استاني هم به دليل عدم هماهنگي و همراهي با سازمان حفاظت از محيط زيست مقصر هستند. چرا که همانطور که گفتيم، نه تنها پرندگان به راحتي شکار مي‌شوند، بلکه به جلوي چشم مسئولان آزادانه در بازار به فروش مي‌رسند.

محمد حسینی از دوستدار حیات‌وحش در اين خصوص مي‌گويد: عدم رعایت قوانین محیط‌زیستی، قدرتمند نبودن اهرم قانون در این حوزه، بخصوص ضعیف بودن سازمان حفاظت از محیط‌زیست از منظر تحکم در حکمی که صادر می‌کند، ناچیز بودن جریمه‌اي که براي شکارچيان در نظر گرفته‌شده ازجمله مسائلی است که در گسترش روز افزون پدیده شکار نقش مهمی دارد.

کارشناس محیط زیست مازندران نيز ضمن اظهار نگراني در خصوص جولان شکارچيان در مازندران با اشاره به اقدامات ضروري و بازدارنده‌اي که بايد در رابطه به شکار پرندگان مهاجر انجام گيرد، بيان مي‌کند: سازمان‌دهی بازار و دامگاه‌های صید در فریدون‌کنار به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های سازمان حفاظت از محيط زيست در مازندران است. بنابراين در این زمینه تصمیم گرفته شده که جلوي فروش پرندگانی که از استان‌های دیگر نظیر گلستان و گیلان به بازار فریدون‌کنار آورده می‌شود، گرفته شود.کوروش ربیعی، با اشاره به ضرورت ساماندهی دامگاه‌ها برای مقابله با شکار غیرمجاز ادامه مي‌دهد: برنامه محیط‌زیست این است که طبق برنامه پنج‌ساله، روند شکار و صید پرندگان را در این منطقه کاهش دهد و جلوي متخلفان را بگيرد.

شيوع آنفولانزاي مرغي جدي است

مسئولان نه تنها نتوانستند جلوي جولان شکارچيان غير مجاز و غير بومي را بگيرند، بلکه اکنون با شيوع بيماري فوق حاد پرندگان هم دست روي دست گذاشته‌اند. آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جزو بیماری‌های مشترک و خطرناک بین پرندگان، انسان و برخي از پستانداران است به عنوان یکی از بیماری‌های واگیردار شناخته مي‌شود که از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با پرنده آلوده منتقل می‌شود.

این ویروس علاوه بر پرندگان می‌تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان را نیز آلوده کند. این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است. تاکنون وجود این بیماری در ایران در دو مرغداری به تأیید سازمان دامپزشکی کشور رسیده است که با اقدامات این سازمان تمامی مرغ‌ها معدوم شدند اما برای جلوگیری از شیوع این بیماری این سازمان خواستار ممنوعیت مصرف پرندگان وحشی مهاجر شده است.

سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در اين خصوص با اشاره به تشکیل جلسه ستاد آنفلوانزای استانداری مازندران مي‌گويد: درخواست کردیم تا نسبت به جمع‌آوری بازار پرنده فروشان فریدون‌کنار و سایر شهرها اقدام شود، از سوی دیگر به‌تمامی فرمانداران شهرستان‌ها نامه زده و خواستار تشکیل شورای سلامت فرمانداری به ریاست فرمانداران برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدیم. با اينکه وظیفه جمع‌آوری پرنده‌های مهاجر از دست‌فروشان به عهده شهرداری است اما براي تسريع در اين اقدامات بايد تمام ادارات استاني دست به دست هم دهند.

سالهات شيوع انفولانزاي مرغي در استان‌هاي شمالي به قصه‌اي تکراري در فصل پاييز تبديل شده‌ است اما بازهم هرسال بايد شاهد تکرار مجدد آن باشيم که اين نيز حکايت از بي‌توجهي و فراموش‌کاري مسئولان در اين خصوص دارد. بازار فريدون کنار به عنوان قلب خريد و فروش پرندگان مهاجر و بخصوص مبتلا به بيماري پرندگان شناخته شده که مسئولان نسبت به ساماندهي آن بايد اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار