کد خبر: 828321
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
معاون وزیر آموزش و پرورش:
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش و نتایج مطالعاتی باید از کالای تزیینی در کشور به یک محصول عملیاتی تبدیل شود و باید بتوان از پژوهش‌ها استفاده عملیاتی کرد.
 حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان در سالن شهید مطهری این شهر، افزود: مجموعه ای از پژوهش ها فقط در قفسه های کتابخانه وجود دارند و باید بتوان از این پژوهش ها به درستی استفاده کرد و از آن ها بهره برد.
وی با بیان این که تحقق استفاده عملیاتی از پژوهش ها در گرو فرهنگ سازی پژوهش، تحقیق و مطالعه بیشتر است، ادامه داد: باید فرهنگ سازی پژوهش از دوران کودکی و در مدارس انجام شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش و تحقیق درمانی برای رفع کاستی ها، پیشگیری و جلوگیری از کاستی ها و پیشران برای رسیدن به اهداف پیش رو است.
وی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و پژوهش در جامعه، اضافه کرد: فرهنگ سازی در این زمینه باید در کلاس درس اتفاق بیفتد و معلم ها در این راه وظیفه مهمی را بر عهده دارند.
** انسانی که بدون علم حرف بزند عدالت ندارد
حجت الاسلام محمدیان گفت: در جامعه امروزی و با وجود سیطره مدرک محوری بر جامعه، بسیاری از افراد بدون مطالعه و تحقیق و یا با آمارسازی صحبت می کنند.
وی ادامه داد: هر فردی که حرف می زند باید معرفت در آن حوزه را داشته باشد، اما امروزه بسیاری از اظهارنظرها مبتنی بر علم نیست و بسیاری از افراد در مباحث سیاسی، حل مشکلات اقتصادی، طرح های عمرانی و تالیف کتاب درسی، بدون واقف بودن بر آن موضوع به بیان نظرات خود می پردازند.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان از سنین پایه یادبگیرند که تمام حرف های آن ها باید بر مبنای علم و مطالعه باشد و نیاز است بدانند آنچه می گویند و می نویسند باید مستند باشد.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تحقق این امر مهم، کتاب های درسی بر پایه پاسخ به سه سوال چیست، چرا و چگونه، تدوین شده است و امید این با کمک معلم ها این شعار تبدیل به شعور شود، زیرا هدف آموزش و پرورش تنها حفظ درس توسط دانش آموزان نیست، این سازمان به دنبال افزایش اطلاعات دانش آموزان، ایجاد خلاقیت برای آن ها است.
وی یادآور شد: بر این مبنا در پایه ششم دانش آموزان درس تفکر و پژوهش می خوانند تا بدانند نباید هر شایعه ای باور کنند و پژوهش و تحقیق درست را فرا بگیرند.
** تحقیق و پژوهش در فضای سیال میسر می شود
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخاطب اصلی پژوهش و تحقیق انسان است و انسان دارای اختیار است و ویژگی اصلی تعلیم و تربیت این است که با موجودی سیال سر و کار دارد.
حجت الاسلام محمدیان افزود: بسیاری از انسان ها در مسیر طولانی زندگی خود برای خود معلم و مرشدی را بر می گزینند، اما در راه دچار لغزش می شوند و از مسیر اصلی خود دور می شوند.
وی ادامه داد: برخی دیگر از ابتدا راه کج را برای خود برمی گزینند، اما در میان راه با انسانی آشنا می شوند و آن فرد راه درست را به او نشان می دهد که برای هر 2 این موارد شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد.
وی گفت: انسان در حوزه های مختلفی استعداد دارد که باید هر یک از استعدادهای او در زمینه های مختلف شکوفا شود و نیاز است انسان در راه درست به سمت مسیر شکوفایی استعدادهای خود حرکت کند و حمایت شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزان باید توسعه متعادل و متوازن برای ورود به رشته ها را داشته باشند و نباید همه آن ها به سمت شاخه های نظری بروند و باید هر کس با توجه به استعداد خود، راه درست و رشته درست را انتخاب کند.
وی با بیان اینکه از هر 36 دانش آموز یک نفر می تواند به رشته های پزشکی ورود پیدا کند، ادامه داد: امکان ایجاد اشتغال در شاخه فنی حرفه ای و کار و دانش بیشتر از شاخه های نظری است.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم ها و مشاوران با انجام تحقیق و پژوهش در این زمینه می توانند بسیار موثر واقع شوند و نشان دهند که شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش آینده بهتری نسبت به دیگر شاخه ها دارد و برای این امر، پژوهشگران می توانند به نیازهای منطقه و کشور بر اساس آمایش سرزمین توجه کنند.
در این آیین، از 23 معلم پژوهنده و پژوهشگر برتر استان سمنان، پژوهشگران برتر دانش آموز و دانشجو معلم های برتر با حضور حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمدرضا خباز استاندار، محمدرضا جهان مدیرکل آموزش و پرورش استان و حجت الاسلام محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان تجلیل شدند.
بیستم تا بیست و ششم آذر هفته ملی پژوهش نام گذاری شده است.
استان سمنان حدود 120 هزار دانش آموز دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر