کد خبر: 828187
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
محاصره حلب، حصر غيرنظاميان را هم شكست
ايران، تركيه و روسيه امروز در مسكو برسر بحران سوريه مذاكره مي‌كنند...
ايران، تركيه و روسيه امروز در مسكو برسر بحران سوريه مذاكره مي‌كنند؛ مذاكراتي كه محور اصلي آن دستيابي به راه‌حلي براي تخليه غيرنظاميان دو روستاي فوعه و كفريا در مقابل خروج تروريست‌ها از حلب است. به‌رغم كارشكني تروريست‌ها در روز اول خروج غيرنظاميان از اين دو روستا، ديروز حدود 500 نفر از غيرنظاميان مجروح از اين دو روستا خارج شدند.

به گزارش «جوان»، حدود 500 نفر از غيرنظاميان مجروح دو روستاي فوعه و كفريا ديروز بعد از 21 ماه، از محاصره تروريست‌ها خارج شدند. اهالي اين دو روستاي شيعه‌نشين كه براساس برخي گزارش‌ها، جمعيت آنها به 50 هزار مي‌رسد، از اسفند 1393 در محاصره تروريست‌ها قرار گرفته‌اند. بيشتر اهالي اين دو روستاي شمال سوريه (استان ادلب) را شيعيان تشكيل مي‌دهند. بخشي از شيعيان معروف به «آل زهره» ساكن حلب نيز بعد از سقوط اين شهر به دست تروريست‌ها، به اين دو روستا پناه بردند ولي مدتي بعد در محاصره تروريست‌ها قرار گرفتند. مذاكرات پي در پي براي شكستن محاصره اين دو روستا طي دو سال گذشته به نتيجه‌اي نرسيد، محاصره‌اي كه حتي مانع از رسيدن غذا به ساكنان اين دو شهر شده است. با اين حال، محاصره تروريست‌ها در شرق حلب، باعث شد ايران طي يك هفته اخير درنشست‌هاي غيررسمي با طرف‌هاي روس و تركيه، پيشنهاد خروج بخش‌هايي از غيرنظاميان اين دو روستا را مطرح كند؛ پيشنهادي كه هر چند ابتدا با چالش روبه‌رو شد، ولي حالا پذيرفته شده است. سحرگاه ديروز 14 اتوبوس حامل حدود 500 - 400تن از مجروحان و بيماران، از اين دو روستا خارج شدند. کارواني از اتوبوس‌ها مجروحان و بيماران را از دو روستاي کفريا و فوعه در استان ادلب خارج کرده‌اند. اين 500 نفر در حالي از اين دو روستا خارج شدند كه گزارش شد تروريست‌هاي فتح‌الشام روز يك‌شنبه اتوبوس‌هايي را که براي انتقال غيرنظاميان اعزام شده بود، آتش زده و مانع از خروج آنها شدند.

همزمان با تخليه بخش‌هايي از جمعيت اين دو روستا، مقامات سازمان ملل از آغاز دوباره روند تخليه تروريست‌ها از شرق حلب با اتوبوس و آمبولانس خبر دادند و براساس گزارش‌ها، پنج اتوبوس و يك آمبولانس حامل 350 نفر طي روز گذشته شرق حلب را ترک کرده‌اند. با خروج بخش ديگري از تروريست‌ها از حلب، مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه ترکيه گفته که تاکنون در مجموع 12 هزار غيرنظامي از حلب تخليه شده‌اند. برخي منابع منابع به خبرنگار فارس گفته‌اند كه ارتش سوريه و نيروهاي پشتيبان آن صدها هزار دلار و مقادير زيادي شمش طلا و همچنين تجهيزات الکترونيک و ديگر فناوري‌هاي شرق حلب را که تروريست‌ها ربوده بودند در محله‌هاي آزاد شده کشف و ضبط کردند.
  
ناظران در حلب مستقر مي‌شوند
قرار است امروز وزراي دفاع و خارجه روسيه و ايران و تركيه براي تصميم‌گيري درباره نحوه تخليه حلب و ارتباط آن با خروج غيرنظاميان از دو روستاي فوعه و كفريا مذاكره كنند. خبرگزاري فارس ديروز گزارش كرد كه اهالي الفوعه و کفريا از مضمون توافق به توافق انجام شده ناراضي هستند و مي‌گويند كه چگونه به تروريست‌ها و خانواده‌هايشان اجازه فرار جمعي از شرق حلب داده شده در حالي که تنها تعداد محدودي از اهالي اين دو روستاي محاصره شده در صورت اجراي توافق قادر به خروج خواهند بود. همزمان، نشست شوراي امنيت براي رأي‌گيري درباره قطعنامه پيشنهادي فرانسه برگزار شد؛ قطعنامه‌اي كه روس‌ها بعد از چند روز مخالفت، آن را با متني تعديل شده پذيرفته‌اند. اين قطعنامه، خواستار نظارت سازمان ملل بر روند تخليه مناطق باقي‌مانده شرق حلب شده است. در قطعنامه اين شورا كه عصر ديروز با اجماع آرا تصويب شد، ضمن رأي به استقرار ناظران بين‌المللي در حلب همچنين از دبيرکل سازمان ملل خواسته شده تدابير امنيتي را براي اجازه به مسئولاني از اين سازمان براي نظارت بر غيرنظاميان باقي‌مانده در شرق حلب اتخاذ کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار