کد خبر: 828143
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کتاب های «موسیقی استان سمنان» و «آسی نیک» برگرفته از آداب و رسوم منطقه لاسجرد، در حوزه هنر و فرهنگ استان سمنان رونمایی شد.
 کتاب «موسیقی استان سمنان»، اثر نعمت الله قنبری نیکدل از مجموعه دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان، توسط انتشارات رمز هدایت حوزه هنری منتشر شد.
کتاب موسیقی استان سمنان با تلاش نعمت الله قنبری نیکدل و سفارش حوزه هنری استان سمنان توسط انتشارات رمز هدایت، دوازدهمین کتاب از مجموعه آثار دانشنامه فرهنگ و تمدن است که برای نخستین بار در تابستان 93 گردآوری و با شمارگان یک هزار و 100 نسخه با نظارت محمد اسماعیل حاجی علیان و مشتمل بر 288 صفحه به چاپ رسید.
کتاب موسیقی استان سمنان مشتمل بر هشت فصل با نام های 6 شهرستان استان سمنان و 2 فصل تاریخچه موسیقی دیار قومس و معرفی گویش های بومی و فولکلوریک این منطقه، مجموعه ای است که سعی دارد با نگاهی علمی به کیفیت موسیقایی استان سمنان پرداخته و آن را به نوعی معرفی کند.
نعمت الله قنبری این مجموعه تحقیقی و مستند را از لابلای مصاحبه ها، دست نوشته ها، آواها و نواهای ضبط شده و تحقیق های میدانی، گردآوری کرده و با سلیقه ای در خور تحسین، بخش پایانی کتاب خود را به معرفی نوازندگان استان سمنان اختصاص داده است.
مقدمه ای از استاد مجید کیانی، تاریخچه مختصر استان سمنان، اقلیم و گویش های قومس، شهرستان گرمسار، شهرستان سمنان، شهرستان شاهرود، شهرستان دامغان و شهرستان میامی و موسیقی دانان و نوازندگان استان، بخش های این کتاب را تشکیل می دهند.
اطلاعاتی درباره پیشینه شناسی موسیقی آوایی و نوایی استان سمنان، موسیقی الکایی، موسیقی اصانلو، موسیقی لوطی های سمنان، ویژگی های موسیقی دامغان، نواهای مهدیشهری، قطعات مرسوم در موسیقی جنوب دامغان، موسیقی عشایر، موسیقی شمال شاهرود و بخش بسطام، طبقه بندی موسیقی های نوایی میامی و سرکویری در این بخش های کتاب موسیقی استان سمنان قابل مشاهده است.
محمد شکاری، غلامحسین غلامیان، مرحوم ورقه مرادی، مهدی اسماعیلی، علی نیاز قربانی، احمد قاضی، مرحوم یدالله خان قدرتی، سید حسن شاهچراغی، مرحوم علی اکبر منوچهری، محمد محمدعلیانی، خلیل میرنژاد، ابراهیم شیرخانی، حسیت ایوبی، علی جعفری، محمد نادعلیان، حسین نوری، شیرآقا زیاری، ابراهیم حافظی، عاشق حیدر شاکری، مرحوم شهباز کنشلو، میرزا بابا مخبری، عاشق شیخ علی قزلو، بیک محمد گیوری، فرج الله طالبی، مرحوم رمضان نصیری و غریب گیوری در زمره نوازندگان و خوانندگانی هستند که در این کتاب به زندگی و آثار آنها پرداخته شده است.
قنبری نیکدل مسوول امور هنری، سمعی بصری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان است.
قنبری متولد گرمسار از سال 76 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. وی با اخذ مدرک کارشناسی از این دانشگاه با دانش نامه دوبیتی های مرسوم استان سمنان، به مدت 18 سال به موسیقی آوایی و نوایی استان مشغول شد.
کتاب «آسی نیک» نیز برگرفته از آداب و رسوم منطقه لاسجرد در مراسمی در مجتمع آموزشی صالحین روستای لاسجرد رونمایی شد.
کتاب آسی نیک روایتگر آداب و رسوم و فرهنگ مردم لاسجرد است که توسط عباسعلی حیدریان تالیف شده و در آئینی با حضور حجت الاسلام فاطمی بصیر امام جمعه سرخه، علیرضا شاه حسینی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان و برخی از مسوولان استانی و شهرستانی و جمعی از فرهنگ دوستان لاسجرد رونمایی شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر