کد خبر: 828098
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
استاندار اردبیل:
استاندار اردبیل گفت: پروژه نیمه‌تمام راه آهن اردبیل به یک مطالبه عمومی تبدیل شده که امیدواریم در چند سال آینده با تلاش مسؤولان کشوری و استانی تکمیل و افتتاح شود.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، مجید خدابخش در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه راه آهن اردبیل که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: از سال 92 که مسؤولیت استانداری اردبیل را عهده‌دار شدم از همان اولین هفته کاری راه آهن اردبیل به یک مطالبه عمومی و مطرح در محافل مختلف تبدیل شده بود به طوری که رئیس جمهور کشورمان نیز در سفر به اردبیل قول تکمیل آن را به مردم دادند.
در این جلسه رئیس مجمع نمایندگان اردبیل نیز با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل از ضرورت‌هاست که این استان را می‌تواند با اتصال به شبکه ریلی از بن‌بست خارج کند، تصریح کرد: باید با تزریق اعتبار کلان نسبت به تکمیل این پروژه امیدوار بود.
بشیر خالقی کاهش بها گاز مصرفی در فصل سرد سال را به همراه تکمیل و افتتاح سد گیوی یادآور شد و گفت: با اجرای چنین طرح‌های توسعه‌ای در بخش آب و خاک و همچنین سدهای معیشتی می‌توان به کاهش معضل مهاجرت از روستاها به شهرها امیدوار بود.
در این جلسه یکی از مجریان پروژه راه آهن اردبیل نیز گزارشی از آخرین روند احداث خط ریلی میانه - اردبیل به عنوان یکی از مهمترین پروژه ریلی شمالغرب کشور را با هدف تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر یادآور شده و مهمترین مزیت توسعه حمل و نقل ریلی را کاهش میزان مصرف سوخت تا یک ششم حوزه حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد.
وی به احداث کارخانه ذوب آهن اردبیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل ترغیب و تشویق در احداث راه آهن اردبیل به طول 175 کیلومتر برای انتقال تولید محصولات این کارخانه اشاره کرد و ادامه داد: راه آهن اردبیل در منطقه کوهستانی صعب‌العبور قرار گرفته به طوری که از 23 کیلومتر تونل در سال‌های گدشته 17 کیلومتر حفاری شده که 30 درصد آن نیز لاینینگ شده است.
مجری طرح راه آهن اردبیل به وجود 61 دستگاه پل خاص در این مسیر به طول هشت کیلومتر و چهار کیلومتر گالری اشاره کرد و گفت: راه آهن اردبیل در 10 قطعه به پیمان رفته که در این مسیر هشت ایستگاه قرار است راه‌اندازی شود تا با سرعت 160 کیلومتر امکان جابه‌جایی مسافر و 120 کیلومتر امکان جابه‌جایی بار در این مسیر فراهم شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: البته با اتصال راه آهن‌های کشور به سیستم مدرن برقی در این مسیر تا 200 کیلومتر در ساعت امکان افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر وجود دارد.
این مسؤول به پیش‌بینی ترافیک باری و مسافری در راه آهن اردبیل - میانه اشاره کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه در طول سال چهار میلیون تن امکان جابه‌جایی بار و تا 1.5 میلیون نفر مسافر سالانه وجود دارد.
وی با بیان اینکه 70 درصد عملیات خاکبرداری و 43 درصد عملیات خاکریزی در این پروژه انجام شده است، اضافه کرد: با 38 میلیارد تومان بدهی به پیمانکار تاکنون بیش از 382 میلیارد تومان برای پروژه راه آهن اردبیل - میانه هزینه شده است.
مجری پروژه راه آهن اردبیل با بیان اینکه از 28 میلیارد تومان اعتبار امسال تنها 16 میلیارد تومان تاکنون تخصیص یافته است، اظهار کرد: بیش از یک‌هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است که به تنهایی با اعتبارات دولتی نمی‌توان به تکمیل این پروژه امیدوار بود.
وی با بیان اینکه در توسعه ناوگان ریلی به طول چهار هزار کیلومتر پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، گفت: اگر به منابع دولتی تکمیل این پروژه‌ها را وابسته بدانیم تا 47 سال آینده این پروژه‌ها تکمیل نمی‌شود.
وی ضرورت تکمیل این پروژه را به عنوان شبکه ریلی مهم شمالغرب کشور با پیشرفت کلی 45 درصد یادآور شد و افزود: دو پیشنهاد برای تکمیل این پروژه اعم از تأمین 30 درصد منابع از طریق قرارگاه سازندگی و استفاده از تبصره 56 قانون بودجه پیشنهاد شده که امیدواریم با توجه ویژه دولت تدبیر و امید این پروژه هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر