کد خبر: 827990
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
نگاهي به سخنان برخي از مقامات دولت در خصوص انتخابات رياست جمهوري يازدهم
تا انتخابات رياست جمهوري سال 96 تنها پنج ماه ديگر باقي مانده است و به طور حتم احزاب و گروه‌هاي سياسي تلاش خواهند كرد آخرين رايزني‌هاي خود را براي حضوري قدرتمند در اين رخداد مهم به كار بگيرند.
مهدی‌ پورصفا
تا انتخابات رياست جمهوري سال 96 تنها پنج ماه ديگر باقي مانده است و به طور حتم احزاب و گروه‌هاي سياسي تلاش خواهند كرد آخرين رايزني‌هاي خود را براي حضوري قدرتمند در اين رخداد مهم به كار بگيرند. برخي‌ها صحبت از ائتلاف مي‌كنند و برخي ديگر خواستار مشخص شدن نامزد نهايي با استناد به نظرسنجي‌هاي صورت گرفته هستند.

اين كه در نهايت چند نفر در عرصه انتخابات رياست جمهوري حضور خواهند يافت، نكته‌اي نامعلوم است اما آنچه از هم اكنون درباره قطعیت آن نوشت، حضور حسن روحاني براي دور دوم انتخابات رياست جمهوري خودش است.
البته اين نكته را بايد در نظر داشت كه ممكن است همه چيز در لحظات آخر تغيير كند، به خصوص آنكه برخي شواهد حاكي است كه احتمال سردرگمي دسته‌اي از رهبران و تصميم‌گيران جريان اصلاحات جهت به كرسي نشاندن پروژه عبور از روحاني همچنان وجود دارد و سعي می‌کنند با در اختيار داشتن ابزارهاي رسانه‌اي و در فضاي مناسب به دنبال ارائه يك چهره مقبول جهت دو قطبي نمودن انتخابات رياست جمهوري بهار سال آينده هستند.
  
انذار رهبري به دولت
حضور رئيس‌جمهور دولت مستقر در انتخابات رياست جمهوري مانند راه رفتن بر لبه تيغ است. از يك طرف رئيس‌جمهور وقت به دليل چهار سال حضور در منصب رياست جمهوري و در اختيار داشتن منابع مختلف از امكان حضوري قدرتمند در انتخابات برخوردار است و از سوي ديگر همين مسئله مي‌تواند به نقطه ضعفي عليه وي تبديل شود.
در سال 88 يكي از مهم‌ترين بهانه‌هاي برخي معارضان سياسي با نظام و همچنين مدعيان تقلب، استفاده رئيس‌جمهور وقت از امكانات دولتي به خصوص تزريق دلارهاي نفتي در سه ماهه اول سال 88 بود. موضوعی که البته بیش از آنکه واقعیت خارجی داشته باشد بهانه‌ای بود برای فتنه‌انگیزی علیه نظام. 

به همين دليل است كه مقام معظم رهبري در ديدارهاي مختلف خود با اعضاي هيئت دولت در مقاطع گوناگون بر اين نكته تأكيد كرده‌اند كه اعضاي دولت به هيچ عنوان وارد فعاليت‌هاي انتخاباتي نشوند.
ايشان در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت در سال جاري با اشاره صريح به همين مسئله مي‌فرمايند: درگير حواشي هم نشويد؛ چون اين ماه‌هايي كه در پيش داريم، ماه‌هايي است كه به‌تدريج با چالش‌هاي انتخاباتي همراه مي‌شود؛ يعني همين‌طور تبليغات انتخاباتي، حرف‌هاي انتخاباتي، مسائل سياسي [پيش مي‌آيد]؛ مخالفين يك چيز مي‌گويند، موافقين يك چيز مي‌گويند؛ اينها نبايد شما را مشغول كند، يعني اصلاً توجه به اين مسائل نكنيد، كار خودتان را بكنيد. بهترين تبليغ براي دولتي كه در رأس كار است، عمل او است. يعني شما اگر چنانچه هزاران كلمه در تبليغ حرف بزنيد، اما يك كار خوب [هم] ارائه بدهيد، اين يك كارِ خوب بيش از آن هزاران كلمه حرف تأثير مي‌گذارد در مردم. يعني [اگر] مردم ببينند، حس كنند، لمس كنند كار را، اين بهترين تبليغ براي دولت است.

در اين سخنان رهبر معظم انقلاب به صراحت به اين نكته اشاره مي‌كنند كه بهترين راه براي تبليغ دولت عملكرد صحيح است، عملكردي كه مي‌تواند به بهترين صورت ممكن و بدون هيچ شائبه‌اي تبليغي مناسب و فوق‌العاده براي دولت مستقر محسوب شود.
   
فرصت كوتاه براي جلب نظر مردم
واقعيت اينجاست كه بر طبق گفته صريح رهبر معظم انقلاب دولت يازدهم در اين فرصت باقيمانده تا انتخابات رياست جمهوري بايد همچنان تلاش كند نظر مردم را تأمين كند تا آحاد مردم بتوانند با اميد بيشتري در انتخابات شركت كنند‌.

سابقه نشان داده كه رأي روساي جمهور در دور دوم انتخاب آنان، بالاتر از دور اول بوده و جهت تحقق اين موضوع در رابطه با روحاني، دولت و اعضاي كابينه راه سختي را پيش رو دارند چراكه مردم براي هيچ مسئولي از قبل چك سفيد امضا نمي‌كنند و با توجه به كارنامه درخشان و فعاليت‌هاي موجود مجدداً رأي اعتماد به مسئولان و خدمتگزاران مي‌دهند. اين قضيه نه تنها در مورد انتخابات رياست جمهوري بلكه در مورد انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز صدق مي‌كند.

عملكرد نه چندان محكم دولت در عرصه اقتصادي، به خصوص فراگير شدن ركود همه جانبه كه مورد تأكيد تمام سياستمداران است، مي‌تواند اين نكته را به خوبي نشان ‌دهد كه دولت مسير چندان موفقي را در عرصه برآورده شدن اهداف اقتصادي خود طي نكرده است.
از سوي ديگر بحث برجام نيز نتوانسته است آن چنان كه بايد و شايد به كمك دولت بيايد.  

خط قرمزي كه دولت آرام آن را مي‌شكند
با تمام اين تفاسير و راه سخت دولت در مسير جلب نظر مردم آنچه كه جلب توجه مي‌كند، سخنان برخي از مقامات دولتي در طرفداري صريح از پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري سال آينده است؛ اتفاقي كه نه تنها امري متداول نيست، بلكه حتي مي‌تواند روند بي‌طرفي دولت را با سؤالات جدي روبه‌رو كند.
در جديدترين نمونه شايد سخناني بوده است كه اميري معاون پارلماني دولت در گفت‌و‌گو با روزنامه آفتاب يزد بيان كرده است.

وي در گفت‌و‌گوي خود با روزنامه آفتاب يزد به صراحت به اين نكته اشاره مي‌كند كه پيروزي روحاني قطعي است. وي در ادامه سخنان خود مي‌گويد: ما بايد اواخر سال 91 و اوايل سال 92 را از جهت اقتصادي با شرايط فعلي مقايسه كنيم و ببينيم اواخر سال 91 و اوايل سال 92 چه وضعيتي به لحاظ اقتصادي داشتيم و الان در چه وضعيتي به سر مي‌بريم. ما نبايد از خاطر ببريم كه اواخر سال 91 در همين بازار تهران و اصفهان شاهد اعتصاب بوديم. در همين صرافي‌هاي خيابان فردوسي شاهد حضور پليس و تجمعاتي بوديم كه به نوسانات قيمت ارز معترض بودند.
نكته جالب اينجاست كه اميري در سخنان خود به هيچ عنوان به نوسان اخير در بازار ارز تهران كه ارزش دلار به 4 هزار تومان رسيده است، اشاره نمي‌كند. اما از همه مهم‌تر اينكه آيا اميري به عنوان يك مقام دولتي و البته كسي كه مدت‌ها در وزارت كشور سابقه سخنگويي دارد، مي‌تواند از سخنان خود دفاع كند.

دولت بايد خطوط قرمز خود را در عرصه انتخابات رعايت كند و مهم‌ترين اصل اين خط قرمز كارايي هر چه بيشتر به جاي تكيه بر اقدامات تبليغاتي است. ضمن اینکه این قبیل سخنان شائبه دخالت در انتخابات توسط مجریان را تقویت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار