کد خبر: 827585
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
تأكيد بيش از حد آقايان بر برگزاري اردوهاي خارجي در امارات تا جايي پيش رفت كه اين بار شيخ‌نشينان اين جزيره كوچك اجازه اردو زدن را به كشورمان ندادند.
شيوا نوروزي
تأكيد بيش از حد آقايان بر برگزاري اردوهاي خارجي در امارات تا جايي پيش رفت كه اين بار شيخ‌نشينان اين جزيره كوچك اجازه اردو زدن را به كشورمان ندادند. حالا شيوخ هوادار عربستان از تحقير فوتبال ايران دلشان خنك شده و آن را يك پيروزي بزرگ براي خود تلقي مي‌كنند. در حالي كه اينجا در ساختمان سئول خبري از واكنش‌هاي كوبنده و قاطعانه نيست و به نظر مي‌رسد آقايان همچنان به دنبال راهي براي رسيدن به امارات هستند!

وقتي اعتراض مي‌كنيم به اينكه چرا تيم‌هاي ايراني تا فرصت پيدا مي‌كنند تمرينات خود را از ايران به كشورهاي حوزه خليج فارس انتقال مي‌دهند خيلي‌ها واكنش نشان مي‌دهند و از اعتراض‌هاي اصحاب رسانه گله مي‌كنند. همين چندوقت پيش بود كه پرسپوليس اردويي دو‌هفته‌اي در اين كشور داشت و رئيس باشگاه نيز به شدت از برگزاري اين اردو حمايت كرد. ‌اي كاش همان مدعيان حالا هم خودي نشان دهند و در خصوص رفتار توهين‌آميز اماراتي‌ها در قبال فوتبال و صد البته كشورمان صحبت كنند. ماه آينده طبق تقويمي كه فيفا از قبل مشخص كرده است بازي‌هاي دوستانه و ملي در سراسر جهان برگزار خواهد شد. به همين دليل ليگ برتر نيز دوباره به خواب زمستاني مي‌رود و بر اساس برنامه‌اي كه كارلوس كرش ارائه داده اردوي تيم ملي برپا مي‌شود. مسئولان فدراسيون فوتبال نيز براي آنكه خودي نشان دهند و ثابت كنند توانايي انجام برنامه‌هاي سرمربي پرتغالي را دارند يك بازي دوستانه با ساحل عاج ترتيب دادند. اين تيم آفريقايي در دي‌ماه اردويي در امارات برپا مي‌كند و اين بهترين فرصت بود تا ديدار تداركاتي ايران – ساحل عاج برگزار شود؛ البته به ميزباني اماراتي‌ها. با اينكه ساحل عاجي‌ها موافقت خود را با انجام اين بازي اعلام كرده بودند، اما گربه رقصاني‌هاي شيخ‌نشين‌ها مانع از انجام بازي شد. در شرايطي كه فدراسيون ايران فكرش را هم نمي‌كرد اماراتي‌ها كه به شدت تحت سلطه سعودي‌ها هستند و اوامر آنها را در فوتبال تمام و كمال اجرا مي‌كنند اجازه انجام اين بازي دوستانه را ندارند تا يك‌بار ديگر ثابت شود باند عرب‌ها در AFC تا چه حد در انديشه نابودي فوتبال ايران است. توهين فوتبالي امارات به كشورمان به قدري سنگين بود كه وزارت امور خارجه در نامه‌اي برگزاري هرگونه اردو يا بازي را در اين جزيره ممنوع كرد. مهدي تاج، رئيس فدراسيون اين نامه را تأييد كرده اما هيچ اشاره‌اي نكرده كه چرا فدراسيون متبوعش علاقه خاصي به سفر به امارات دارند. برخي‌ها هم اجاره زمين و مشكلات در اين خصوص را علت لغو اين ديدار دوستانه بيان كرده‌اند و جوري از عنادورزي امارات دفاع مي‌كنند كه انگار اين اولين چالش بين فوتبال ايران و امارات بوده است.

جا دارد به آن دسته از مدافعان برگزاري اردو در حاشيه خليج‌فارس يادآوري كنيم كه نامگذاري ليگ فوتبال امارات و جعل نام خليج فارس را فراموش نكنيد. همچنين ممنوعيت استفاده از بازيكنان ايراني در ليگ اين كشور و همچنين حمايت بي‌چون و چرا از عربستان در بحث عدم ميزباني كشورمان در مسابقات ليگ قهرمانان را لطفاً به ياد بياوريد. بعلاوه اينكه همين اماراتي‌ها به هر دري زدند تا بازي‌هايشان با تيم‌هاي ايراني در كشور ثالث برگزار شود! آن‌هم در شرايطي كه ايران سال‌هاست امن‌ترين كشور منطقه به شمار مي‌رود. معلوم نيست براي آنكه رگ غيرت مسئولان فوتبال بيرون بزند و اندكي هم به فكر منافع ملي بيفتند چندبار فوتبال‌مان بايد تحقير شود. تا كي بايد ساكت بنشينيم و به عرب‌هاي تحت امر عربستان باج دهيم، آن هم به خاطر چند روز اردوي خارجي و سفر به جزيره‌اي كوچك.

البته مسئله به همين جا ختم نمي‌شود و ديدار با مراكش و انجام يك بازي دوستانه ديگر نيز قطعاً مسئله‌ساز خواهد شد. مراكشي‌ها نيز همچون چند كشور آفريقايي ديگر قبل از شروع جام ملت‌هاي آفريقا در امارات اردو مي‌زنند و محل بازي ايران – مراكش نيز امارات بود. با اينكه هنوز تكليف اين ديدار مشخص نشده اما انتظار داريم مسئولان منتظر واكنش اماراتي‌ها براي لغو يا عدم لغو بازي نمانند و خودشان تصميمي در خورشأن ايران و حفظ منافع كشورمان بگيرند. بدون شك آينده تيم ملي فوتبال و موفقيت اين تيم در راه رسيدن به جام‌جهاني آرزوي همه ايراني‌هاست ولي مطمئن باشيد هيچ ايراني حاضر نمي‌شود در راه رسيدن به اين موفقيت از سوي هيچ كشوري تحقير شويم. تكليف امارات و ساير متحدان عربستان سعودي هم در بحث‌هاي سياسي و هم در حوزه فوتبال مشخص است. اين وسط رفتار متزلزل، نااميد كننده و بي‌تعصبانه برخي از دست اندركاران فوتبال به شدت آزاردهنده است. اميدواريم هرچه زودتر پاسخي كوبنده به امارات داده شود تا نه آنها و نه اربابانشان ديگر جرئت توهين به كشورمان را نداشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار