کد خبر: 827161
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
مسكن مهر براى مددجويان هم مزخرف است‌؟!
نیره ساری
بي ارادگي دولت در تكميل مسكن مهر تا جايي براي كميته امداد مسجل شد كه پرويز فتاح از پيشنهاد تكميل واحدهاي ناتمام مسكن مهر و واگذاري آن به مددجويان امداد خبر داد.
سرپناهي مناسب و امن براي زندگي يا به تعبير ساده «مسكن»، جزو حقوق اوليه‌اي است كه همه افراد جامعه بايد نظير حداقل‌هايي چون حق غذا و لباس از آن برخوردار باشند و حتي به تعبيري از اجزاي مهم «استانداردهاي قابل قبول براي زندگي مطلوب» محسوب مي‌شود، اما اين حق امروزه در كشور ايران، جزو آرزوهايي است كه به خصوص قشر جوان و كم‌در‌آمد در افق بلند‌مدت خود براي تحقق آن از ابتداي ورود به چرخه فعاليت در اجتماع، برنامه‌ريزي مي‌كنند.

حكايت مشكلات مسكن هم از همان قصه‌هاي تلخي است كه در اكثر دولت‌ها به قوت خود باقي مي‌ماند و تنها از حالت بي‌سرانجامي در يك دولت به حالت بي‌سرانجامي در دولت ديگر تغيير پيدا مي‌كند و تنها تفاوتش ارائه طرح‌هاي جديد براي جايگزين پيشنهادهاي قبلي است.
   وعده بي‌سرانجام طرح مسكن اجتماعي براي اقشار كم در‌آمد!
مسكن اجتماعي نيز از همان طرح‌هاي جايگزيني بود كه دولت يازدهم به عنوان جدي‌ترين برنامه خود در حوزه مسكن براي اقشار محروم جامعه در نظر گرفت تا با اشراف بر نواقص و كاستي‌هاي مسكن مهر در دولت قبلي، اقشار كم‌درآمد را خانه‌دار كند.

آنطور كه به‌ عنوان نخستين هدف در اين طرح در نظر گرفته شده، قرار بر اين بود بافت‌هاي فرسوده درون شهرها انتخاب و زمين مورد نياز از طريق ساماندهي بافت‌هاي فرسوده شهري تأمين شود. از سوي ديگر با ساخت مجتمع‌هاي مسكوني علاوه بر سكونت مالكان اين خانه‌هاي قديمي بخشي از متقاضيان كم‌درآمد مسكن در واحدهاي ساخته شده جاي گيرند.
بدين‌ترتيب طرح مسكن اجتماعي با نام «تأمين مسكن اقشار كم‌درآمد» كه با تفاهم وزارت‌هاي راه و شهرسازي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي نهايي شد، اسفندماه سال 92 با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در شوراي عالي رفاه به تصويب رسيد.

امروز تقريباً سه سال از تصويب اين طرح مي‌گذرد، اما همچنان بدون هيچ بازخورد بيروني تنها به وعده و وعيدهايي خلاصه مي‌شود كه جز بلاتكليفي بوي ديگري از آن به مشام نمي‌رسد.
  
بدعهدي از دولت و پا درمياني از كميته امداد!
از سوي ديگر اين در حالي است كه دولت يازدهم از اتمام پروژه مسكن مهر تا اوايل سال 95 خبر داده بود، اما بدعهدي دولت در تحقق وعده‌هاي خود براي تحويل مسكن‌هاي مهر و به اتمام رساندن آن تا جايي پيش رفت كه چندي پيش كميته امداد پا در مياني كرد و به اصطلاح جوركش بي‌مهري دولت بر مسكن مهر شد.

پرويز فتاح،  رئيس كميته امداد از آغاز مذاكرات با دولت و مجلس براي واگذاري ۴۰ هزار واحد مسكن مهر فاقد متقاضي به مددجويان كميته امداد خبر داد.  وي در خصوص تكميل واحدهاي مسكن مهر ناتمام و واگذاري آن به مددجويان امداد تأكيد كرد: ما اين موضوع را به دولت اعلام كرده‌ايم تا بخشي از مسكن مهر فاقد متقاضي كه روي دست دولت مانده را براي تكميل به كميته امداد واگذار كند، زيرا نه اراده‌اي براي تكميل آنها در دولت وجود دارد و نه دولت بودجه‌اي براي اين منظور در اختيار دارد.
حال جدا از جوركشي كميته امداد بر مسكن‌هاي مهري كه دولت قول مساعد براي تكميل آنها داده بود، جالب است بدانيد در بودجه سال96 هيچ رديف مشخصي براي اجراي طرح مسكن اجتماعي دولت هم در نظر گرفته نشده و حتي در بودجه96 دولت موظف است از محل اعتبارات رديف‌هاي متفرقه مبلغ ۱۲۵ميليارد تومان براي كمك به زيرساخت مسكن مهر اختصاص دهد، اما نامي از مسكن اجتماعي برده نشده است. اينچنين است كه طرح مسكن اجتماعي هم عملاً نمي‌تواند نقشي در خانه‌دار كردن اقشار ضعيف جامعه داشته باشد.

اينبار بر خلاف هميشه ديگر نمي‌گوييم منتظر بمانيم تا شايد در باب مسكن فرجي شود، بلكه مي‌گوييم ضمن تشكر از پيشنهاد كميته امداد براي تقبل بي‌ارادگي دولت يازدهم در تكميل مسكن مهر و پوزش از مردم، بهتر است قشر جوان و كم درآمد جامعه، سطح انتظارات خود را براي برخورداري از خانه دار شدن از «حق طبيعي» به «آرزو» تنزل دهند و تنها به طرح‌هاي بي‌سرانجام دولت در حوزه مسكن اكتفا كنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار