کد خبر: 826043
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
متکدیان، گروهی و سازمان یافته به شهر های مختلف مهاجرت می کنند؛
پدیده تکدی گری در ارتباط باساختارهای اجتماعی- فرهنگی، گونه ها و اشکال مختلفی بخود گرفته ودر جامعه ظاهر می شود که البته همچون سایر آسیب های اجتماعی، اطلاعات آماری قابل استناد و طبقه بندی شده ای در این زمینه وجود ندارد.
دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت:سال گذشته 400  متکدی فعال در کلانشهر تبریز توسط صندوق حمایت از مستمندان تبریز ساماندهی شد.

وحید کاظم زاده با بیان این مطلب افزود:200 نفر از این متکدیان تبعه کشور پاکستان بودند که برای تعیین وضعیت آن ها به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهار کرد:150نفر دیگر نیز از استان های دیگر به کلانشهر تبریز مهاجرت کرده بودند و با هماهنگی مسولان استانی برای ساماندهی به شهر های خود بازگردانده شدند.

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی افزود: تنها 50 نفر از این متکدیان بومی هستند که با مطالعه وضعیت آن ها مشخص شد عمدتا یا مشکل روانی دارند و یا معتاد هستند و اکنون در مراکز زیر پوشش اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی هستند.

جامعه  ناسالم فردا نتیجه آسیب های خرد و کوچک امروز

عضو انجمن جامعه شناسان ایران همچنین در این باره گفت :مسائل اجتماعی بزرگ جامعه فردا، نتیجه آسیبهای خرد و کوچک امروز است که درجریان یادگیری درشبکه روابط اجتماعی بازتولید و زایش شده و نقطه آغازمسائل بزرگترمی شوند.

موسی نیرومند با بیان این موضوع تصریح کرد:بعنوان مثال تکدی گری یک آسیب اجتماعی است که ضمن ارتباط با مولفه هایی همچون طلاق،فوت، بیماری، بیکاری، اعتیاد، معلولیت، فقرمادی، مسائل فرهنگی، نابسامانی های نهادی، مهاجرت، پدیده ای است در حال زایش که می تواند منشاء آسیب های جدی تر دیگری ازجمله انواع بزه باشد.

نیرومند افزود: آسیبهای اجتماعی شرایط آزاردهنده و درگیرانه برای اعضاءجامعه محسوب می ­شود و زاییده زندگی گروهی،پیچیدگی روابط اجتماعی،تحولات عظیم صنعتی - علمی،سرخوردگیهای فردی،ضعف کارکردی نهادهای اجتماعی،شرایط نابسامان اقتصادی- فرهنگی- روانی است.

وی تصریح کرد:آسیب های اجتماعی مانند تکدی گری به دلایلی چون فراوانی آماری پایین،محدودشدن آسیب به بخشی ازلایه های جامعه،عادی شدن غیررسمی  مورد غفلت مفهومی- عملیاتی جامعه واقع می شوند.

سبب سازهای تکدی گری در جامعه

این استاد دانشگاه به زمینه ساختاری یا استعداد محیطی و ناکارآمدی و گسستگی نهادهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: وجود شرایط ظهور پدیده های اجتماعی در جامعه که بدون شک ساختار نظام اجتماعی در ظهور و بروز و رشد آنها می تواند اثرگذار باشد.

نیرومند همچنین اظهار داشت: نقص درجریان اجتماعی شدن اعضاءجامعه به عبارتی ارتباط کنشهای نابهنجار با نقص فرآیندجامعه پذیری افراد و نقص درفرآیند یادگیری اجتماعی از  دیگر عوامل ایجاد تکدی گری در جامعه است.

وی به ضعف کارکردی نهادهای نظارتی اشاره کرد و افزود: ضروری است، واکنشهای فرهنگی مبتنی برباورهای اجتماعی، فقراقتصادی ناشی ازپیری،معلولیت،اعتیاد،بیماری،تورم،بیکاری و مهاجرت ازروستا مدیریت شود.

سوال اینجاست چه عواملی موجب شده که صحنه های عینی تبریز به عنوان یکی ازکلانشهرهای ایران دستخوش این پدیده اجتماعی نشود،هرچند نزدیکی به معناشناسی این مهم نیازمندمطالعه علمی تر ودقیق تراست.  

شاید درنگاه اول تصور بر این باشد که تکدی گری تنها صحنه هایی است که درمتن جامعه درقالب زنان ومردان وپیران وجوانان وکودکان دراشکال واحوال مختلف نمودیافته وجامعه رابه سمت کمک به خود می خوانند اما همه ماجرا این نیست وپدیده تکدی گری درالبسه ها وقالب های مفهومی متنوع پنهان وآشکارقابل دیده بانی ومطالعه است.

آنچه که درفضاهای بسته وبدون کنترل اجتماعی درقالب رفتارهایی چون دعانویسی،فال بینی،درویش گری و از این قبیل مظاهر باورهای عقیدتی مردم تبریز را نشانه می رود پدیده تکدی گری پنهان است و همچنان به حیات خود ادامه می دهد، واقعیتی که بی تفاوت از کنار آن گذر می کنیم.
.................
یعقوب قلندری نژاد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر