کد خبر: 825566
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
نماينده مردم در مجلس در گفتگو با «جوان» مطرح کرد:
در حالي که هفته‌هاي اخير صحبت از پيش بيني برداشت بيش از 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات از باغات مازندران در ميان بود و بزرگترين دغدغه باغداران و مسئولان را نحوه فروش و صادرات اين محصول شکل مي‌داد، ناگهان تغييرات جوي تمام آنچه باغداران در يکسال اخير بافته بودند را پنبه کرد و آنها حتي فرصت برداشت محصول را هم نيافتند. مسئولان در حال حاضر پيش‌بيني مي‌کنند بيش از 90 درصد مرکبات باغات در اثر بارش برف و يخ‌زدگي از بين رفته و ديگر قابليت عرضه به بازار را ندارد. بارشي که باغداران و مسئولان استاني از آن به عنوان "غير منتظره" ياد مي‌کنند، هواشناسي و مسئولان جهاد کشاورزي ادعاي پيش بيني و اعلام شدن آن را دارند. به سراغ عبدالله رضيان، نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي رفتيم تا ببينيم واقعا باغداران از بروز چنين حادثه‌اي خبر داشتند؟ در ادامه گفتگوي خبرنگار جوان با اين نماينده مجلس را خواهيد خواند.
ميترا شهبازي
مرکبات‌کاران مازني از ورود سامانه بارشي و بروز يخ‌بندان خبر نداشتند!

آقاي رضيان خسارت وارد شده به باغات مازندران را چه مقدار برآورد مي‌کنيد؟

مازندران قطب توليد مرکبات کشور محسوب مي‌شود و بارش‌هاي هفته پيش مشکل بزرگي را براي باغداران اين استان به وجود آورده است. متاسفانه زماني که اين سرما، برف و يخبندان به استان آمد، زمان نامناسبي بود و هنوز باغداران فرصت چيدن محصول خود را نيافته بودند و تمام محصول روي شاخه‌هاي درختان بود. بنابراين با بارش اين برف سنگيني، خسارت زيادي به باغداران متحمل شد. البته اين خسارت تنها به محصول مرکبات استان ختم نمي‌شود و درختان نيز به دليل چيده نشدن محصول آسيب ديدند که برآورد خسارت آن بعد از آب شدن يخ‌ها انجام مي‌شود. تاکنون ميزان خسارتي که براي فقط محصول برآورد شده است چيزي بيش از 3هزار ميليارد تومان است.

با توجه به اين خسارت 3 هزار ميلياردي، اکنون شرايط باغداران مازندراني را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

با توجه به اينکه منطقه قائمشهر يک سوم اين محصول را توليد مي کند، اکنون مردم استان دچار استرس و نگراني شديد براي امرار معاش خود هستند. چرا که اين محصول قرار بود معاش يکساله باغداران را تامين کند که به دليل کم‌کاري متوليان به يکباره از بين رفته است. متاُسفانه هنوز محصول پرتقال تامسون که مهمترين و اصلي ترين نوع مرکبات توليدي استان است، به مرحله برداشت نرسيده بود. اين محصول چيزي حدود 80 درصد مرکبات توليدي استان را تشکيل مي‌داد که به دليل سرما و يخبندان شديد، به طور کامل از بين رفت. چرا که در صورت يخ زدگي اين محصول، تلخ مي‌شود و ديگر قابليت عرضه به بازار را از دست مي‌دهد. بنابراين چندين جلسه اضطراري تشکيل داديم اما متاسفانه حادثه‌اي که نبايد رخ داد و ديگر راه‌گريزي از آن نيست.

در رابطه با ورود سامانه بارشي و بروز يخبندان همانطور که خبرهاي منتنشره حکايت مي‌کند، باغداران مطلع بودند و دست روي دست گذاشتند يا ماجرا چيزي ديگريست؟

متاسفانه سازمان هواشناسي هيچ ‌گونه‌ پيش بيني اي از اين موضوع به طور دقيق ارائه نداده بود و اطلاع رساني دقيقي هم به دنبال آن انجام نشده بود. علاوه بر سازمان هواشناسي، جهاد کشاورزي هم هيچ اخطار جدي اي به باغداران نداده بود که حداقل بتوانند ظرف يک هفته قبل از حادثه قسمتي از محصول را برداشت کنند و از شدت خسارت بکاهند چرا که اکنون علاوه بر محصول يخ زده باغداران بايد غم شکسته‌شدن درختانشان را هم داشته باشند. مسئولان در اين زمينه خوب عمل نکردند و متهم اصلي بروز چنين اتفاقي، آنها هستند. براي جلوگيري از بروز چنين حادثه‌اي مسئولان بايد از طريق رسانه ملي اقدام مي‌کردند تا به درستي خبررساني شود اما حتي تا يک روز قبل هم هيچکس خبري در اين خصوص نداشت. حتي روز چهارشنبه هم به صورت جدي در رابطه با بارش‌هاي شديد برف اطلاع رساني نشده بود تا اينکه کاملا غيرمنتظره دما به زير 5 درجه کاهش يافت.

قرار بود 100 ميليارد تومان براي صادرات اين محصول در قالب مشوق صادراتي پرداخت شود، اکنون وضعيت چگونه است؟

متاسفانه با توجه به خسارتي که به باغات وارد شده مي توان گفت محصولات کلا از بين رفته اند. چرا که قابليت عرضه به شکل طبيعي به بازار را ندارد و ديگر بازار پسند نيست بنابراين ظرفيت مازندران در خصوص صادرات محصول در سال جاري به طور کامل منتفي شد. البته نمي‌توانيم بگوييم خسارت صد درصدي است چرا که برخي از گونه ها مثل پرتقال خوني توان بيشتري براي تحمل سرما دارد اما عمده محصول که حدود 80 درصد گونه پرتقال تامسون بود در مقابل سرما مقاومتي نداشته و به طور کامل از بين رفت.

چند درصد از محصول مرکبات تا قبل از بارندگي برداشت شده بود؟

چيزي حدود 10 تا 15 درصد محصول، آنهم محصول نارنگي چيده شده بود. مابقي انواع مرکبات روي درخت بودند و در اثر کم کاري متوليان يخ زدند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار