کد خبر: 825536
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
مديرمسئول روزنامه جوان:
جنبش دانشجويي نبايد به جناح‌ها وابستگي داشته باشد. اگر در موضع‌گيري‌ها از احزاب جانبداري شود، جنبش دانشجويي به باركش احزاب سياسي تبديل مي‌شود.
به گزارش فارس، دكتر عبدالله گنجي ظهر ديروز در نشست «رسالت دانشجو در قبال فسادهاي اقتصادي» در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: ريشه‌هاي فساد در كشور از دوران پساجنگ و در پي دويدن به دنبال تورم شكل گرفت.
مديرمسئول روزنامه جوان ادامه داد: يك انگاره در خصوص دانشجوياني كه كار تشكلي دارند، اين است كه نسبت به حاكميت اعتراض دارند؛ البته اين مسئله ريشه‌هاي روانشناسي دارد. وي اضافه كرد: جوانان در سن دانشجويي علاقه‌اي به نظارت و كنترل ندارند و حكومت كه در پي نظم و قانون است با اين مسئله مشكل پيدا مي‌كند، بنابراين اين اعتراض بيشتر از آنكه سياسي باشد، ريشه روانشناسي دارد.

مديرمسئول روزنامه جوان با بيان اينكه دانشجو از مصلحت متنفر است و آن را نمي‌پذيرد، خاطرنشان كرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم حكومت مصالحي دارد ولي دانشجو اين فضا را قبول ندارد و چون جزئي‌نگر است، بيشتر به جزئيات توجه مي‌كند. گنجي تصريح كرد: دانشجو در مسئله فساد، مشكل را سيستمي نمي‌بيند بلكه فكر مي‌كند فقط بايد يقه شخص فاسد را بگيرد. مديرمسئول روزنامه جوان با اشاره به فسادهاي ناشي از قدرت و ثروت اظهار داشت: دوري از قدرت و ثروت براي دانشجو دو خصيصه عدالت‌خواهي و آرمان‌گرايي را به همراه دارد؛ البته دانشجويان عدالت را با مساوات يكسان مي‌دانند و اعتقادي به طبقات اقتصادي ندارند؛ نفوذ گسترده كمونيست در دانشگاه‌ها در ابتداي انقلاب ناشي از همين ديدگاه است و البته در همه جاي دنيا به همين شكل است و دانشجويان هميشه چپ بوده‌اند. وي با بيان تفاوت ميان نقد حاكميت و نفي آن، بيان كرد: نقد با نفي تفاوت دارد و هيچ حكومتي نفي خود را نمي‌پذيرد؛ بايد مشخص شود به دنبال اصلاح وضع موجود هستيم يا به دنبال نفي وضع موجود، كسي كه به دنبال نفي حاكميت باشد اين مسئله براي حاكميت هزينه‌ساز خواهد بود. گنجي با انتقاد از فضاي حاكم بر جنبش دانشجويي امروز ادامه داد: جنبش دانشجويي در اوايل انقلاب تحليل‌هاي عميق‌تري نسبت به امروز داشت؛ اگر در برخورد با فسادهاي اقتصادي نگاه سياسي داشته باشيم اصل بحث ضايع مي‌شود و دانشجو زير سؤال مي‌رود؛ در ايران فساد جناح نمي‌شناسد؛ انسان در هر صورت منفعت‌طلب است و حضرت علي مي‌فرمايند «براي انسان هيچ‌چيز سخت‌تر از آن نيست كه به منافع دسترسي داشته باشد و از آن بگذرد».

وي توجه جنبش دانشجويي به چند اصل در نقد حاكميت را لازم دانست و در تشريح اين اصول گفت: اطلاعات دقيق اصل نخست است. بر اساس گفته‌هاي رسانه‌ها، روزنامه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي نمي‌توان به اطلاعات دقيق دست يافت چرا كه كار رسانه‌ها بزرگ‌نمايي يا كوچك نمايي است. از كلماتي كه در موضع‌گيري‌ها استفاده مي‌كنيد شناخت كافي داشته باشيد. آقاي مرتضوي كه روزي قاضي دادگاه بود مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير را به خاطر استفاده از يك كلمه در بيانيه كه بار حقوقي داشت، محاكمه كرد. مديرمسئول روزنامه جوان ادامه داد: زمان‌شناسي اصل بعدي است؛ دانشجو بايد بداند در چه زماني بايد موضع‌گيري كند. رهبري نيز فرموده‌اند بدانيد در چه زماني چه حرفي را مي‌زنيد. گنجي تصريح كرد: تقوا اصل بعدي است كه دانشجو بايد بداند موضع‌گيري‌هاي او شايد جنبه قهري نداشته باشد اما اثر اجتماعي دارد و ممكن است باعث بي‌آبرويي افراد شود. وي در ادامه اصل چهارم را اصل استقلال جنبش دانشجويي توصيف كرد و  يادآور شد: جنبش دانشجويي نبايد به جناح‌ها وابستگي داشته باشد. اگر در موضع‌گيري‌ها از احزاب جانبداري شود، جنبش دانشجويي به باركش احزاب سياسي تبديل مي‌شود. در مبارزه با فساد بايد رويه‌ها و سيستم را ديد. گنجي با اشاره به سه ركن دولتي، خصوصي و شبه‌دولتي در اقتصاد ايران، خاطرنشان كرد: ريشه 90 درصد فسادها در بخش شبه‌دولتي است. پول بيت‌المال را با اسم شركت ملي مي‌آورند و چند نفر را هم به عنوان هيئت مديره معرفي مي‌كنند و بنابراين مشخص است وقتي پول متعلق به شخص نيست فساد رخ مي‌دهد. شركت‌هاي ملي نفت و مخابرات به چه معناست، وقتي پول بيت‌المال را عده‌اي اداره مي‌كنند، دولت بايد اين شركت‌هاي ملي را به معاونت تبديل كند تا بتواند آنها را كنترل كند. وي در خصوص فيش‌هاي حقوقي نجومي ادامه داد: در سال 51 و زمان پهلوي، قانوني در مجلس ايران تصويب شد و اين قانون در انقلاب به قوت خود باقي ماند كه فيش‌هاي حقوقي نجومي نتيجه آن است و از لحاظ حقوقي نمي‌توان به آنها ايرادي وارد كرد.

مديرمسئول روزنامه جوان رانت اطلاعاتي را يكي ديگر از دلايل فساد دانست و عنوان كرد: رانت اطلاعاتي يعني عده‌اي محدود به يكسري اطلاعات محدود و سري دسترسي پيدا كنند؛ براي مثال در جلسه هيئت دولت يك فعاليت اقتصادي مصوب مي‌شود و تصميم بر آن مي‌شود رئيس‌جمهور ماه آينده آن را رسانه‌اي كند، اما به محض پايان جلسه فلان وزير به خانواده خود خبر مي‌دهد تا در آن زمينه سرمايه‌گذاري كند. رانت اطلاعاتي سبب مي‌شود عده‌اي يك‌ شبه راه صدساله بروند. وي افزود: دانشجو براي مطالبه‌گري بايد با رانت اطلاعاتي مبارزه كند؛ دانشجو بايد تشخيص دهد كجا نياز به ورود است؛ توانايي ورود دارد يا نه و اگر توانايي ورود دارد نياز به يك عزم و اراده جدي است؛ جريان دانشجويي نبايد تن‌پرورده و نازپرورده باشد و نبايد براي كاري كه انجام مي‌دهد، مزدخواهي كند.
گنجي در پايان با انتقاد از فرهنگ اشتباه عجله براي پولدار شدن گفت: در كشور مد شده كه اگر شخصي از بستگان به درجه‌اي از موفقيت و ثروت رسيد ما نيز بخواهيم يك شبه به همان موفقيت‌ها برسيم؛ همين قضيه باعث بروز فساد و رانت در كشور مي‌شود.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
جناب گنجی" شما یکی از عوامل فساد را بدرستی رانت اطلاعاتی بیان کردید"که افراد محدودی توان دسترسی به این اطلاعات را دارند "واز ان اسفاده کرده"یکشبه راه صد ساله را طی می کنند.مصلحت شما برای
جنبش داشجوئی "مطالبه گری ومبارزه با رانت اطلاعاتی را امری مهم دانستید"اما ایا؟ در کشورما استفاده از رانت اطلاعاتی
جرم محسوب می شود ؟ ایا؟ تاکنون فردی بابت استفاده از رانت اطلاعاتی محکوم شده ست؟ اگر چنین نباشد"پیگیری چنین امری چگونه می تواند "عاملی برای جلوگیری از فساد باشد.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
16 آذر امسال شعار دانشجویان باید مرگ بر امریکا ومرگ بر برجام باشد
بگو مرگ برجام ..بگو مرگ برجام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار