کد خبر: 825529
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
حالا مي‌شود گفت پرونده محلات شرقي حلب در حال بسته شدن است.
سيدرحيم نعمتي
حالا مي‌شود گفت پرونده محلات شرقي حلب در حال بسته شدن است. ارتش سوريه و متحدانش تا اينجاي كار بيش از 60 درصد از اين منطقه را به تصرف خود درآورده و اعلام كرده‌اند با پاكسازي مناطق آزاد شده، ساكنان آن مي‌توانند به خانه‌هاي خود بازگردند. اين اعلام بازگشت ساكنان به خانه‌هاي خود در حالي است كه پيشروي‌هاي ارتش در ديگر محلات باقي‌مانده شرق حلب ادامه دارد و تمام تحليل‌ها و ارزيابي‌هاي نظامي و سياسي حول اين محور قرار گرفته كه تا قبل از اتمام سال جاري ميلادي يا چند هفته ديگر، ارتش و متحدانش بر كل اين منطقه مسلط خواهند شد و كارگروه‌هاي تروريستي به پايان خود خواهند رسيد. به همين جهت است كه فرماندهي ارتش به فكر عمليات نظامي براي آزادسازي شهر الباب در 40 كيلومتري شمال شهر حلب افتاده تا اجازه ندهد تركيه با نيروهاي تحت امر خود اين شهر را اشغال كند. در مقابل، هم گروه‌هاي تروريستي و هم حاميان منطقه‌اي و غربي آنها در شرايط فعلي به فكر تغيير تاكتيك‌هاي خود افتاده‌اند تا با حفظ باقي‌مانده نيروهاي خود اجازه ندهند روند جنگ به پيروزي نهايي ارتش سوريه و متحدانش ختم بشود، بنابر اين جنگ در سوريه با بسته شدن پرونده محلات شرقي حلب روايت ديگري پيدا مي‌كند و بايد انتظار تغيير مواضع قابل توجهي را داشت.

تروريست‌ها كه ديگر فروپاشي پايگاه خود را در شرق حلب حتمي ديده‌اند دست از پنهان‌كاري برداشته و به صورت علني دست كمك به سوي صهيونيست‌ها باز كرده‌اند. فهد المصري از افراد برجسته مخالفان و رهبر گروه به اصطلاح نجات ملي پيامي خطاب به بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي و ديگر مقامات اين رژيم فرستاده و از آنها براي براندازي بشار اسد و نظام سوريه طلب كمك كرده و حتي پيشنهاد اتحاد منطقه‌اي و تشكيل شوراي امنيت منطقه‌اي به صهيونيست‌ها كرده است. از طرف ديگر، اعضاي مجلس نمايندگان امريكا در لايحه دفاعي سالانه گزينه ارسال تسليحات ضد هوايي دوش‌پرتاب را به گروه‌هاي به اصطلاح ميانه‌رو در سوريه مطرح كرده‌اند و تنها مانده تا با رأي مجلس سنا به اين لايحه راه ارسال اين تسليحات به سوريه و تحويل به گروه‌هاي تروريستي باز بشود. هر چند امريكا از اول جنگ سوريه يكي از حاميان اصلي مالي و تسليحاتي اين گروه‌ها بود اما حاضر به ارسال اين نوع تسليحات نشده بود و به نظر مي‌رسد دست‌كم نمايندگان كنگره تلاشي براي تغيير سياست مي‌كنند. تلاش آنها از دو جهت قابل بررسي است؛ نخست از جهت عدم‌اطمينان به سياست دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا، در خصوص جنگ سوريه و دوم از جهت شرايط پيش آمده در وضعيت ميداني جنگ سوريه.

ترامپ در كارزار انتخاباتي خود آشكارا از عدم‌تمايل خود براي ورود در جنگ سوريه و آمادگي براي همكاري نزديك با سوريه در اين موضوع گفته بود اما افرادي كه براي وزارت دفاع امريكا يا مشاور امنيت ملي تعيين كرده همگي از چهره‌هاي جنگ‌طلب واشنگتن هستند. اين نوع انتخاب و مواضع اعلام شده قبلي ترامپ يك نوع سردرگمي در خصوص سياست او در مورد جنگ سوريه بعد از ورودش به كاخ سفيد ايجاد كرده و نمايندگان كنگره براي اينكه او را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند از حالا با تصويب اين لايحه دست به كار شده‌اند تا نتواند در برابر روند دخالت در جنگ سوريه و نجات تروريست‌ها كار چنداني بكند. شرايط ميداني با بسته شدن پرونده محلات شرقي حلب حكايت از اين واقعيت دارد كه گروه‌هاي تروريستي ديگر قادر به حفظ مناطقي مثل اين محلات در برابر حملات ارتش سوريه و متحدانش نيستند.

روزنامه واشنگتن‌پست با توجه به اين واقعيت ميداني از دو احتمال گفته؛ يكي ائتلاف گروه‌هاي تروريستي با القاعده و دوم تغيير استراتژي جنگي به جنگ چريكي و حملات محدود به پايگاه‌هاي نيروهاي سوري و روسي. از آنجا كه القاعده در سوريه چندان دور از نظر واشنگتن نيست چنان كه نوع تعامل امريكا با جبهه النصره قبلي و جيش الفتح فعلي چنين چيزي را نشان مي‌دهد، بايد گفت كه احتمال نخست چيزي خارج از قاعده دخالت امريكا در جنگ سوريه نيست و بايد اين احتمال را با احتمال دوم واشنگتن‌پست يكي كرد كه نتيجه آن استراتژي واشنگتن بعد از جنگ حلب است. اين استراتژي بر مدار تشكيل گروه‌هاي كوچكي است كه به جاي استقرار در محلي مشخص، در مناطق مختلف پراكنده شده و دست به حملات چريكي مي‌زنند. ارسال و تحويل تسليحات ضدهوايي دوش‌پرتاب به گروه‌هاي تروريستي با اين تغيير استراتژي جنگي طراحي شده كه در اين ميان نبايد افزايش حمايت صهيونيست‌ها از اين گروه‌ها بعد از پيام فهد المصري را فراموش كرد. در هر صورت، بسته شدن پرونده محلات شرقي حلب باعث شده تا گروه‌هاي تروريستي و حاميان آنها مجبور بشوند روايت جنگ را با تغيير استراتژي و رو آوردن به جنگ چريكي به حيات خود ادامه بدهند هر چند اين روند از فروپاشي اين گروه‌ها ديگر مجالي براي ادامه جنگ آن هم به صورت چريكي باقي نمي‌گذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار